ینگی امام ساوجبلاغ، خلبان کاروانسرای جاده ابریشم کشور / بنای تاریخی 400 ساله صفویان در فهرست میراث جهانی یونسکو


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818225

کاروانسرای تاریخی امام ینگی، یادگار دوره صفویه، در غرب استان آلبورگ و در شهر هشتگرد ساوی‌بلا قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریککاروانسرای تاریخی یانگ امام، یادگار دوره صفویه، در غرب استان البرز و در شهرستان هشتگرد شهرستان ساویاب‌الله قرار دارد.

این کاروانسرا یکی از مکان‌های تاریخی و یکی از خانه‌های معتبر جاده تهران – قزوین است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

مردم می توانند در ایام نوروز از این مجموعه دیدن کنند، داخل کاروانسرا حیاط بزرگی وجود دارد که به هشت ضلعی با ایوان هایی در میدان تبدیل شده است.

نکته قابل توجه در این بنای تاریخی استفاده از آجرهای تراش خورده در گوشه اکثر کوزه هاست که حلال شده و از آثار خاص به شمار می رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ساوجبلاغ به تیتریک گفت: این کاروانسرا به دلیل خلبانی بالقوه برای کاروانسرای جاده ابریشم شناخته شده است.

رضا حلاج ادامه می دهد؛ امیدواریم بتوانیم از این بنای تاریخی به خوبی استفاده کنیم و مردم از این مجموعه 400 ساله صفوی نوروزی لذت ببرند و لذت ببرند.

کاروانسرای ینگی امام از شهر ساویبلا اولین اثر ثبت شده در استان البرز در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.

b4d2b68b b751 4d1a b761 34eaf491f44c خبر خاکستری

فریدون محمدی، مدیر کل میراث فرهنگی البرز نیز به تیتریک گفت؛ زائدات اطراف کاروانسرا برداشته شده و سقف آن به طور کامل تمیز و مرمت شده است.

خزاعی، پیمانکار این پروژه به تیتریک گفت؛ اقدامات مربوط به ساماندهی، نظافت، طبقه بندی مصالح، آجر و … اجرا شده است.

ثبت جهانی این کاروانسرا جان تازه ای به این بنای 400 ساله می بخشد، از این رو رئیس میراث فرهنگی ساویاب الله نیز این مهم را برجسته می کند.

او می گوید: «کلاژ، در مصاحبه با تیتریک. از ساختمان باید به نحو شایسته استفاده شود، بعد فرهنگی بنا حفظ شود و پژوهش و گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

کاروانسرای امام ینگی که در دوره صفویه ساخته شده، یکی از کاروانسراهایی است که شاید در نوروز 1401 مکان مناسبی برای گردشگران نوروزی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید