کاروانسرای تاریخی نیک پی توپی که میان هدیه و میراث فرهنگی سرگردان است / احیای کاروانسرای شاه عباسی نیک پی چیست؟


ساعت: 14:55
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834097

آثار تاریخی هر منطقه نشان دهنده هویت هر قوم و شهر است که نگهداری از آن وظیفه همگانی است، اما متأسفانه کاروانسرای تاریخی نیکاپ سال هاست که مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته و نبود آن برایشان غیرقابل درک به نظر می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; برای یک سفر طولانی که روزها طول می کشد، هیچ چیز به اندازه اسکان و استراحت در این بین مهم نیست. مکان هایی که امنیت مسافر را تامین می کند تا مسافران با روحیه و توانایی های مناسب دوباره به سفر خود ادامه دهند. به جرات می توان گفت که داشتن سرپناه در میانه راه مهمتر از استراحت و تجدید قوا برای حرکت به جلو است.

در گذشته که وسایل نقلیه موتوری وجود نداشت و مردم در آن زمان با احشام تردد می کردند، سفر از شهری به شهر دیگر روزها یا حتی هفته ها و ماه ها و سال ها طول می کشید تا از کشوری به کشور دیگر سفر کنند.

هتل ها و مسافرخانه های آن زمان، کاروانسراهایی بودند که مسافران را در خود جای می دادند تا خستگی راه را از تن مسافران آن زمان رفع کنند. در قدیم در گوشه و کنار شهرهای ایران کاروانسراهایی به همین منظور ساخته می شد.

شهر زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاروانسرای قدیمی زنگانی نیکپانی یکی از این کاروانسراهاست. که مسافران بی راه را در خود جای داده بود. این مکان زمانی یک هتل خصوصی بوده که در آن زمان حتی گردشگران خارجی نیز میزبان آن بودند. اما این بنای تاریخی 560 ساله زنجان به کلی به فراموشی سپرده شده است.

این بنای ارزشمند در زمان شاه عباس دوم در یکی از مهم ترین راه های تجاری فلات ایران ساخته شد و در آن زمان محل گذر و استراحت ایرانیان و بیگانگان بود و وارد روز می شوند و حتی ساختمان را جهان می سازند. معروف . .

اما در حال حاضر کاروانسرای نیکوپ وضعیت خوبی ندارد و این اثر تاریخی که محل پرورش دام و کاه و پیاز بوده در حال تخریب است.


میراث نمی تواند کاربری کاروانسرای تاریخی نیکاپی را تعیین کند

مهدی باقری مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، علت عدم توجه به میراث فرهنگی این بنای تاریخی را بیان کرد: در حال حاضر این کاروانسرا در حال اهداء است. .

وی با بیان اینکه هدیه باید ذینفعان را مشخص کند، گفت: از آنجایی که این کاروانسرا در حال انتقال ارث نیست، کاربری برای آن شناسایی نمی شود.


عدم برنامه ریزی برای جذب گردشگر

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با تاکید بر اینکه در صورت تبلیغ این محوطه تاریخی می تواند در جذب گردشگر به شهر و استان موثر باشد، گفت: با توجه به اهدای این بنا، میراث هیچ برنامه ای برای جذب ندارد. . گردشگر نمی تواند برای این مکان داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر این کاروانسرا برای تحویل میراث فرهنگی بود قطعا کاربری مناسبی برای آن بود، افزود: اگر برای جذب گردشگری برنامه ریزی نمی شد حداقل می توانستیم این مکان را به دفتر شورای شهر نیک پی تبدیل کنیم. یا کتابخانه عمومی. «برای رهایی از بلاتکلیفی.

باقری با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه هرگونه پیشنهاد وراثتی منوط به تصمیمات اهدایی است، گفت: میراث فرهنگی در کاروانسرای نیکوپیس تنها تسهیل کننده است و فقط می تواند وارد مذاکره شود.


تا زمانی که وام در اختیار کاروانسرای نیک پی قرار نگرفته، نمی توان نسبت به نگهداری این بنا اقدام کرد.

با این حال حجت الاسلام محتر کرمی، مدیرکل خیرین و خیرین استان زنجان نیز در گفت و گو با موج رسا گفت: این مکان میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی با شهردار و شورای شهر در خصوص کاروانسرای نیک پی برگزار شده است، افزود: اعلام آمادگی کرده ایم که اگر سرمایه گذاری قصد سرمایه گذاری در کاروانسرای نیک پی را دارد، طبق ضوابط و مقررات آماده کمک های مالی هستیم. “

مدیرکل کمک های خیریه و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه وقتی مکانی برای ما هیچ فایده ای ندارد و فقط نیاز به هزینه دارد چگونه می توان اعتبار نگهداری را تعیین کرد، گفت: هیچ اعتباری از دولت دریافت نمی کنیم و کمک های مالی آنها نگهداری می شود و درآمد حاصل از آن برای حمایت از کمک های مالی استفاده می شود. اما اگر هدیه ای درآمد نداشته باشد، قابل نگهداری نیست.


عدم تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در سایت کاروانسرای نیکوپی

وی گفت: کاروانسرای نیک پی بن بست است و سرمایه گذاران تمایلی به حضور در آن ندارند زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی گاهی برای نگهداری از بناهای وقف اعتباری اختصاص می دهد، گفت: اما در حال حاضر اعتباری از سوی میراث فرهنگی برای نگهداری این بنا تعلق نگرفته است.

وی در خصوص اینکه چرا این ساختمان مکانی برای کتابخانه یا دفتر شورای شهرداری نیکوپی نخواهد بود، گفت: نمی توانیم کاروانسرای نیکوپی را به صورت رایگان برای فعالیت در اختیار بگذاریم.

با همه این اوصاف، متأسفانه کم توجهی مسئولان عالی رتبه استانی به این گونه آثار تاریخی، طی سالیان متمادی منجر به تخریب و تخریب این آثار شده و کاروانسرای نیکاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. ضمن اینکه مرمت و ارتقای مناسب این بنا می تواند بهره برداری اقتصادی و اجتماعی خوبی را به همراه داشته باشد. در این صورت شهر نیکوپی شاهد پیشرفت چشمگیری در جذب گردشگر و در نهایت اقتصاد بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید