«الهام علی اف» به ایران می آید


ساعت: 14:46
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880855

وزیر امور خارجه از دریافت مقدمات سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران خبر داد و گفت: از سفر «الهام علی اف» به ایران استقبال می کنم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیر عبدالخیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «جیحون بایرام افوزیر امور خارجه آذربایجان گفت: سفر ایشان به دعوت اینجانب و در چارچوب رایزنی های مستمر دوجانبه بین تهران و باکو انجام شد و مهمتر از همه می خواهم تولد آقای دکتر را جشن بگیرم.بایرام افمن به او تبریک می گویم.

وی افزود: در چارچوب مذاکرات امروز، به طور خاص در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در 10 ماه گذشته روسای جمهور دو کشور دو دیدار داشتند و در این دو دیدار به ویژه دیدار هفته گذشته آقایان الهام علی اف و رئیسی در خصوص طرح جدید در مرحله توسعه روابط دو کشور، بحث های سازنده ای صورت گرفت و ما در جبهه قرار گرفتیم.


امیر عبدالخیان وی با بیان اینکه بر تعمیق روابط دو کشور بر اساس درک متقابل، اعتماد و منافع متقابل تاکید کرده ایم، گفت: در گفت و گوهای امروز بار دیگر بر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان تاکید کرده ایم. همچنین حمایت وی از روند حل و فصل صلح آمیز ما بر اساس اصول شناخته شده حقوق بین الملل بر مناقشه قره باغ تمرکز کردیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه قره باغ همواره آمادگی خود را برای کمک به حل بحران از طریق گفتگو اعلام کرده است. ما همچنان آماده ادامه حمایت و کمک در این زمینه هستیم تا مسائل حقوقی باقیمانده بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها از طریق گفت وگوی سیاسی حل و فصل شود.

رئیس دیپلماسی کشورمان افزود: ما فکر می کنیم در شرایط جدید قالب های منطقه ای بین دو کشور یا با کشورهای دیگر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


امیر عبدالخیان وی گفت: در سفر هفته گذشته به آنکارا به همراه برادرم آقای چاووش اوغلو توافق کردیم که نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در سطح وزرای امور خارجه در تهران برگزار شود.

وی افزود: امروز در چارچوب زمانی و تاریخ توافق خواهیم کرد. قالب دیگری در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد. جلسه 3+3 بین کارشناسان ارشد و در مرحله بعد بین وزارت در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان برگزار می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان به ما گفت: در تاریخ توافق می کنیم و میزبان تهران یا یکی از شهرهای ایران باشد.


امیر عبدالخیان وی گفت: همزمان با سفر آقای.بایرام اف» مقدمات سفر رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان به تهران را دریافت کردیم.

وی گفت: در خصوص نهایی شدن تاریخ سفر رئیس جمهور آذربایجان، در جلسه امروز پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به آقای الهام علی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می گویم.

وزیر امور خارجه کشورمان به ما گفت: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری های اقتصادی دو کشور است. وزیر انرژی کشورمان این هفته به آذربایجان سفر می کند کوچک در خصوص بهره برداری از سد خدا رحمت کند انجام خواهد شد. و در گذشته نیز مذاکرات مهمی در این راستا بین روسای جمهور دو کشور انجام شد.


امیر عبدالخیان وی افزود: معتقدیم با نزدیک شدن به تابستان این دو پروژه که بین دو کشور وجود دارد و به مرحله نهایی رسیده اند باید هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: مبادله برق بین دو کشور در فصل پیک و با هدف تقویت امنیت انرژی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در قراردادهای دو کشور گنجانده شده است که در طول سال جاری نهایی خواهد شد. سفر وزیر کشورمان

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آلودگی زیست محیطی اطراف رودخانه ارس را نیز با همکارم در میان گذاشته ایم، گفت: یکی از دغدغه های استان های مرزی ما ورود آلودگی به رودخانه مرزی و نگرانی های زیست محیطی در رودخانه ارس است.


امیر عبدالخیان وی گفت: برخی از این موارد در حوزه تخصصی محیط زیست است و ریشه آن در ایران و جمهوری آذربایجان شناسایی شد که امیدواریم بتوانیم در این راستا اقدامات موثری انجام دهیم.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که در ماه گذشته شاهد جهش حجم مبادلات تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با مذاکرات امروز شاهد افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی باشیم.

رئیس اداره دیپلماسی کشورمان به ما گفت: موافقت کرده ایم اقداماتی انجام دهیم تا مردم دو کشور پیشرفت این تبادل را به طور ملموس احساس کنند. زمانی احساس پیشرفت حاصل می شود که تردد اتباع دو کشور به دلیل مهار ویروس کرونا از دو طرف به حالت عادی از سر گرفته شود و تجار و تمامی بخش هایی که بین دو کشور تعامل و همکاری دارند به راحتی حرکت کنند. ماموریت های خود را مطابق با منافع خود انجام دهند.


امیر عبدالخیان وی با اشاره به اینکه در خصوص مسائل فرهنگی نیز گفت و گو کرده ایم، گفت: هفته گذشته وزیر فرهنگ آذربایجان به تهران سفر کرد و مذاکرات مثبت و آینده نگرانه ای با همتای خود داشت.

وی افزود: خوشحالم به اطلاع شما برسانم که در 10 ماه گذشته مرحله سوء تفاهم ها را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و اکنون در مرحله پیشرفت و توسعه آینده روابط همه جانبه تهران و باکو مطابق با منافع دو ملت هستیم.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این نشست خبری ضمن قدردانی از خدمات سعید خطیب زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: زمانی که تنش ها افزایش یافت، جلسه ای برگزار کردیم. کمیته مشترک رسانه ای به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور و همکارم آقای خطیب زاده و تیم ایشان به برادرانمان کمک کردند تا تنش رسانه ای در روابط دو کشور کاهش یابد.

وی گفت: من نیز به برادر خوبم آقای کنعانی تبریک می گویم و امیدوارم در مرحله جدید هماهنگی و ارتباط دستگاه دیپلماسی با رسانه های داخل و خارج کشور با نشاط بیشتری نسبت به گذشته حفظ و ارتقا یابد.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید