آماری از خانه های شرکتی نداریم/ برخی افراد صاحب نفوذ خانه های شرکتی را ترک نمی کنند

ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799972

معاون زمین و مسکن سازمان ملی گفت: با توجه به اینکه دستگاه های تحت مالکیت خانه های سازمانی از ارائه آمار خودداری می کنند، نمی توان تعداد دقیق این خانه ها را اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی نسایی در گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب 21 دی ماه، افزود: علت این امر این است که خانه های سازمانی مشمول قوانین و مقررات مختلفی بوده اند که در مقاطع مختلف توسط قانونگذار تدوین و ابلاغ شده است. “.

وی افزود: عدم اعلام این آمار به دلیل استفاده از این خانه های سازمانی است که قانونگذار مجوزی برای آن نداده است.

نسایی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت عرصه این خانه های سازمانی است اما مالکان این خانه ها متعلق به دستگاه های دیگر است، افزود: این آمار فقط مربوط به خانه های نظامی و سازمانی است. خانه‌ها. «آمار یک استثناست.

این به این معنا نیست که خانه های سازمانی دیگری وجود ندارد، زیرا بسیاری از مؤسسات در یک زمان خانه های سازمانی را ساختند، سند مالکیت گرفتند و مشخص نیست که آنها را به صورت مزایده فروخته اند یا در دوره نیروی انتظامی به ساکنان واجد شرایط. .

نسایی با بیان اینکه بسیاری از اراضی کشور ما وقف هستند، افزود: از آنجایی که فرهنگ وقف در کشور یک فرهنگ فراگیر است، بسیاری از زمین هایی که در آن خانه های سازمانی ساخته می شود، خالی از سکنه است و این امر دشوار است، زیرا متولی وقف اراده می کند. برای فروش «مالک نمی شود.

وی ادامه داد: از مجموع 7126 واحد خانه های سازمانی، اکثریت در شهرهای کوچک زیر 25 هزار نفر جمعیت است و همین موضوع باعث می شود از اعمال قانون فروش خانه های سازمانی مستثنی شوند.

نسایی گفت: از مجموع 7 هزار و 126 واحد سازمانی، 4 هزار و 128 واحد به دلیل عدم تعیین وقت تخلیه نشده و در اختیار افراد است.

معاون سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه خانه‌های سازمانی از محل اعتبارات عمرانی ساخته شده‌اند، گفت: مساحت این خانه‌ها از اراضی دولتی است و اجرا توسط سازمان اجرایی انجام شده است.

وی افزود: از 7 هزار و 126 خانه سازمانی شناسایی شده حدود هزار و 93 واحد فروش داشتیم و وجوه دریافتی به حساب صندوق واریز شد.

نیسایی افزود: ماموران ما در اجرای حکم با مشکل مواجه هستند.

ضرورت برخورد با ترک اقدامات در اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بر عهده وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی است، افزود:

حجت الاسلام والمسلمین حسن شجاعی افزود: این قانون در سال 1387 به تصویب مجلس رسید و در ماده 8 این قانون دستگاه های دولتی موظف شدند خانه های سازمانی خود را به ترتیبی که در این قانون و مفاد اجرایی آن تعیین شده به فروش برسانند. .

وی افزود: در سال 1396 شکایتی مبنی بر اجرایی نشدن این قانون دریافت کردیم و پرونده های قضایی مطرح شده و در این چند سال مکاتبات زیادی انجام شد و در مجلس یازدهم مجدداً این پرونده را از سر گرفتیم.

شجاعی گفت: خانه های سازمانی باید در گام اول شناسایی می شد و دستگاه ها موظف شدند اطلاعات خانه های سازمانی خود را ارائه کنند. در گام دوم، قانون، وزارت اقتصاد و دارایی را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در صورتی که دستگاه‌ها به هر دلیلی خانه‌های سازمانی را شناسایی نکردند و به سازمان خود اعلام نکردند، مستقیماً اطلاعات مربوط به خانه‌های سازمانی را بازیابی کنند. خانه ها.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گام سوم قانون موظف شد تمام خانه های خالی ظرف مدت 5 سال به فروش برسد. چهارمین تکلیف قانونی این بود که بعد از 5 سال دستگاه ها نتوانند این خانه های شرکتی را اجاره یا در اختیار کارکنان خود قرار دهند.

شجاعی افزود: در مرحله بعدی مقرر شد وجوه حاصل از فروش خانه های شرکتی به خزانه کل واریز و 20 درصد آن در بودجه های سنواتی برای خود دستگاه در اداره مسکن کارکنان دیده شود. از این دستگاه و 80 درصد از این درآمد «برای تامین مسکن بی خانمان ها استفاده شود.

وی افزود: اما در مرحله شناسایی دستگاه ها خانه های سازمانی خود را اعلام نکردند، وزارت اقتصاد و دارایی اطلاعات خانه های سازمانی را استخراج نکرد و این خانه ها به فروش نرسیدند.

شجاعی گفت: وظیفه قانون ممنوعیت واگذاری این خانه های سازمانی به کارمندان پس از 5 سال بود، بنابراین پس از سال 1392 خانه های سازمانی باید فروخته می شد و یا خالی می ماند در صورتی که اینطور نبود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: چند مورد در موضوع این قانون حذف شده است.

شجاعی افزود: سوال ما این است که چرا شناسایی و بازیابی اطلاعات انجام نشد و منازل فروخته نشد و درآمدهای موجود در کجا واریز و یا هزینه شد؟

وی گفت: با برخی ارگان های دولتی و نیروهای مسلح مکاتباتی داشتیم اما اراده ای برای اجرای این قانون وجود نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با بیان اینکه مجلس به عنوان نهاد نظارتی وارد عمل شده است، افزود: با حدود 18 دستگاه اعم از دولتی و لشکری ​​مکاتبه داشته ایم و مجموع خانه های سازمانی در دستگاه های دولتی 54 هزار و 244 خانه است. تعداد کل خانه ها سازمان مربوط به نیروهای مسلح 141000 خانه است که از این تعداد در مجموع حدود 195000 خانه سازمانی به کمیسیون قانون مجلس ارائه شده است. 90 مورد از این 18 بدن.

وی با بیان اینکه مواردی وجود داشته که به این پرونده رسیدگی شده است، گفت: این قانون خوبی است و هیچ بهانه ای برای اجرا نکردن آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: قانون فروش خانه های سازمانی به سختی اجرا شده است.

حجت الاسلام حسن شجاعی افزود: اگر تعداد خانه های سازمانی مانند 7126 خانه را در نظر بگیریم، واگذاری و فروش 1000 واحد تقریباً مانند هیچ خانه فروشی نیست، بنابراین این قانون تقریباً اجرا نمی شود. وجود میادین باعث عدم فروش واحدها شده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این قانون اجرا نشده است زیرا اجرای حکم قضایی سخت است.

حجت الاسلام شجاعی با بیان اینکه این خانه تخریب شده است، گفت: تکالیف اصلی قانون در خصوص اجرای مصوبات مشخص و تعریف شده است، این در حالی است که از مجموع 7 هزار و 126 خانه سازمانی، 1900 واحد تخلیه فروخته شده، حدود 5 واحد باقی مانده است. اما آیا سند و مدرکی دال بر فروش واحدهای تخلیه شده و همچنین پنج هزار واحد باقیمانده وجود دارد، زیرا طبق قانون استفاده و اسکان در منازل سازمانی بیش از پنج سال ممنوع است.

برخی افراد با نفوذ خانه های شرکتی را ترک نمی کنند

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در پیوند تصویری این برنامه گفت: قانون منازل سازمانی تکلیف را روشن کرده است و خللی در این زمینه نداریم. ممکن است کاستی هایی وجود داشته باشد اما خلاء قانونی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی با بیان اینکه دلیل اجرای نشدن این قانون این بوده است، افزود: برخی از مسئولان دستگاه ها به دلایلی تمایلی به ارائه اطلاعات لازم به وزارتخانه های مربوطه نداشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی کشور ما بحث آمار است، افزود: در بخش های مختلف با کمبود آمار دقیق مواجه هستیم و در برخی موارد ناهماهنگی آماری داریم و این خلأ آماری باعث پنهان کاری شده است. “

سلیمی ادامه داد: در برخی موارد خانه های سازمانی در اختیار افراد ذی نفوذ بوده و از خانه سازمانی خارج نشده اند. در دوره های قبل نیز خانه های تشکیلاتی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و برخی از نمایندگان مجلس که در خانه های تشکیلاتی زندگی می کردند، چند سال بعد از پایان دوره خود به دلیل ارتباطاتی که داشتند از این خانه ها خارج شدند.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موردی هم داشتیم که یک خانه سازمانی در اختیار فردی زورمند بود که حتی پس از فوتش کلید این خانه را به سختی از ورثه خود گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید