140 هکتار از عرصه های طبیعی تالاب میانکاله خاکستر شد/ چرا برای اطفای حریق از بالگرد استفاده نشد؟


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810430

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه 140 هکتار از عرصه های طبیعی شبه جزیره میانکاله بهشهر در آتش سوزی دو روز گذشته سوخته است، گفت: عامل انسانی مهمترین گزینه برای علت آتش سوزی در منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آتش سوزی گسترده ای که بعدازظهر یکشنبه یکم اسفندماه در منطقه اسماعیلیسی میانکاله رخ داد، متأسفانه بسیاری از پوشش گیاهی این منطقه که بیشتر سازیل بود را از بین برد.
وی گفت: عامل انسانی مهمترین گزینه برای علت آتش سوزی در این منطقه است.
ابراهیمی افزود: پس از بررسی دقیق منطقه درگیر آتش، مشخص شد حدود 140 هکتار از تالاب در آتش سوخت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: نامگذاری منطقه حریق قبل از کنترل کامل حریق، به ویژه زمانی که آتش در تاریکی است به دلیل ناامنی بودن مناطق مرسوم نیست و این درست است که پس از مهار آتش و منطقه به طور کامل بررسی شده است هنوز اعلام نشده است.
ابراهیمی کارنامی گفت: خشک بودن پوشش گیاهی منطقه در چنین مواقعی معمولاً دلیل افزایش سرعت و وسعت آتش سوزی است که متأسفانه در دو روز گذشته منجر به آتش سوزی گسترده شد و بزرگترین آتش سوزی امسال را در سال جاری به ثبت رساند. تالاب میانکاله».
وی افزود: یکی دیگر از دلایل گسترش آتش سوزی به منطقه، باتلاقی بودن جاده ها و عدم امکان اعزام خودروهای آتش نشانی است که منجر به کاهش سرعت مهار آتش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که چرا از بالگرد برای اطفای حریق استفاده نشد، توضیح داد: با این حال فاصله محل آتش سوزی تا محل دسترسی خودروها حدود 20 کیلومتر است و به دلیل مسافت و باتلاقی بودن مسیر عملیات آتش سوزی مدتی طول کشید.
وی افزود: عملیات اطفای حریق تا عصر به خوبی در جریان بود و از ابتدای تاریکی هوا در وزش باد شدید در منطقه، سرعت و وسعت آتش دوباره افزایش یافته است.
ابراهیمی کارنامی گفت: شدت آتش زمانی افزایش یافت که دیگر امکان برخاستن بالگرد وجود نداشت و امکان استفاده از این ظرفیت مناسب وجود نداشت که اخیرا پس از استاندار به ناوگان استان اضافه شد، اما در صورت وجود نیاز به اعزام هلیکوپتر در طول روز، قطعاً از این ظرفیت استفاده خواهد شد.
این چهل و دومین آتش سوزی در سال جاری در زیستگاه میانکاله بود که نسبت به آتش سوزی های قبلی بیشتر بود. پیش از این حادثه امسال حدود 300 هکتار از مناطق میانکاله در آتش سوخت.
تالاب بین المللی میانکاله با مساحت 68 هزار هکتار در شرق مازندران و در منطقه حفاظت شده شهرستان بهشهر و دریای خزر واقع شده است. این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله قرار دارد، به دلیل تنوع زیستی به ویژه غذایی، مهمترین زیستگاه بیش از 320 گونه پرنده مهاجر و بومی و 180 گونه گیاهی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید