جنگل های زاگرس را نجات دهید/ انسان ها یاور طبیعت باشند


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903874

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان:

آیت حسنی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان گفت: جنگل های زاگرس یکی از مهم ترین اکوسیستم های کشور است که نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارد و جنگل های بلوط یکی از ویژگی های این منطقه است. این منطقه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز، جنگل های زاگرس یکی از مهم ترین اکوسیستم های کشور است که نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارد و جنگل های بلوط از ویژگی های این منطقه است.

با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه خشک قرار دارد، جنگل ها و مراتع از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، چرا که این منابع طبیعی و خدادادی نقش بسیار مهمی در تنظیم اقلیم، تولید اکسیژن، حفظ آب و کنترل آب های سطحی و سطحی دارند. تغذیه آبخوان دارای آب های زیرزمینی و جلوگیری از سیل های ویرانگر، تولید دارو، تولید صنعتی، اکوتوریسم و ​​توسعه صنعت گردشگری و تثبیت و تولید خاک هستند.

آیت حسنی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: شهرستان لردگان با وسعت و پراکندگی گونه های جنگلی و مرتعی متنوع و فراوان یکی از مهمترین شهرستان های جنگلی استان از نظر منابع طبیعی است به طوری که بیش از 50 درصد جنگل های استان در لردگان واقع شده است. شهر .

وی افزود: بلوط گونه غالب جنگل های زاگرس و شهرستان لردگان است که در کنار گونه هایی مانند بن، بادام کوهی، ارژن، افرا، کیکم، گلابی وحشی و غیره جمعیت جنگلی شهرستان را تشکیل می دهد. .

حسنی ادامه داد: از جمله عوامل طبیعی و غیرطبیعی که در سال های اخیر باعث تخریب گسترده جنگل ها و مراتع شهرستان شده است می توان به خشکسالی، آفات، آتش سوزی، وجود دام غیرمجاز و ظرفیت مازاد در مراتع و جنگل ها، کشاورزی جنگل زدایی و تبدیل جنگل ها اشاره کرد. مراتع و اراضی جنگلی در کشاورزی دیم، تولید زغال چوب، قاچاق چوب، توسعه صنایع و معادن و وابستگی معیشت روستاییان جنگل نشین به ذخایر منابع طبیعی.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان گفت: از آنجایی که شهرستان لردگان یک شهرستان جنگلی است و بیش از 85 درصد مساحت آن را عرصه های ملی تشکیل می دهد و اکثر روستاهای شهرستان به دلایل و انگیزه های مختلف از جمله سوخت جنگل نشین هستند. تامین، شرایط بد معیشتی و … از شهرهای حساسی هستند که تخلفات در این زمینه رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده در سال های اخیر برای کاهش تخلفات قطع درختان و قاچاق چوب و زغال، خوشبختانه دیگر خبری از وانت هایی که چوب و کالای قاچاق را به مقدار کم و از خودرو به استان های همجوار به ویژه حمل می کنند، نیست. استان اصفهان.

حسنی تصریح کرد: از جمله اقدامات موثر در کاهش تخلفات، شناسایی مناطق بحرانی شهر و برگزاری دوره های آموزشی متعدد در این مناطق جنگلی و اتحاد جوامع محلی برای حفاظت از دارایی های ارزشمند است، به طوری که در این امر حدود 2000 نفر از شهروندان علاقه مند و دوستدار طبیعت، تحت عنوان همیاران طبیعت، ادارات را در تمامی سطوح سازماندهی و پهنه بندی می کنند و تا حد امکان با همکاران اداره حفاظت همکاری های زیادی از جمله آموزش و پرورش، ارتقای سطح طبیعت دوستی را تجهیز می کنند. فرهنگ سازی در بین اعضای جامعه، جنگلداری، آتش نشانی و…

ظرفیت افراد همراه با شرکای امنیتی به میزان قابل توجهی سطح نقض را کاهش می دهد

حسنی افزود: استفاده از این ظرفیت مردمی در کنار همکاران حفاظتی منجر به کاهش چشمگیر سطح تخلفات در حوزه های مختلف با توجه به مقایسه آمارها نسبت به سال های گذشته شده است، همچنین از نظر آتش سوزی، شهرستان لردگان، که همواره یکی از شهرهای بحرانی کشور بوده است، دو سال است که کمترین آتش سوزی را در کمترین حد ممکن داشته ایم و این را مدیون دوستان و همکاران عزیزی هستیم که صمیمانه و بدون هیچ چشمداشتی به برادران جنگلبان خود در این راه کمک کردند. .

وی گفت: متأسفانه در بسیاری از روستاهای جنگلی بلوط تاوان کمبود سوخت و گاز مناسب را می پردازد که از متولیان امر می خواهیم در این زمینه فکری جدی کنند زیرا در صورت ادامه این امر قطعا در سال های آینده این اتفاق خواهد افتاد و به زودی شاهد ناپدید شدن این گونه ارزشمند در اطراف این روستاها خواهیم بود.

حسنی تصریح کرد: برای اصلاح این مشکل به دلیل کمبود سوخت مناسب و تغییر الگوی مصرف سوخت در روستاهای جنگلی با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت دفاع بیش از 800 سولار در سال های اخیر دیگ های بخار شده و دیگ های چوبی واگذار شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از شهروندان عزیز می خواهیم با کمک های داوطلبانه خود ما را یاری کنند و از ظرفیت یاوران طبیعت برای حفظ این میراث فاسد نشدنی استفاده کنند و در صورت تخلفات در حوزه منابع طبیعی به شماره تلفن های رایگان اطلاع دهند. 139 و 1504. انجام دهید

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید