گفتگوی تلفنی بلینکن با همتای اوکراینی خود پس از قرارداد انتقال غلات

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و همتای اوکراینی وی دیمیترو کولبا در مورد تلاش ها برای حل بحران امنیت غذایی جهانی ناشی از محاصره عمدی کرملین صادرات محصولات کشاورزی اوکراین گفتگو کردند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه جمعه به وقت محلی از این توافق استقبال کرد و ضمن استقبال از این توافق گفت: نحوه اجرای این توافق به روسیه بستگی دارد.

ویکتوریا نولند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز در اجلاس امنیتی آسپن درباره این توافق گفت: باید دید روسیه این توافق را اجرا می کند یا خیر.

این مقام آمریکایی گفت که این توافقنامه از نظر نظارتی بسیار خوب تدوین شده است.

معاون بلینکن ادعا کرد: این جنگ از نظر وحشیانه بسیار شبیه اقدامات هیتلر است، مانند گورهای دسته جمعی در بوچا و انتقال اجباری 10000 اوکراینی به اردوگاه ها.

معاون وزیر خارجه آمریکا از شکست روسیه در اوکراین خودداری کرد، اما گفت که مسکو اشتباهات زیادی مرتکب شده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز جمعه پس از امضای توافقنامه صادرات غلات با میانجیگری سازمان ملل متحد بین روسیه، اوکراین و ترکیه اعلام کرد که واشنگتن از روسیه می خواهد به توافق مربوط به ازسرگیری اوکراین عمل کند. صادرات غلات یک دانه در دریا سیاه مسئول خواهد بود.

مذاکرات در مورد صادرات غلات در 22 ژوئیه بین هیئت های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل آغاز شد و کشورها توافق کردند که یک مرکز هماهنگی در استانبول برای فعالیت در این زمینه ایجاد کنند.

به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این مذاکرات گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن مواد غذایی از اوکراین از طریق دریای سیاه است.

وزرای دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین روز جمعه، 31 ژوئیه، توافقنامه انتقال غلات اوکراینی موسوم به طرح دریای سیاه را با میانجیگری سازمان ملل در استانبول امضا کردند.

یک مقام سازمان ملل که در این مذاکرات حضور داشت گفت: توافقنامه صادرات غلات 120 روزه خواهد بود، اما تا پایان جنگ در اوکراین تمدید خواهد شد.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: مقامات اوکراینی حدود 10 روز برای آماده سازی بنادر برای صادرات غلات درخواست کردند. کشتی هایی که وارد سه بندر تعیین شده می شوند برای اطمینان از حمل سلاح مورد بازرسی قرار خواهند گرفت و همه طرف ها توافق کرده اند که به این کشتی ها حمله نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید