گفتگوی امیر عبدالخیان با همتای اوکراینی خود/دعوت وزیر امور خارجه ایران برای سفر به کیف


ساعت: 18:51
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883346

وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگوی تلفنی با امیر عبدالاخیان از وی برای سفر به کیف دعوت و آمادگی این کشور را برای گشودن فصل جدیدی در روابط با ایران اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان و دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین امروز (جمعه) چهارم تیرماه گفت و گوی تلفنی داشتند.

وزرای خارجه دو کشور در این گفتگو درباره مسائل دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین گفت وگو کردند.

از زمان آغاز بحران اوکراین، وزرای خارجه سه بار تلفنی گفتگو کرده اند. امیر عبدالخیان اخیراً در مصاحبه ای در این باره گفت: ابتدا مواضع خود را در قبال جنگ در اوکراین خیلی شفاف اعلام کردیم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف کنیم و مذاکرات سیاسی بین کشورها را آغاز کنیم، من شخصاً سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تماس گرفتم. ما هنوز معتقدیم که راه حل اوکراین جنگ نیست و هر چقدر این درگیری ادامه داشته باشد، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

امیر عبدالخیان در گفتگوی تلفنی امروز بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ تاکید کرد و اظهار داشت: همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده ایم با جنگ افغانستان، یمن، فلسطین و … مخالفیم. اوکراین.

وزیر امور خارجه افزود: سیاست عملی ما نیز در راستای همین اصل است و با هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری ها شود مخالفیم.

امیر عبداللهیان با رد اتهامات بی اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا به کشورمان مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، همزمان با سفر بایدن به سرزمین های اشغالی فلسطین، ادعاهای مشابهی را مطرح کرد. ، در راستای اهداف و خواندن اهداف سیاست خاص.

لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این این ادعای سالیوان را رد کرده و اعلام کرده است که ایران به هیچ یک از دو طرف درگیر کمک نمی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان امروز در گفت و گوی تلفنی با همتای اوکراینی خود اظهار داشت: موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی در مقابله با جنگ و حمایت از پایان جنگ، مانند دوگانه بر مبنای معیار دوگانه نیست. رویکرد برخی کشورهای غربی

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تلاش های خود برای پایان دادن به جنگ و حل بحران سیاسی اوکراین ادامه می دهد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط با کیف از جمله در حوزه اقتصادی و کشاورزی است.

دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در این گفتگوی تلفنی با تشکر از مخالفت جمهوری اسلامی ایران با جنگ تاکید کرد: ما تداوم روابط وزرای امور خارجه ایران و اوکراین را که حتی در شرایط سخت برقرار شد، می دانیم. روزهای پس از آغاز جنگ، بسیار ارزشمند است.

وزیر امور خارجه اوکراین افزود: من با شما موافقم که نباید اجازه دهیم اتهامات دیگران به روابط دوستانه کیف و تهران لطمه بزند.

وزیر امور خارجه اوکراین آمادگی خود را برای گسترش همه جانبه روابط ایران و ایران اعلام کرد.

وی ضمن تشریح آخرین وضعیت نظامی کشورش از تلاش های ایران برای کمک به برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی تشکر کرد.

وزیر امور خارجه اوکراین از امیر عبدالله برای سفر به این کشور دعوت کرد.

انتهای پیام؛

دیدگاهتان را بنویسید