امیر عبدالخیان: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران/ الهام علی اف به ایران می آید

امیر عبدالخیان: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران/ الهام علی اف به ایران می آید

روز جدید وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و آذربایجان مرحله سوء تفاهم را به خوبی پشت سر گذاشته اند، اعلام کرد: نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می شود و الهام علی اف نیز به ایران سفر خواهد کرد.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه 22 تیر) میزبان جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان بود، پس از دیدار و گفتگو با همتای خود در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

رئیس اداره دیپلماسی کشورمان ضمن خوشامدگویی به همکار آذربایجانی خود گفت: ابتدا تولد آقای بایراموف را تبریک می گویم و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر دارم.

امیرعبداللهیان افزود: در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردیم. روسای جمهور دو کشور در 10 ماه گذشته دو دیدار داشتند و در این دو دیدار، به ویژه دیدار هفته گذشته آقایان الهام علی اف و دکتر رئیسی، بحث های سازنده و آینده نگرانه ای در مورد مرحله جدید داشتیم. توسعه روابط دو کشور است. ما بر تعمیق روابط دو کشور بر اساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل دو طرف تاکید کردیم.

وی گفت: در گفتگوهای امروز مجدداً بر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان از سوی ما تاکید شد. ما همچنین بر حمایت خود از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر اساس اصول شناخته شده حقوق بین الملل تاکید کردیم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه آمادگی خود را برای کمک به حل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کرده است و ما همچنان آماده کمک در این زمینه هستیم تا مسائل باقی مانده بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ارضی حل شود. از احزاب و از طریق گفتگو و سیاست

امیر عبدالخیان ادامه داد: معتقدیم در شرایط جدید باید فرمت های منطقه ای که بین دو کشور یا کشورهای دیگر وجود دارد در نظر گرفته شود. من و برادرم چاووش اوغلو در سفر هفته گذشته خود به آنکارا بر سر برگزاری نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه در تهران در سطح وزرای امور خارجه به توافق رسیدیم. امروز با برادرم جیحون در مورد زمان و تاریخ به توافق می رسیم. قالب دیگری در سطح کارشناسان ارشد به نام اجلاس 3+3 در منطقه قفقاز وجود دارد که این اجلاس بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی وزرای امور خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه، ایران و ترکیه برگزار می شود. . جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که به توافق برسیم در تهران یا یکی از شهرهای کشورمان میزبان این اجلاس خواهد بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همزمان با سفر آقای بایراموف یادداشت رسمی مبنی بر آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم و پیشنهادات در خصوص نهایی شدن و توافق بر سر تاریخ سفر رسمی رئیس جمهور را بررسی خواهیم کرد. آذربایجان در دیدار امروز و از این رو به الهام علی اف در سفر به ایران خوش آمد می گویم.

امیرعبداللهیان افزود: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیرو در سفر هفته جاری خود به آذربایجان درباره بهره برداری از سد خدآفرین و سد قیز قلعه سی اقدام خواهد کرد. هفته گذشته مذاکرات مهمی در این راستا بین روسای جمهور دو کشور انجام شد. ما معتقدیم با توجه به گرمای تابستان این دو پروژه بین دو کشور که به فاز نهایی خود رسیده اند باید هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی افزود: تبادل برق بین دو کشور در فصول پیک و برای تقویت امنیت انرژی بین ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو طرف قرار گرفته و در سفر وزیر نیرو ایران به باکو نهایی خواهد شد.
450 هزار تومان … تخفیف سرور مجازی

450 هزار تومان … تخفیف سرور مجازی
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: با همکارمان درباره مشکلات زیست محیطی اطراف رودخانه ارس صحبت کردیم. یکی از دغدغه های استان های مرزی ما آلودگی رودخانه مرزی و نگرانی های زیست محیطی است که در بحث رودخانه ارس به وجود آمد و بخشی از این آلودگی ها در حوزه تخصصی محیط زیست بررسی شده و ریشه های آن در ایران شناسایی شده است. آذربایجان و آیا امیدواریم بتوانیم در این راستا اقدامات موثری انجام دهیم.

وی گفت: از اینکه در ماه های اخیر شاهد جهش حجم مبادلات تجاری دو کشور هستیم خرسندیم و امیدواریم با مذاکرات امروز، بخش های تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی حجم مبادلات تجاری را افزایش دهند. تا حد امکان.” اقداماتی انجام شود تا مردم دو کشور از امضای اسناد و بازدیدها احساس پیشرفت محسوس و عینی داشته باشند. این حس پیشرفت زمانی حاصل می شود که تردد شهروندان دو کشور به دلیل شرایط عادی از سر گرفته شود. کنترل ویروس کرونا از هر دو طرف و تجار و تمامی بخش‌هایی که بین دو کشور تعامل و همکاری دارند به راحتی حرکت می‌کنند تا بتوانند مأموریت‌های خود را مطابق با منافع متقابل انجام دهند.

وزیر امور خارجه گفت: در زمینه همکاری های فرهنگی صحبت کردیم. وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته به تهران سفر کرد و مذاکرات سازنده، مثبت و آینده‌نگر با همتای خود داشت. بار دیگر به برادرم در تهران خوش آمد می گویم و خوشحالم به اطلاع رسانه ها می رسانم که در 10 ماه گذشته مرحله سوء تفاهم ها را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و اکنون در مرحله توسعه روزافزون روابط همه جانبه مطابق با منافع دو طرف هستیم. مردم

وی همچنین گفت: آقای بایراموف سال گذشته شاهد بود که کمیته مشترک رسانه ای را به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور تشکیل دادیم و خطیب زاده و تیم همکاران دیپلماسی عمومی وی در وزارت خارجه به من و جیحون کمک کردند تا رسانه ها را کاهش دهیم. تنش در روابط دو کشور.کاهش کشور به سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تبریک می گویم و امیدوارم در مرحله جدید هماهنگی و ارتباط رسانه ای ما با کشورهای خارجی با نشاط بیشتری نسبت به دوره قبل حفظ شود. گذشته

دیدگاهتان را بنویسید