الهام علی اف: برخی از هموطنان ترک آذربایجان را با سرنوشت تلخی ترک کردند

الهام علی اف: برخی از هموطنان ترک آذربایجان را با سرنوشت تلخی ترک کردند

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در سخنانی قابل تأمل در نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای ترک که در سمرقند ازبکستان برگزار می شود، با اشاره به رویکرد این سازمان در قبال غیرترک زبانان گفت: جهان ترک تنها شامل این نیست. از کشورهای مستقل ترک.” بنابراین مرزهای جغرافیایی آن گسترده تر است. من فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که مسائلی مانند جلوگیری از همسان سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنانمان که خارج از کشورهای عضو سازمان زندگی می کنند فراموش نشود. ترک ها

وی افزود: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت 40 میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به زبان مادری همواره باید در دستور کار این سازمان باشد. اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: دولت آذربایجان توجه ویژه ای به حمایت از حقوق، آزادی ها و امنیت آذربایجانی های مقیم خارج از کشور دارد. ما همچنان به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنانی که به سرنوشت تلخ از آذربایجان بریده شده اند، زبان، سنت و فرهنگ خود را حفظ کنند و بر اندیشه آذربایجانی بودن خود وفادار بمانند و هرگز با سرزمین تاریخی خود قطع رابطه نکنند.

علی اف در سخنانی درباره جدایی ترک ها از سرزمین تاریخی خود (جمهوری آذربایجان)، اظهارات چند سال پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص جدایی ملت ترکیه از آذربایجان را تکرار کرد که اکنون به جمهوری آذربایجان معروف است. آذربایجان بخشی از خاک ایران است و 200 سال پیش با قرارداد گلستان ایران و روسیه تزاری از کشورمان جدا شد.

طبق قرارداد گلستان در سال 1192 خورشیدی، چهارده ایالت و استان گنجه و قره باغ، شیروان، کوبا، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محل شورگل، آچوگباشی، گروزیا، منگریل و ولایات آبخازیا. علاوه بر این، بخشی از سرزمین تلاش به تصرف روس ها درآمد.

اواسط هفته جاری علی اف در لفاظی های خود علیه ایران گفت کسانی که در مرزهای ما برای حمایت از ارمنستان تمرینات نظامی انجام می دهند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی تواند ما را بترساند.

به نظر می رسد رئیس جمهور آذربایجان اقداماتی را برای افزایش تنش با جمهوری اسلامی انجام داده است و در هفته های اخیر که برخی کشورهای غربی و آمریکا فرصت انتقاد از ایران را پیدا کرده اند، از این فرصت برای انتقاد از جمهوری اسلامی نیز استفاده کرده است. که دین خود را به کشورهای غربی می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید