تاسیسات اطفای حریق در میانکاله / عدم رعایت نیازهای عمرانی با محوطه سازی در مازندران


زمان: 5:15 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855435

آتالا کاویان با اشاره به آتش سوزی در میانکاله در روزهای اخیر به کمبود تجهیزات آتش نشانی در عرصه های طبیعی مازندران نیز اشاره کرد و گفت: در میانکاله نیز شاهد هستیم که امکانات اطفای حریق وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، عطولا کاویان امشب در نشست محیط زیست و توسعه پایدار مازندران که به مناسبت هفته محیط زیست با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست به همت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، گفت: : دو ماه بعد با بر عهده گرفتن مدیریت محیط زیست استان، پس از بررسی و ارزیابی به چند نواقص برخوردم که برای رفع مشکلات زیست محیطی استان باید برطرف کنیم.

وی افزود: اولاً قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست وجود دارد که قطعاً باید تغییر کند. به مجمع نمایندگان استان هم گفتیم که در برخی جاها باید به دنبال تغییرات و الحاقات در قوانین باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش های زیست محیطی مازندران کمبود امکانات و تجهیزات است. در مورد پلنگ قائمشهر همه دیدیم که به دلیل کمبود تجهیزات چه اتفاقی افتاد و مشخص شد که تجهیزات کافی نداریم. بلافاصله پس از این حادثه دریافت وام های مناسب برای تامین تجهیزات را ادامه دادیم و در این راستا خط اعتباری خوبی دریافت کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: مدتی پس از حادثه پلنگ قائمشهر نیز شاهد بودیم که شوک رامسر در مسیر پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری به دلیل مسافت در محمودآباد که قبل از مسئولیت محیط زیست استان بود از بین رفت. .

وی ادامه داد: تعداد این مراکز حیات وحش در استان باید از یک به سه مرکز افزایش می یافت. همچنین مقرر شد یک مرکز در چالوس و یک مرکز در آمل برای ارائه خدمات تخصصی حیات وحش در استان های غربی، مرکزی و شرقی راه اندازی شود. اعتبار لازم برای این موضوع اعطا شده و در حال حاضر در مرحله خرید تجهیزات هستیم.

کاویان با اشاره به آتش سوزی روزهای اخیر در میانکاله به کمبود تجهیزات اطفای حریق در عرصه های طبیعی استان نیز اشاره کرد و گفت: در میانکاله شاهد هستیم که امکانات اطفای حریق وجود ندارد. البته آتش در Miancale در نهایت با هلیکوپتر کنترل شد. تمام تلاش خود را کردیم تا برای اولین بار آتش هلیکوپتر میان برد را خاموش کنیم. در نهایت هلیکوپتر در 16 مرحله آبگیری از دریا به مهار آتش کمک کرد.

کاویان در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از ناهماهنگی نگرش های توسعه و محوطه سازی در استان، افزود: علیرغم شعارهای فراوانی که برای حفاظت از محیط زیست داده می شود، لزوم توسعه با نگاه ما به محوطه سازی همخوانی ندارد.

وی گفت: وقتی می خواهید با این نگاه توسعه ای که در روستا وجود دارد مخالفت کنید، با چالش مواجه می شویم. 80 درصد اراضی استان ما درجه یک و دو است. بنابراین باید بیشتر روی کشاورزی تمرکز کنیم.

کاویان همچنین وجود مشکلات کارگری را بخشی از چالش های زیست محیطی کشور و مازندران عنوان کرد و گفت: امروز نیمی از ظرفیت زیست محیطی ما خالی است و مشکل حفاظتی داریم. در برخی از مناطق استان، محیط بان 70 تا 80 کیلومتر مربع مراقبت می کند. چگونه یک نفر باید از این منطقه عظیم مراقبت کند؟ بدون فعالیت برخی از مردم محلی و محیط بانان، محیط بانان ممکن است همان عملکردی را که دارند، نداشته باشند.

وی افزود: نکته دیگر حقوق و مزایای کارکنان است. رسیدها بسیار اندک است. با توجه به مقدار پولی که محافظان حفاظت دارند، کاری که انجام می دهند واقعاً از روی عشق و علاقه است. با این حقوق هیچکس نمی تواند زندگی کند. البته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی محیط زیست سلازگگه بسیار پیگیر است و امسال وام های خوبی دریافت کرده و به دنبال راهی برای اعطای وام است.

این کارمند تصریح کرد: هیچ پاداش مادی جوابگوی زحمات محیط زیست نیست. در این مدت سعی کردم زحمات اطرافیان را از نزدیک ببینم. بازدیدهای متعددی از مناطق مختلف و فعالیت محیط بانان داشتم. وقتی آتش میانکاله را خاموش کردم، شکل دیگری از تلاش برای حفاظت از محیط زیست را دیدم. وقتی می بینید محیط از بین رفته و امکاناتی وجود ندارد، کار خیلی سخت است.

این مقام مسئول با اشاره به شعار هفته محیط زیست امسال گفت: هفته محیط زیست امسال به عنوان شعار پایه برای مردم، محیط هوشمند و فناورانه انتخاب شد. بر این اساس برنامه ها و فعالیت های هفته محیط زیست در مازندران در نظر گرفته شد که عمدتاً مبتنی بر ترویج فرهنگ مشارکت و تقویت فرهنگ محیط زیست است.

وی افزود: در نظر داشتیم در هفته محیط زیست امسال بیش از 140 برنامه را در استان اجرا کنیم. فرهنگ سازی، برگزاری سمینارها، افزایش مشارکت و تمرکز بر آموزش محیط زیست در مدارس روستایی بخشی از این برنامه هاست. تفاهم نامه ای با جامعه آموزشی داشتیم که هفته ای یک ساعت در کلاس حضور داشته باشیم و فرهنگ زیست محیطی را ترویج کنیم. مقرر شد با مساعدت های فنی و تخصصی جهت جذب علاقمندان متخصص و آشنا به مبانی محیط زیست جهت جذب دوستداران محیط زیست در استان مدرک دیپلم محیط زیست در استان ارائه شود.

کاویان بیان کرد: در اداره کل محیط زیست تلاش می کنیم تا گفتمان مشاوره علمی را تقویت کنیم تا با توجه به مجموعه های علمی موجود در استان کارگروه هایی تشکیل شود تا در برخی موارد به یک اجماع مشترک برسیم. ” تمرکز دنیا بر این است که محیط زیست یک دستگاه اجرایی با مدیریت علمی است. اما باید زیرساخت ها برای همسویی دستگاه های مختلف فراهم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: راهکار دیگر تقویت محیط زیست است. دوستانی که در سال های اخیر با آنها کار کرده ایم می دانند که من به سمن اعتقاد دارم. اما واقعیت این است که سنگ بنای سمن در کشور ما از ابتدا به درستی ساخته نشده است. اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست یکی از معاونان خود را در این اداره منصوب کرده است، اما ساختار تشکیلاتی سازمان در این اداره کل نیاز به تغییر دارد. زیرا قدرت اجرایی بزرگی وجود ندارد.

وی افزود: معتقدم سازمان محیط زیست باید بیشترین اعتماد را در حوزه آموزش داشته باشد. اما حداقل اعتبار به این بخش می رسد. زیرا این سازمان در اصل شکار بود و بر روی همین ساختار تقویت شد. یعنی به آموزش کمتر توجه شد. امیدوارم با کمک جامعه علمی و سمینارها شاهد افزایش فرهنگ مشارکت در حوزه محیط زیست استان باشیم.

در ابتدای این دیدار تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن تبریک هفته کرامت و ولادت امام رضا (ع)، آغاز هفته جهاد کشاورزی و هفته محیط زیست فعالان کشاورزی و محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست تبریک.

ساری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: جلسه امروز نقطه عطفی در اقدام مشترک اداره کل محیط زیست استان مازندران و دانشگاه و همچنین دور سوم است یعنی امیدواریم که سه ضلع این مثلث می تواند به توسعه استراتژی های علمی برای دستیابی به حاکمیت زیست محیطی پایدار کمک کند.

در این نشست تعدادی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان محیط زیست نیز برخی اصول و موضوعات مرتبط با این حوزه را مطرح کردند و خواستار توجه بیشتر به محیط زیست مازندران در سطح ملی و استانی شدند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید