از سکوت متولیان امر تا مشکلات مالکان در محوطه بناهای تاریخی/ برنامه وزارت میراث فرهنگی برای ساماندهی حریم بناها چیست؟


زمان: 07:47 ساعت
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1842990

گزارش در مورد نامشخص بودن خصوصیات مصون ماندن آثار تاریخی؛

موضوع ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی یکی از مشکلاتی است که برای مالکان این مناطق مشکل ایجاد می کند. از سوی دیگر برخی از خانه های خریداری شده توسط وزارت میراث فرهنگی متروکه و به ویرانه و محل تجمع معتادان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار عصرترک، هر اثر تاریخی بسته به زمان و مکان ساخت خود دارای دسترسی ها و ارتباطات حیاتی است که اگرچه در بافت طبیعی، شهری یا روستایی قرار دارد اما با محیط و بافت طبیعی خود آشنا شده و به طریقی ارتباط برقرار کرد.

محرمانگی در قانون مدنی ایران در مورد قسمتی از زمین اطراف ملک و امثال آن که برای نفع کامل ملک مورد نظر لازم است، جاری است.

ساخت و ساز اطراف بناهای تاریخی که جزو آثار ملی و در فهرست آثار ملی به شمار می روند حس زیبایی شناسی و هویتی این آثار را به خطر انداخته بود این بنا برای ارتقای ظرفیت گردشگری مورد استفاده قرار گرفت.

با توجه به تحقیقات دریافتی، حریمی برای بناهای تاریخی در نظر گرفته شده است که در حریم این بنا باید به موارد زیر توجه شود:

  1. ممانعت از ساخت ساختمان های بلند که با دید بصری محیط تداخل دارند، دید و منظر موجود را تحت الشعاع قرار می دهد.

  1. از افزایش یا کاهش تراکم موجود جلوگیری کنید زیرا افزایش تراکم منجر به احداث تاسیسات جدید شهری می شود که بخشی از بافت شهری ظرفیت پذیرش آنها را ندارد و کاهش تراکم باعث اقتصادی و حیاتی می شود. رکود مجتمع یا ساختمان.

  1. جلوگیری از استفاده از مصالح ناهموار و ناهماهنگ در مجاورت ساختمان (مانند استفاده از پلاک به کار رفته در بافت های سفالی و سفالی.) شایان ذکر است در موارد استثنایی پس از مطالعات اولیه و مطالعات طراحی و اجرا و برای دلایل منطقی، استفاده از فن ها و متریال های جدید قابل قبول است.

  1. ساماندهی و ایجاد فضای سبز در محوطه ساختمان با در نظر گرفتن ضوابط فنی و باستان شناسی.

بنابراین ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی دارای ضوابط خاصی است که شامل ارتفاع و کد نما و همچنین شبح آنها می شود و حتی در مورد نقشه های معماری بسته به محل قرار گرفتن آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

قابل ذکر است که قرار گرفتن برخی بناهای تاریخی در مناطق شهری در زمینه ساخت و ساز مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد می کند، گروهی که قصد تخریب بنا و ساخت چندین طبقه را دارند و خانواده هایی که به دلیل این مشکل قصد فروش دارند.

مجموعه مفخم بجنورد از جمله آثار تاریخی است که به دلیل قرار گرفتن در داخل شهر، منازل مسکونی اطراف آن دچار مشکل شده است.


5ca24c9f b9a8 464f b823 1117dc36e9e1 خبر خاکستری


هیچ کس نمی خواهد ملکی در کنار یک بنای تاریخی بخرد

رحیمی یکی از صاحبان خانه ای در حوالی مجموعه مفخم بجنورد به خبرنگار ما گفت: ملک ما میراثی است که اکنون تقریباً غیرقابل سکونت است و چند سالی است که برای فروش گذاشته شده است اما به سازمان میراث نه. فرهنگ استان خرید می کند و به دلیل نبود شرایط برای ساخت چندین طبقه خارج از مجموعه میراث هیچکس رغبتی به خرید آن ندارد.

وی ادامه داد: بالاخره تکلیف این خانه ها باید مشخص شود، ملک در حال تخریب است و امکان تولید وجود ندارد، چندین بار قول هایی داده شده اما محقق نشده است.

اکبرزاده یکی از اهالی این محله می گوید: متاسفانه برخی از خانه های خریداری شده توسط سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر به طور کامل تخریب نشده و امروز به محل تجمع معتادان تبدیل شده است که امنیت محیط زیست را زیر سوال برده است. حوزه.”

گربانژاد یکی دیگر از اهالی محله ادامه داد: زمینی نزدیک چهارراه با این بنای تاریخی داریم که بنا به قوانین آن اجازه ساخت بیش از یک طبقه را ندارد و این باعث نشده که زمین فروخته شود یا مال ما. «بیایید آن را بسازیم.


تجمع معتادان در مناطق متروکه اطراف مجتمع مفخم باعث ایجاد بلاتکلیفی در بیمارستان امام رضا (ع) بوینورد شده است.

مجید پورخیات مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی گفت: مناطق متروکه اطراف بیمارستان امام رضا (ع) بوینورد باعث تجمع معتادان پرخطر و منجر به سرقت از بیمارستان شده است.

وی با اشاره به اینکه معتادان با ورود به انبارها و قسمت های مختلف بیمارستان، شکاف هایی در دیوارهای بیمارستان ایجاد می کنند، ادامه داد: این افراد باعث ایجاد بلاتکلیفی برای محیط بیمارستان امام رضا(ع) و کارکنان و خودروهای این مجموعه شده اند.

پورحیات گفت: بحث باید سریعا پیگیری شود، فضاهای متروکه تحت کنترل فلان اندام یا وسیله ای است یا تخریب یا مسدود شدن فضا یا دیوار کشی برای عدم ورود مردم.

وی خاطرنشان کرد: فضا به گونه ای است که با ایجاد درگیری بین آنها، آرامش محیط بیمارستان برای بیماران و نیروها از بین رفته و وضعیت نابهنجاری ایجاد می شود.


خبر خاکستری


ارگانهای ذیربط برای سازماندهی و جمع آوری افراد تحت تکفل

پورخیات گفت: با توجه به عکس های ارائه شده توسط نیروهای بیمارستانی، معتادان این مکان های تخریب شده و متروکه را به عنوان زمین و زندگی می سازند که قطعا دیدن این صحنه ها در مرکز شهر در شأن استان نیست.

وی گفت: توجه مسئولان ذیربط برای فراهم آوردن سریع مکانی برای محیط بیمارستان و همشهریان جهت جمع آوری معتادان ضروری است.


واگذاری خانه های اطراف بناهای تاریخی تنها بر عهده میراث فرهنگی نیست

علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی گفت: بحث حریم خصوصی در سراسر کشور یکی از موضوعات اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه با توجه به آخرین مصاحبه های منتشر شده از سوی وزیر میراث در خصوص برنامه ریزی برای رسیدگی به این موضوعات در دستور کار است، گفت: مشخص است که بسیاری از مردم در شهرها و روستاها نسبت به موضوع یکپارچگی فرهنگی متعهد هستند که مشکلاتی وجود دارد.

مستوفیان با بیان اینکه به عنوان مثال در بجنورد، تپه معصوم زاده، مجموعه مفخم، ارگ نادری در شیروان و سایر شهرها از جمله مشکلاتی هستند که در بحث حریم خصوصی برای مردم مشکل ساز شده است، گفت: راهکارهایی که برای این قانون وجود دارد. حفاظت از مرمت و احیای بناها و بناهای تاریخی در سال 1377 به تصویب رسید که بر اساس آن مجموعه ای از ارگان های دولتی از جمله استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن باید غرامت را به مالکانی که ساکن هستند پرداخت کنند. در اطراف مجموعه. آنها از نظر تاریخی برای استفاده از ابزار خود قرار دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس این وظیفه تنها به میراث فرهنگی واگذار نشده است. نهادهای مسئول، از جمله مدیری که نهادهای مختلف را کنترل و مدیریت می کند، می توانند کمک کننده باشند. شهرستان توانسته اعتبارات لازم را برای این موضوع اختصاص دهد اما اعتبارات برای رفع این مشکل کافی نیست.


وام های اعلام شده برای خانه های اطراف بناها مشکلی را حل نمی کند

مستوفیان با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته در این زمینه به کابینه استانداری و وزارت اعتبارات ابلاغ و تخصیص داده نشد، گفت: قابل توجه است که ظرفیت وجود دارد و نباید فقط به دنبال وام باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات قانونی موجود مانند نهضت ملی مسکن، می توان با تغییر هدف، اراضی شهرهای مختلف را به محدوده شهر متصل کرد تا این زمین ها پاکسازی شود.

مستوفیان افزود: زمین در حریم یک بنای تاریخی ارزش گذاری شده است و همین قیمت به صاحبان ملک میراث فرهنگی در جای دیگر تعلق می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اراضی در اختیار راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهادکشاورزی می تواند به عنوان زمین جایگزین به مردم عرضه شود و این تجربه در جاجرم اعمال شده است.


5a3951d2 c8cc 40c1 89a2 f4185b5774d5 خبر خاکستری


تامین اراضی جایگزین از مجموعه شهرداری برای معاوضه اموال مردم

این مسئول درباره مجموعه مفخم توضیح داد: شهرداری برای تغییر کاربری ملک اطراف ساختمان و دستیابی به فضای سبز نیازمند ارائه چندین هکتار زمین جایگزین است که در جلساتی که اواخر سال گذشته با معاون استاندار خراسان برگزار شد این مهم محقق شد. اقدامات بعدی در این خصوص به شهرداری اعلام شده است.

وی ادامه داد: زمین های شهرداری در اختیار میراث فرهنگی نیست بلکه شهرداری زمین را عرضه می کند، با تغییر کاربری در اختیار مالکان قرار می گیرد و زمین های دریافتی مردم در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

مستوفیان گفت: سازمان میراث فرهنگی این موضوع را مدیریت می کند و نظارتی هم وجود دارد اما بحث فضای سبز، خدمات شهری، استفاده از گردشگری ملی، استانی و شهری اگر قرار است مجموعه تفریحی و گردشگری در مفخم باشد. مجتمع برای اوقات فراغت. «وقت آزاد باید محقق شود، همه دستگاه ها باید وارد شوند.


فعالیت مجموعه تفریحی آفتاب را متوقف کنید

وی درباره طرح ارائه شده در دوره مدیریت میراث گذشته در مجموعه تفریحی آفتاب توضیح داد: این طرح از استانداری قبل شروع شد اما به دلیل تداخل بیمارستان امام رضا(ع) و اداره خیرین متوقف شد.

مستوفیان افزود: باید این موضوع را تبیین کنیم که با توجه به مشکلات موجود در املاک تخریب شده، میراث اطراف بیمارستان و مشکلاتی که در مورد ناامنی این مجموعه و املاک اطراف ایجاد شده، اولویت ها برای سال جدید تعیین کننده است. تکلیف پروژه بیمارستان امام رضا (ع) «منتظر تصمیم استاندار هستیم.


اولین بازار میوه و تره بار در شهرک بوینور راه اندازی می شود

جواد حمیدی شهردار بوینورد افزود: با توجه به اینکه یکی از رسالت ها و وظایف شهرداری ها خدمات رسانی در حوزه حکمرانی شهری است، بر آن شدیم که در چهارراه سیدجمال و شریعتی جنب بیمارستان امام رضا (ع) اولین بازار میوه و تره بار در شهرستان “شروع بوینورد و استان خراسان شمالی.

وی گفت: در این مکان میوه و تره بار مورد نیاز شهروندان با قیمت مناسب و با هدایت مستقیم شهرداری عرضه می شود.

حمیدی گفت: اولین میدان میوه و تره بار بوینورد تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد و پروژه عمرانی آن به اتمام می رسد.

گفتنی است بر اساس اظهارات شهردار بجنورد، این میدان میوه و تره بار در محدوده مجتمع مفخم بجنورد به بهره برداری می رسد.

بنابراین با توجه به قوانین موجود در ساخت بناهای اطراف بناهای تاریخی و فراهم نشدن شرایط برای خرید میراث فرهنگی، قطعاً لازم است دستگاه های ذیربط برای ایجاد شرایط برای جابه جایی مالکان این املاک، اقدام به اخذ این خانواده ها کنند. از سوی دیگر با رفع وضعیت تخریب شده خانه های خریداری شده از میراث فرهنگی در سال های اخیر، امنیت به منطقه باز می گردد و مشکل امنیتی بیمارستان امام رضا (ع) بوینورد و منازل اطراف آن حل می شود.

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید