میراث فرهنگی باید در بافت تاریخی با مالکان همکاری کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصری در جمع نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور و مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری بافت تاریخی در شرایط بحرانی اظهار داشت: اقداماتی انجام می شود. باید توسط استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی استان گرفته شود، به گونه ای فکر شود که در صورت بحران بافت تاریخی و ابنیه تاریخی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: قسمت های آسیب دیده بافت تاریخی عمدتا مربوط به خانه های خالی از سکنه است و میراث فرهنگی باید برای مرمت، مرمت و مقاوم سازی خانه ها با مالکان همکاری کند.

امام جمعه یزد با اشاره به حضور گردشگران خارجی در ایام محرم در شهر یزد تصریح کرد: راهنمایان تور باید افراد آگاه و با تجربه باشند، بنابراین در این ایام ماهیت واقعه عاشورا، اهمیت ایام محرم و موقعیت مکانی است. مکان های مذهبی تا بتوانند خود را به خوبی برای این گردشگران توضیح دهند

ناصری گفت: حفظ حریم خانواده و همسایه در معماری ایران به ویژه شهرهای کویری به خوبی دیده می شود و راهنمایان تور باید بتوانند این موارد را به وضوح به بیگانگان منتقل کنند و آداب، منش، اخلاق و رفتار را توضیح دهند. از مردم یزد خوب است.”

وی تبلیغ سالم دین و نظام در ایام محرم را ضروری دانست و گفت: باید این ایام را گرامی بداریم و بتوانیم چهره واقعی اسلام و کشور را به جهانیان معرفی کنیم.


* تلاش برای بازگرداندن آرامش به زندگی مردم

نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور با اشاره به وقوع سیل اخیر در استان و شهر یزد گفت: تصاویر غم انگیز غم و اندوه مردم یزد از تخریب های ایجاد شده یک روی سکه است و طرف دیگر، تصاویر زیبای کمک و همدلی.» مردم برای تسهیل شرایط در کنار یکدیگر هستند.

وی افزود: حضور معلمان و دانش آموزان در بافت تاریخی برای مرمت و بازسازی خانه ها و بناهای آسیب دیده از دیگر تصاویر زیبای ثبت شده در شرایط سخت و بحرانی است.

نماینده ویژه میراث فرهنگی کشور علاوه بر قدردانی از مسئولان و مردم یزد تصریح کرد: دستورات صریح رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر میراث فرهنگی کشور در خصوص خسارات وارده شده است. به یزد می‌رویم و امیدواریم آسایش و آرامش هر چه زودتر برقرار شود. آرامش به زندگی مردم روستا باز خواهد گشت.


* در دسترس بودن افراد آموزش دیده در بافت برای حفاظت از بافت تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به حضور افراد آموزش دیده در بافت تاریخی و کمک به حفظ بناها و آثار تاریخی گفت: حضور افراد آموزش دیده در بافت تاریخی و انجام اقدامات لازم در شروع بارندگی مانع از آسیب بیشتر به این بافت شد.

احمد آهوندی افزود: بیشترین خسارت به خانه های خالی از سکنه و خانه های وقف وارد شده و علت اصلی آسیب به خانه های تاریخی نیز معابر و شیب های نامناسب بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان از فعال شدن مجدد صنعت گردشگری در استان خبر داد و گفت: گردشگری در بافت تاریخی به حالت عادی بازگشته و اماکن گردشگری ورشکستگی خود را از سر گرفته اند.

آهوندی گفت: 450 گردشگر خارجی در یزد حضور دارند و گردشگران داخلی از روز گذشته برای شرکت در مراسم مذهبی و عزاداری در یزد وارد استان یزد شده اند.

وی با اشاره به پایش های انجام شده برای حفظ بناهای تاریخی استان گفت: در زمان بارندگی کنترل ورود آب به بناهای تاریخی، ثبت و مستندسازی تمامی بناهای تخریب شده و تشکیل کارگروه. به منظور کنترل و مرمت منازل مسکونی و خالی از سکنه در بافت قدیمی یکی از اصلی ترین نظارت هایی است که در زمینه حفاظت و مراقبت از بناهای تاریخی استان انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از مشخص شدن خسارت خانه های آسیب دیده در بافت تاریخی تا دو روز آینده خبر داد و افزود: آزادسازی مسیرهای گردشگری بسته در دستور کار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید