سایت غرق شده در مرغملک شهرکرد یک سایت میراث فرهنگی و فرهنگی است.


ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806150

سرپرست اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری:

علیرضا گیلان با اشاره به رانش زمین اخیر در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد، گفت: این مکان ثبت ملی نیست، اما به عنوان یک «کنده دست ساز» ارزش میراث فرهنگی را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا گیلان، سرپرست اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: به دلیل رانش زمین روز گذشته در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد به دلیل بارش باران، سرمای شدید و تاریکی هوا امکان حضور وجود نداشت.


وی افزود: امروز شنبه با روشن شدن هوا، سرپرست اداره کل، معاون میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ، پس از هماهنگی با مسئولان مربوطه از جمله شهرکرد، لاران و دهیار روستای مرغملک در محل حضور یافتند.«در محل مشکل را بررسی کردند.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به عدم امکان کاوش در این مکان به دلیل فصل سرما و بارندگی، نسبت به ایمن سازی و پرکردن شهرک سریعا اقدام می شود.


گیلان یادآور شد: به محض بهبود شرایط جوی، تحقیق در مورد فرونشست زمین در روستای مرغملک شهرستان شهرکرد انجام می شود.


علی عسگر نوروزی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در پی گزارش های مردمی مبنی بر کشف سازه ای زیرزمینی در یکی از گردنه های روستای مرغملک، این محوطه مورد بازدید و کاوش قرار گرفت.


وی تاکید کرد: طبق مشاهدات و تحقیقات انجام شده، این فضاهای زیرزمینی که در اکثر نقاط چهارمحال و بختیاری به کنده معروف است، در زیر بافت قدیمی مسکونی تعداد زیادی از روستاهای شهرستان شهرکرد قرار دارد.


رئیس پژوهشکده باستان شناسی چهارمحال و بختیاری افزود: این سازه ها در فضاهای اتاقکی متصل به یکدیگر یا به صورت جداگانه برای اسکان اضطراری، پرورش دام و اختفای موقعیت های خطرناک در صخره های نسبتاً سست، زیرزمین ها، معابر و منازل حفر می شوند. “


نوروزی گفت: مسیر بسیاری از این فضاها به تدریج در حال پر شدن است و به طور تصادفی یا بر اثر غرق شدن زمین دوباره کشف می شوند.


وی یادآور شد: ساخت و کارکرد این سازه ها در بافت روستاها به لحاظ بررسی تاریخ معماری چهارمحال و بختیاری از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که نمونه های ارزشمندی از این نوع شناسایی و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت اولویت.


نوروزی گفت: استفاده از این نوع سازه از دوره حزب تا نیم قرن اخیر در ایران گزارش شده است.


وی تاکید کرد: نمونه کشف شده در روستای مرغملک بر اساس تحقیقات اولیه مربوط به قرون متاخر اسلامی است و احتمالا تا همین اواخر مورد استفاده بوده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید