ادامه اطفای 40 هکتار در جنگل های رودبار پس از 6 روز/ کمبود تجهیزات مهم ترین دلیل تاخیر در اطفای حریق در جنگل های رودبار است.


ساعت: 09:27
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913891

بر اساس اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هنوز آمار دقیقی از میزان آتش سوزی در جنگل های گیلان در دست نیست اما برآورد می کنیم حدود 30 تا 40 هکتار درگیر این آتش سوزی باشد و پایش و عملیات اطفاء همچنان ادامه دارد. در برخی مناطق همچنان آتش زیر خاکستر وجود دارد و دود قابل مشاهده از جنگل ناشی از سوخته شدن کنده ها است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ آتش جنگل های من رستم آباد و جمشید آباد از روز سه شنبه آغاز شده و علیرغم کنترل، بر اثر وزش باد گرم دوباره شعله ور شدند، به طوری که می توان گفت از زمان شروع آتش سوزی حدود 10 هکتار از جنگل های منطقه تخریب شده است. آتش سطحی و شاخه های افتاده و برگ های سوخته درختان.

در جنگل های شمام و جمشید آباد رودبار درختان مرت، بلوط، یاس بنفش و توسکا وجود دارد که خوشبختانه در این حادثه و عمدتاً بر اثر دود ناشی از آن، درختان جنگلی آسیب زیادی ندیده اند. شلاق برگ می کند که این منطقه را پوشش می دهد.

امروز؛ اطفای حریق در جنگل های رودبار ادامه دارد

میرحمد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفت و گو در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گیلان گفت: عرصه هایی از اراضی جنگلی شهر رودبار به خصوص سلانسر و دو منطقه شمام در چند روز گذشته چندین بار به آتش کشیده شده است.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان با همکاری نیروهای مردمی، بسیج و مدیریت بحران و فرمانداری ها و بخشداری ها چندین بار آتش سوزی را با موفقیت خاموش کردند، گفت: به دلایل مختلف از جمله باد شدیددوباره شاهد باش آتشی شعله ور هستند.

به گفته اختری؛ هنوز آمار دقیقی از وسعت آتش سوزی در دست نیست، اما تخمین می زنیم حدود 30 تا 40 هکتار تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به حضور دو فروند بالگرد آتش نشانی در استان ادامه داد: روز گذشته یک فروند بالگرد هلال احمر با پنج پرواز و دو فروند بالگرد سپاه با هفت پرواز آتش سوزی امروز را از هوا خاموش کردند. توانستیم آتش را کنترل کنیم.

اختری با بیان اینکه حدود 40 نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه حضور دارند و همچنان در حال رصد و اطفای عملیات هستند، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق همچنان آتش سوزی در زیر خاکستر وجود دارد و دود از جنگل مشاهده می شود. ، ناشی از سوخته سیاهههای مربوط.

وی از حضور بالگردها در استان تا پایان عملیات اطفای حریق خبر داد و افزود: تاکنون 40 هکتار از اراضی منطقه مذکور بر اثر آتش سوزی دچار خسارت سطحی شده است که این بالگردها فردا پرواز کرده و عملیات اطفای حریق را به پایان خواهند رساند.

کمبود تجهیزات و بالگرد یکی از دلایل موثر طولانی شدن مبارزه با آتش سوزی در جنگل های گیلان است.

مهرداد گودرزوندچگینی نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم با بیان اینکه علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست، گفت: این آتش سوزی از روز سه شنبه هفته گذشته در نقاط مختلف استان آغاز شده و تمامی دستگاه های اجرایی دست به کار شده اند. اطفای حریق البته منشا و علت آن مشخص نیست.

وی افزود: این آتش سوزی در ساعاتی از شبانه روز خاموش شد اما در ساعاتی دیگر بر اثر وزش باد دوباره شعله ور شد و البته با پیگیری های مدیرکل منابع طبیعی همچنان ادامه دارد. و مدیر بحران استان گیلان روز گذشته یک فروند بالگرد برای اطفای حریق اعزام شد و مقرر شد امروز دو فروند هواپیمای دیگر اضافه شود تا با کمک توان نیروهای امدادی و مردمی عملیات اطفای حریق انجام شود. ..

نماینده مردم رودبار در مجلس یازدهم حضور نداشت و کمبود بالگرد و تجهیزات را یکی از دلایل موثر برای تمدید اطفای حریق دانست و گفت: با جدیت بر افتتاح ایستگاه آتش نشانی تاکید دارد. در شهر رودبار و همچنین تحویل بالگرد به دلیل نبود بالگرد در دستور کار قرار گیرد که یکی از دلایل اصلی آن تداوم و طولانی شدن آتش سوزی است..

گودرسوند جگینی یادآور شد: یگان های ذیربط برای تهیه بالگردهای آتش نشانی از سایر یگان ها کمک بگیرند و اگر تجهیزات و امکانات و بالگردها به اندازه کافی در دسترس بود، آتش در همان ساعات اولیه خاموش می شد و سرایت نمی کرد.

در حالی که سالانه حدود 14 هزار هکتار از جنگل های کشور بر اثر آتش سوزی از بین می رود، این سوال پیش می آید که وظیفه سازمان جنگل ها دقیقا چیست؟! حال باید دید برنامه سازمان محیط زیست برای حفاظت از اراضی جنگلی چیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید