وزیر امور خارجه ایران در ژنو با همتای ژاپنی خود دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری موج


، وزیر امور خارجه ایران دیدارها و گفتگوهای تلفنی روسای جمهور دو کشور ایران و ژاپن آن را برای توسعه روابط و همکاری های فیمابین مهم توصیف کرد و افزود: هیچ محدودیتی برای همکاری های دوجانبه و بین المللی دو کشور قائل نیستیم و آمادگی داریم تا حجم روابط تجاری دو کشور را افزایش داده و قوی تر داشته باشیم. مشارکت.

امیر عبداللهیان با اشاره به حوادث فلسطین، از تلاش ها و حمایت های ژاپن برای برقراری آتش بس در غزه تشکر کرد و گفت: اقدامات مکرر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای وتوی قطعنامه آتش بس در نوار غزه نبود. کمک های صلح، اما چراغ سبز برای کشتن تعداد بیشتری از فلسطینی ها، از سوی رژیم اسرائیل بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ریشه بحران کنونی نه به عملیات 16 مهر، بلکه به 75 سال پیش برمی گردد، افزود: نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه کاملاً مشخص است.

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دیپلماتیک کشورمان برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه و پایان دادن به نسل کشی در فلسطین، گفت: انتظار داریم ژاپن برای توقف نسل کشی در غزه و کرانه باختری تلاش بیشتری کند.

امیر عبداللهیان همچنین به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح، ثبات و امنیت در افغانستان اشاره کرد و از کمک های ژاپن از طریق سازمان ملل به افغانستان قدردانی کرد و گفت: آمادگی داریم با همکاری مشترک پروژه هایی را برای بهبود وضعیت افغانستان اجرا کنیم.

امیر عبداللهیان با دعوت از همتای خود برای سفر به تهران، با اشاره به قرارگیری دو کشور در آسیا و اشتراکات فرهنگی فراوان دو کشور، افزود: آمادگی داریم روابط قوی‌تری با ژاپن داشته باشیم و به وضعیت خوب تاریخی بازگردیم. روابط بین دو کشور و نباید اجازه داده شود.» هیچ یک از طرفین نباید بر روابط دو کشور تأثیر بگذارد.

یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن نیز با ابراز خرسندی از این دیدار به روابط دیرینه و ریشه دار دو کشور اشاره کرد و با اشاره به برخی برنامه ها و دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور در در آینده نزدیک از دعوت وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به تهران کرد تشکر کرد و افزود: ژاپن علاقمند به توسعه روابط دوجانبه با ایران است و از گفتگوها و رایزنی های مشترک برای این منظور حمایت می کند.

وزیر امور خارجه ژاپن با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش گروه بزرگی از پناهجویان از افغانستان، نقش ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان را مهم توصیف کرد و گفت: کشورش آماده همکاری برای کمک به افزایش ثبات در افغانستان است.

کامیکاوا با اشاره به جنگ غزه گفت: ژاپن نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است. وی همچنین از تصویب قطعنامه روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حمایت از آتش بس غزه استقبال کرد و گفت: ژاپن به این امر رای مثبت داد.

وی خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای کنترل اوضاع و جلوگیری از گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه شد.

وزیر امور خارجه ژاپن تمایل خود را برای ادامه گفتگو و رایزنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد.


آیا این خبر مفید بود؟