تکرار ابتذال فرهنگی در اماکن تاریخی قزوین/ حلقه رصد میراث فرهنگی استان قزوین گم شده است!

شهر قزوین دارای خانه‌های تاریخی است که اغلب از دوران قاجار و صفویه به جای مانده‌اند و برخی از این خانه‌ها امروزه یا به عنوان موزه یا کافه یا به‌عنوان مرکز صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خانه تاریخی رئوفی قزوین در خیابان شهدای قزوین در قسمت شمالی مسجد جامع این شهر اصیل واقع شده است.

خانه رئوفی، یادگار دوره قاجاریه، در پاییز ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید که امروزه تغییر کاربری داده و به خانه صنایع دستی قزوین معروف است که در آن کارگاه‌های متعددی وجود دارد. مکان تاریخی

این اقدام به منظور جذب گردشگر به بسیاری از خانه های تاریخی در سراسر کشور صورت گرفت و خانه رئوفی اکنون به عنوان هشتمین خانه صنایع دستی ایران شناخته می شود.

در حال حاضر به مناسبت فرا رسیدن سال نو و روزهای پایانی سال، نمایشگاه صنایع دستی روز پنجشنبه در منزل رئوفی در حال برگزاری است که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

در روزهای اخیر متأسفانه بروز برخی رفتارهای غیرفرهنگی و به دور از اصالت و فرهنگ توسط یکی از وبلاگ نویسان زن اینستاگرامی قزوینی در منزل رئوفی به حاشیه رفته و در صفحه اینستاگرام خود منتشر شده است که در معرض دید عموم قرار گرفته است.


75906388 3488 4c05 af12 e1a6258a6633 خبر خاکستری

مکانی که باید محل اشاعه فرهنگ و تاریخ اصیل قزوین و یادآور اصالت آن باشد، به بازیچه دست افرادی تبدیل شده است که به دنبال حضور و توجه در فضای مجازی هستند و برای این کار از هر خط قرمزی عبور می کنند. .

حال سوال اینجاست که آیا میراث فرهنگی قزوین بر فعالیت مجموعه های تحت مدیریت این ارگان نظارتی ندارد؟ یا این رفتارهای ضد فرهنگی را نادیده می گیرد؟!

گفتنی است در ماه های اخیر شاهد عکس های مبتذل زنی در اماکن تاریخی استان قزوین بودیم که به راحتی از سامانه نظارتی این سازمان عبور کرده و این تصاویر را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بود.

تکرار این حادثه در خانه تاریخی رئوفی واقع در قلب قزوین نیز ایجاب می کند که دستگاه های نظارتی نسبت به نحوه مدیریت اماکن تاریخی نظر جدی تری داشته باشند و پاسخ روشنی به افکار عمومی به ویژه فرهنگ دوستان و مردم نجیب بدهند. قزوین دیدن این گونه ابتذال ها در آثار تاریخی که متعلق به همه مردم است نیز آزاردهنده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید