بودجه های جاری برای احیای بافت تاریخی یزد کافی نیست / حل معضلات اجتماعی در بافت یزد نیازمند کارگروه ویژه است.


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808609

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر یزد:

حقیرالسادات گفت: تشکیل کارگروه ویژه ای برای مدیریت بافت تاریخی به منظور رفع مشکلات خاص فرهنگی اجتماعی بافت و تامین امنیت آن ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بی بی فاطمه حق سادات، رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به آخرین ردپای مسائل اجتماعی در بافت تاریخی یزد، گفت: معماری و فرهنگ منحصر به فرد و عملکرد پایدار در سال 1396 انتخاب شد. به عنوان میراث جهانی یونسکو و در سال 1397 به عنوان پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار جهان و نمونه بارز اهمیت جهانی بافت تاریخی و الگوی جهانی انتخاب شد.


* حل معضلات اجتماعی بافت تاریخی یزد نیازمند کارگروه مدیریتی ویژه است

رئیس میراث فرهنگی کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد با اشاره به اینکه شهر یزد با 970 هکتار بافت تاریخی منقطع و زنده بزرگترین و مهم ترین بافت تاریخی استان را به خود اختصاص داده است و بعد از یزد، میبد و اردکان دارای بافت تاریخی ارزشمند و دارای آثار شاخص هستند. و آسیاب های بادی زیبا “آنها بی نظیر هستند.” وی ادامه داد: در یک دهه اخیر، ساکنان یزد به طور فزاینده ای به ارزش تاریخی و منحصر به فرد بافت تاریخی یزد پی برده اند و اقدامات بسیار خوبی برای حفظ، احیاء و احیای بافت تاریخی با مشارکت ساکنان بافت و سرمایه گذاران خصوصی گردشگری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: البته تشکیل کارگروه ویژه ای برای مدیریت بافت تاریخی به منظور رفع معضلات خاص فرهنگی اجتماعی و تامین امنیت آن ضروری است. امکانات ویژه شهری لازم بالاتر و متفاوت از سایر نقاط شهر است اما قطعا دستاوردهای چشمگیری خواهیم داشت.


* بودجه های فعلی برای احیای بافت تاریخی یزد کافی نیست

حقیرالسادات گفت: رویکرد بودجه در سال های اخیر مثبت و رو به افزایش بوده است اما بودجه های جاری برای احیای بافت تاریخی میراث جهانی شهر کافی نیست و باید از وزارت کشور و وزارت فرهنگی درخواست بودجه کرد. میراث، گردشگری و صنایع دستی، به ویژه برای حفظ و احیای بافت تاریخی یزد و همچنین سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم محلی می توان برای تامین هزینه ها استفاده کرد.

وی گفت: مشکل اصلی بافت تاریخی یزد بی رغبتی مردم محلی به سکونت در بافت و بحث امنیت بافت و همچنین محدودیت های سازمان میراث فرهنگی و عدم صدور پروانه ساختمانی در بافت است.


* احیای گره های بافت تاریخی با هم افزایی چهارجانبه شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و ساماندهی خیرین.

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد، این موضوعات نیاز به بررسی کامل دارد چرا که یزد یک شهر میراث جهانی است و برندی که به دست آورده است باید حفظ شود که این مهم با انتخاب و بررسی چند مکان تاریخی به عنوان پایلوت است. است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد در پایان تاکید کرد که باید به مشکلات بافت تاریخی رسیدگی کنیم. هیچ سابقه ای وجود ندارد.

بافت‌های تاریخی هسته اصلی و قلب تپنده شهرها و نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند، میراث فرهنگی، اهمیت گردشگری این بافت‌ها را نباید فراموش کرد.


* روند گردشگری تاریخی رو به افزایش است

حق السادات با بیان اینکه بافت های تاریخی موجودی کهن و منسوخ نیست بلکه نمادی از تاریخ فرهنگی و مدنی شهر است، افزود: احیاء و احیای بافت های تاریخی یک وظیفه ملی است زیرا جلوه ای از اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی است. ابعاد مردم در دوره های تاریخی این شهر زمان گذشته و هویت فرهنگی آن ثبت شده است.

وی با اشاره به اهمیت بهره وری بافت تاریخی گفت: با توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی مناطق مختلف، این موضوع می تواند به عنوان ظرفیتی برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و تبدیل آنها به جاذبه های گردشگری در شهرها تلقی شود. .” متفکر باشید.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر یزد گفت: کاهش علائم و نشانه های شهری همه شهرها به ویژه کلانشهرها را در مسیر همسان سازی سوق داده است، بنابراین تفاوت زیادی در معیارهای شهرسازی، تاریخی و فرهنگی وجود دارد. نیست.


* حفظ بافت تاریخی، تلاش برای حفظ سند هویتی شهروندان

حقیر السادات با بیان اینکه گرایش گردشگران به سمت گردشگری تاریخی و فرهنگی به ویژه در ایران رو به رشد است، گفت: شناسایی، حفظ، حفظ و احیای مکان های بالقوه گردشگری و مکان های دارای اهمیت تاریخی و میراث فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری ضروری است. گردشگری، علاوه بر تامین و توسعه زیرساخت های لازم، می توانیم از مزایا و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری شهری بهره مند شویم.

این عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: بافت های تاریخی در واقع هویت افراد و گروه های ساکن در هر منطقه است، بنابراین تلاش برای حفظ بافت تاریخی سعی در حفظ هویت شهروندان دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید