نگرانی فعالان صنایع دستی استان از تامین محل فعالیت/ واگذاری محوطه های میراث فرهنگی تاریخی مشخص نیست

یکی از این موانع بر سر راه هنرمندان استان قزوین نبود مکان مناسب برای کار است و از جمله اعتراض صنعتگران استان به توزیع ناعادلانه فرصت تاریخی قزوین بین مردم و مشاغلی مانند قهوه خانه ها است. و انتظار دارند میراث فرهنگی نگاه ویژه تری به جامعه هدف داشته باشد

در این گزارش به نگرانی تعدادی از فعالان صنایع دستی استان قزوین پرداختیم.

cf6a0e99 91c2 44ab be98 a857a651ad8b خبر خاکستری

مسائل هنرمندان نیاز به بازنگری جدی دارد

نرگس عباسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین; وی با اشاره به مشکلات جدی هنرمندان صنایع دستی استان گفت: هنرمندان قزوینی همواره از حمایت ضعیف مسئولان گلایه دارند و برخی مسائل نیازمند بازنگری اساسی است.

وی نبود مکان و کارگاه مناسب برای فعالیت صنعتگران را یکی از مشکلات این منطقه دانست و اضافه کرد: به طور طبیعی قدمت قزوین نشان از فراوانی خانه ها و اماکن تاریخی در این شهر دارد که قابل استفاده هنر و هنرمندان است. اما متاسفانه در روستاها این اتفاق نمی افتد.

این هنرمند هنرمند گفت: اکنون خانه ها و اتاق های تاریخی زیادی در قزوین وجود دارد که مورد استفاده قهوه خانه ها قرار گرفته اند و کمتر هنرمندی می داند چگونه آنها را به صاحبان خود اختصاص دهد.

عباسی ادامه داد: با توجه به مشاهدات فعلی در حوزه صنایع دستی در استان باید گفت که فراخوان مناقصه در مکان های مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری با صدای بلند انجام نمی شود.

وی در پایان گفت: «از مسئولان می‌خواهم با دیدی گسترده‌تر به جامعه هنری نگاه کنند، زیرا پرداخت وام کم‌بهره دردی را دوا نمی‌کند و یک هنرمند به مکانی برای ابراز هنر خود نیاز دارد.

زیرساخت های فیزیکی استان به طور ناعادلانه توزیع شده است

زهره کیانی از دیگر هنرمندان استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به توزیع ناعادلانه زیرساخت های هنری اظهار داشت: کاخ سعدالسلطان که یکی از مهم ترین مراکز تاریخی کشور است. این شهر و توانایی به نمایش گذاشتن هنرمندان در رشته های مختلف هنری را دارد، در آن چند نفر تصاحب شده اند و با فاصله گرفتن از جنبه هنر و صنایع دستی، تبدیل به مکانی کافه محور شده است.

وی افزود: به نظر می رسد سلول های مجموعه سعدالسلطنه تنها در اختیار برخی افراد خاص قرار می گیرد، در این میان مدیران استان و به ویژه میراث فرهنگی و شهرداری باید پاسخ قانع کننده ای در خصوص نحوه واگذاری این سلول ها داشته باشند.

هنرمند فرش باف قزوینی گفت: شکی نیست که هیچ هنرمندی مخالف حمایت از کسب و کار در حوزه های مختلف نیست، اما نباید تمام توجهات معطوف به چند نفر باشد، در این میان افرادی که از بضاعت مالی و ارتباطات کمتری برخوردارند باید از نظر محو شوند. “

کیانی در پایان گفت: فکر می کنم کارمندان زمانی می توانند از نتایج درخشان خود صحبت کنند که فرصت های برابر برای همه اقشار جامعه ایجاد کرده باشند و این تنها با در نظر گرفتن انصاف در کار امکان پذیر است.

f42a2302 d165 4401 89b0 5f9dcb54cb00 خبر خاکستری

قزوین بهره وری لازم از هنرهای موجود را ندارد

شعیشه بختیاری با بیان اینکه قزوین شهری ثروتمند اما فقیر است، اظهار داشت: قزوین اگرچه در زمینه های مختلف پتانسیل بالایی دارد اما هرگز نتوانسته است بهره لازم را از آنها ببرد.

وی افزود: به عنوان مثال قزوین در گذشته و حال چهره های برجسته هنری دارد اما شاهد مهاجرت افراد سرشناس از این استان به استان های دیگر هستیم.

این طراح و هنرمند با تاکید بر اینکه دلیل مهاجرت هنرمندان از قزوین را باید جست و جو کرد، گفت: طبیعتاً هنرمندان به دنبال مکانی برای نمایش هنر خود هستند، در غیر این صورت به دنبال مکانی بهتر از کشور خارج می شوند. ”

بختیاری ادامه داد: طبیعتا هنر یک هنرمند با نمایش آثار هنری او دیده می شود و این یک راه کسب درآمد است بنابراین مسئولان باید بدانند که داشتن جایگاه مناسب برای هنرمندان از وظایف فعالیت آنهاست.

وی در پایان گفت: اگرچه حمایت های استانداری از هنرمندان را نباید نادیده گرفت اما قطعا این حمایت ها می تواند بیشتر باشد.

هنر هنرمندان قزوینی کمیاب است

ساجده میرحسینی در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به تضعیف گروه هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: در چند سال گذشته هنرمندان این عرصه ضعیف و ضعیف شده اند.

وی افزود: اگرچه برخی از هنرمندان معتقدند برای دل خود کار می کنند، اما کم نیستند افرادی که هنر را اصلی ترین فعالیت خود می دانند و با توجه ویژه مسئولان رونق خواهند گرفت.

این هنرمند سفالگر در خصوص نبود مکان مناسب برای فعالیت هنرمندان گفت: نبود عرصه ای برای ارائه آثار هنری هنرمندان را مجبور به انجام فعالیت های مجازی و یا احیاناً سفر به شهر دیگری می کند چرا که هر هنرمندی دوست دارد در مکانی واقعی کار کند. و در غیر این صورت، حتی ممکن است در جستجوی مکان مناسب، محل سکونت خود را ترک کند.

میرحسینی ادامه داد: من به عنوان یک سفالگر قزوینی، چند ماهی است که فعالیت اصلی خود را در تهران انجام می دهم، زیرا در استان خود به عنوان یک ساکن بومی کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفتم و ترجیح دادم یک فرد غیر بومی باشم. از شهرهای ایران فعالیت هنری او را ادامه خواهم داد.

میرحسینی در پایان تصریح کرد: تعداد هنرمندانی که امکان ادامه فعالیت هنری در شهرهای دیگر را دارند زیاد نیست و باید شرایطی فراهم شود تا همه هنرمندان بدون دغدغه به خلق آثار بپردازند.

84e2c35e 154b 4261 9797 0a26a854dfca خبر خاکستری

مکان های تاریخی باید به صورت دوره ای واگذار شوند

سحر محبی همچنین بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای واگذاری خانه های تاریخی به هنرمندان به صورت دوره ای تاکید کرد و اظهار داشت: اگرچه خانه های تاریخی با شرایط خاص و از طریق مزایده زیر نظر میراث فرهنگی به هنرمندان واگذار می شود، اما هنرمندان کمی از این نوع حراج ها اطلاع دارند.

وی افزود: در مواردی که هنرمندان به دنبال اسکان در اماکن تاریخی هستند و از حراج ها اطلاع دارند، با موانع زیادی مواجه می شوند که مانع از ادامه کار می شوند.

این هنرمند خوشنویس گفت: اکنون در حالی که سال هاست عده ای در اماکن تاریخی فعالیت می کنند، اغلب هنرمندان از سازوکار و نحوه واگذاری اماکن زیر نظر شهرداری و میراث فرهنگی اطلاعی ندارند.

محبی ادامه داد: در واقع باید برای این مکان ها قراردادهای کوتاه مدت نوشته شود تا افراد بیشتری بتوانند از ظرفیت اماکن تاریخی برای پیشرفت شغلی خود استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر اتاق های سعدالسلطان بیشتر در اختیار قهوه خانه ها یا افرادی است که کمتر در اتاق ها حضور دارند و جاهای دیگر نیز کم و بیش با این پدیده مواجه هستند، بدون شک هنرمندان این موضوع را ندارند. با هر گونه فعالیتی مخالفند اما به شرطی که اصل عدالت رعایت شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه واگذاری آثار تاریخی به هنرمندان برای فعالیت های هنری به سراغ میراث فرهنگی رفتیم؛

09bcaae0 afad 4674 8b47 2a7c05efca1b خبر خاکستری

مریم مهدوی همچنین با بیان اینکه خانه های تاریخی بر اساس نیاز به مرمت به سه صورت واگذار می شود، تصریح کرد: دسته اول به شرط قرار گرفتن در فهرست مصوب هیات وزیران، طولانی مدت و مشمول مرمت، رعایت اصول مرمت و کاربری های تعیین شده توسط صندوق حفاظت و مرمت به سطح ملی منتقل می شود.

وی افزود: در دسته دوم ساختمان ها علاوه بر سالم و مناسب بودن، نباید برای مدت طولانی قابل واگذاری باشند تا در قالب اجاره یک ساله به صورت مزایده در گ. سیستم ستادی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل میراث فرهنگی قزوین گفت: دسته سوم پروژه های نیمه تمام هستند که بر اساس ماده 27 قانون الحاقی 2 به صورت بلندمدت و مشمول مرمت و احیا هستند. انطباق با استفاده از طریق دعوت عمومی و بررسی طرح های ارائه شده توسط پایتخت. سرمایه گذاران به کمیته های استانی منصوب می شوند.

این مسئول ادامه داد: بدیهی است رزومه افراد در واگذاری به صورت اجاره یک ساله یا بلندمدت ماده 27 و شرایطی که میراث فرهنگی بیان می کند در راستای فعالیت های فرهنگی، گردشگری، هنری و به ویژه می باشد. صنایع دستی، به طوری که هنرمندان و فعالان صنایع دستی حمایت کردند.

مهدوی در پایان گفت: بی شک نوع کاربری بناها از طریق معاونت میراث فرهنگی با در نظر گرفتن ماهیت و پیشینه بنا به گونه ای انتخاب می شود که از نظر کمترین آسیب را به یک بنا وارد کند. حجم ترافیک و نوع فعالیت

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ مکان‌های تاریخی به دلیل ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند و بنابراین انتقال این مکان‌ها باید با شفافیت بیشتری انجام شود تا علاوه بر ایجاد رضایت، فرصت‌های بهره‌وری برابر برای همه مردم ایجاد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید