آتش سوزی تالاب انزلی مهار شد/ 10 هکتار از پوشش گیاهی منطقه خاکستر شد!


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884876

بر اساس آخرین گزارش ها، آتش سوزی تالاب بین المللی انزلی که از ساعت 15 روز جمعه 10 تیرماه پس از سوختن 10 هکتار پوشش گیاهی آغاز شده بود، در ساعات پایانی شب گذشته به طور کامل مهار و اطفا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون امور عمرانی استانداری بندرانزلی صبح شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شواهد حاکی از عمدی بودن آتش سوزی است و از شواهد موجود می توان فهمید که آتش سوزی از حاشیه جاده روستای سنگچین بالا شروع و گسترش یافته است. به دهکده کوچک محله بادگیر.”

بابک شکوهی راد افزود: برای مهار این آتش سوزی که راهی برای رسیدن به آن نداشت، تیم های اطفای حریق شهرداری، بندر و منطقه آزاد انزلی و جوامع محلی مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه در این آتش سوزی هیچ خطری برای مناطق مسکونی وجود نداشت، افزود: به دلیل فاصله زیاد مناطق مسکونی از محل آتش سوزی و کانال های موجود در منطقه، آتش به مناطق مسکونی سرایت نکرد.


منابع طبیعی از محدودیت ها شکایت دارند

رئیس اداره منابع طبیعی انزلی همچنین تصریح کرد: به همه افرادی که نسبت به احیای تالاب انزلی انتقاد دارند باید گفت که تالاب بین المللی انزلی با وسعت حدود 20 هزار هکتار امکانات اطفای حریق ندارد.

مهزاد ناصری افزود: استان گیلان و شهرستان بندرانزلی برای نجات تالاب انزلی از آتش سوزی های پی در پی به بالگرد و پهپادهای آتش نشانی و ایجاد راه دسترسی به محل آتش سوزی با دستگاه های مناسب نیاز دارند.

تالاب بین المللی انزلی در دهه 1400 شاهد چندین آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش زیادی از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی، طالب آباد، لیجارکی و روستای چراغ پشتان انزلی در آتش سوخت.

در سال 2018 حدود 10 هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی توسط افراد سودجو در آتش سوخت. این تالاب بین المللی با وسعت حدود 20000 هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می شود.

تالاب انزلی در سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و سازمان بین المللی حیات پرندگان نیز این تالاب را به عنوان زیستگاه مهم پرندگان معرفی کرده و جزو تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور و در زمره تالاب های آب شیرین کشور به شمار می رود. زیباترین مناظر آبی منطقه

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و خانه پرندگان بومی و مهاجر است. این تالاب که دارای اکوسیستمی منحصر به فرد با بیش از 100 گونه پرنده، 50 گونه ماهی و صدها گونه گیاهی است، از سال 1994 به عنوان یکی از تالاب های حفاظت شده بین المللی شناخته شده و مهمترین آنهاست. منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی در دریای خزر است و همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و گردشگران خارجی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید