کام فروغی از تاریخ و فرهنگ یزد پرتو گرفت / آسیب های اجتماعی تأثیرگذار بر بافت تاریخی


ساعت: 08:17
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1905866

در سایه بی توجهی و کم توجهی مسئولان میراث فرهنگی، فرهنگ و تاریخ یزد با یک معضل اجتماعی نابود می شود و در شرایطی که هرکس کمترین آشنایی را با بافت های سنتی یزد داشته باشد بداند به کجا خواهد رفت. سرنوشت خانه های خالی و بسته شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، شهر یزد در سال 2016 به عنوان اولین شهر خشتی جهان به ثبت رسید و به عنوان اولین شهر خشتی جهان نامی در بین شهرهای تاریخی جهان مطرح و شناخته شده است و هر ساله تعداد قابل توجهی شهر خشتی خارجی و داخلی بر سر زبان ها افتاده است. گردشگران از این شهر می آیند. آنها از شهر دیدن می کنند.

استان یزد دارای 6 اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون 1964 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار زمینه طبیعی، منقول، غیر منقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد 1705 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. زمین غیر منقول 69 اثر در زمینه منقول، 136 اثر در حوزه نامشهود و 54 اثر در حوزه طبیعی است.

این استان دارای 2270 هکتار بافت تاریخی است و شهر یزد به عنوان اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

خانه‌های تاریخی استان یزد با قدمتی صدها ساله، تصویری هنرمندانه است که فرهنگ و تاریخ یزد و مردم آن را در دل خود پنهان می‌کند و با استوار ماندن در برابر آسیب‌های حوادث طبیعی، علی‌رغم موقعیت جغرافیایی، تبدیل به یک خانه می‌شود. گواهی بر صلابت مردم یزد.

یزد، شهر کاه و خشت، شهر خانه های بلند، شهر هنر معماری، 323 خانه تاریخی در دل خود دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با همه رنج ها، نگهبان این خانه ها باقی مانده است. بناهای تاریخی وی احترام خود را نسبت به آثار ملی کشور ابراز کرد اما متأسفانه این آثار ارزشمند مورد بی توجهی مسئولان یزدی و مردم یزد قرار گرفت و با وجود ثبت ملی تبدیل به مخروبه یا مکان هایی ناامن اجتماعی شد.


photo1880204290 خبر خاکستری


* ماجرای تکراری درگیری شهرداری و اداره خیرین یزد

حسین زارع زاده مدیرکل کمک های خیریه و امور خیریه استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: هر اداره یا بخش خصوصی که بخواهد در املاک اهدایی سرمایه گذاری کند، زیر نظر سازمان های اهدایی و خیریه و معاونت فرهنگی اداره کل امور خیریه و خیریه انجام می شود. میراث، مورد نیاز هر دو بخش. پشتیبانی خواهد شد.

وی افزود: هدف از این کار احیای خانه های تاریخی و تبدیل آنها به مکان های راحت، تفریحی و خدماتی است.

علیرغم اینکه اداره کمک ها و فعالیت های خیریه استان یزد با تعیین متولی کمک های خیرین اعلام کرد که در تلاش است خانه های تاریخی یزد را با توجه به نوع کمک ها ساماندهی کند، شهرداری بافت های تاریخی از کمبود این کمک ها ابراز نگرانی کرده است. همکاری از طرف اداره کمک های مالی و خیریه در این زمینه. زمینه صحبت می کند.


photo1880010947%20%281%29 خبر خاکستری


* درب خانه های تاریخی ارزشمند به روی یزدی ها بسته شد

علیرضا نقوی شهردار بافت تاریخی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا از وضعیت نامناسب خانه های تاریخی یزد خبر داد و گفت: روز به روز شاهد وخامت وضعیت این خانه ها در شهر یزد هستیم. یزد.”

وی افزود: این خانه های فرسوده مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است و از آنجایی که بخشی از آنها اهدایی است، شهرداری در یک بافت تاریخی نمی تواند برای بهبود وضعیت خانه ها اقدام کند.

نقوی با اشاره به دگرگونی خانه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، تصریح کرد: به دلیل عدم رسیدگی به این بناهای تاریخی، این مکان ها به محل ورود و حضور آسیب های اجتماعی تبدیل شده است که متأسفانه زیبایی این بنا را مخدوش می کند. چهره شهر را نقض کرده اند

وی ادامه داد: شهرداری بافت برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی و افزایش جرم و جنایت در این مکان ها مجبور شد ورودی برخی از این منازل را مسدود کند.

شهردار بافت تاریخی گفت: باید همواره به آثار تاریخی رسیدگی شود تا از بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی در بافت تاریخی جلوگیری شود و امنیت ساکنان این مناطق تامین شود.

اگر سواره ها به سمت باغ شاه ابوالقاسم رد شوند خانه های تاریخی دوره قاجار را می بینید که با توجه به افزایش جرم و جنایت در این مکان ها شهرداری مجبور به بستن ورودی این خانه تاریخی شد.


photo1880010596 خبر خاکستری

مسدود کردن خانه‌های با ارزش، تبدیل آن‌ها به مکان‌های خطرناک و افزایش جرم و جنایت در این خانه‌ها، فاجعه‌ای برای تاریخ و فرهنگ یزد است و به نظر می‌رسد بسته شدن درهای این خانه‌ها و تبدیل این خانه‌ها که میراث باستانی یزد است. راه آسان برای مقامات است.

در سایه بی توجهی و کم توجهی مسئولان میراث فرهنگی، فرهنگ و تاریخ یزد با یک معضل اجتماعی نابود می شود و در شرایطی که هرکس کمترین آشنایی را با بافت های سنتی یزد داشته باشد بداند به کجا خواهد رفت. سرنوشت خانه های خالی و بسته شود

توجه به میراث باستانی استان و مرمت آنها نه تنها می تواند زمینه جذب گردشگر را فراهم کند، بلکه می تواند برای عده ای در سرزمین خشت و گل فرصت شغلی ایجاد کند.

چرایی این حادثه مورد توجه مسئولین ذیربط قرار نگرفت، یعنی دور از ذهن نیست. یا فرهنگ استان و مشکلات آن را درک نمی کنند یا به دنبال آسان ترین راه و به قول قدیمی ها سر باز کردن هستند.


سوالی که مطرح می شود این است؛ مسئولان میراث یزد که اخیرا در کوچه پس کوچه های پاریس قدم زدند، آیا چنین صحنه هایی را در آنجا دیده اند؟ آیا کارمندان یزدی دلایل محکم و منطقی برای کم کاری خود دارند؟


بناهای تاریخی و بافت تاریخی یزد سال‌هاست که به دلیل اختلاف بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته و سال‌هاست که شاهد رفت و آمد مسئولان مختلف در حوزه‌های مختلف و مرتبط بوده‌اند، اما همچنان چشم‌های فرهنگ و تاریخ یزد به چشم می‌خورد. دست کارمندانی که در این مورد اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید