انتقال 200 لیتر آب در ثانیه از خط عمان به شهرکرد / آب انتقالی به شهرکرد کاملا بهداشتی و سالم است.


ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890583

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد؛

علی حیدری گفت: در طرح عمان – سامانی امکان انتقال 200 لیتر آب در ثانیه وجود داشت که می توانستیم نیمی از این آب را از سامان انتقال دهیم و نیمی دیگر را از طرح عمان می خواستیم تحویل دهیم که شب گذشته انجام شد. موفقیت آمیز بود و اکنون 200 لیتر آب در ثانیه به شهرکرد منتقل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ علی حیدری پیش از ظهر امروز در شورای اداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیست و یکمین روز از آغاز اولین بارندگی و سیل تا امروز است که وضعیت آب در استان به گونه ای شده که در وضعیت بحرانی و هشدار قرار داریم. وضعیت.


وی ضمن تشکر از صبر و شکیبایی مردم استان و عذرخواهی از آنان بابت کمبودها و کمبودهایی که در گذشته وجود داشته و بحرانی که پیش آمده است، افزود: از کشاورزانی که در تامین آب شهرکرد و یک شهرکرد یاری کردند کمال تشکر را داریم. تعداد شهرها و روستاهای مجاور


معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و فرماندار بختیاری ادامه داد: سال گذشته در بهمن ماه با مشکل چشمه کوهرنگ مواجه شد و یخ زد که به دلیل برف سنگین و عدم دسترسی به چشمه، چشمه کوهرنگ دچار مشکل شد. عملا هیچ کاری نمی توانستیم انجام دهیم.


حیدری بیان کرد: در فصل زمستان با استفاده از چاه های کشاورزی و دو خط حفاظتی انتقال آب سعی کردیم مشکل را حل کنیم و در نهایت چون فصل سرما بود و مصرف زیاد نبود مشکل برطرف شد.


وی خاطرنشان کرد: با وجود یخ زدگی چشمه کوهرنگ، حدود 100 تا 120 لیتر در ثانیه آب از چشمه کوهرنگ تامین می شود که به جلوگیری از بحران کمک کرد.


سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و استاندار بختیاری افزود: پس از این بحران در فصل زمستان آسیب شناسی انجام شد که باید برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده انجام شود.


حیدری با اشاره به اینکه اولین مورد بررسی مسائل دفاعی بود، گفت: اولین و ساده ترین آن تقویت خط سامان بود که وجود اختلافات در سال های اخیر باعث به تعویق افتادن این پروژه شد که با رایزنی های مختلف این موضوع حل شد.


وی بیان کرد: مشکل از زمانی شروع شد که خط حفاظتی انتقال آب سامان به شهرکرد موفق به انتقال آب نشد، زیرا این خط در همان زمان ایجاد شد، با توجه به اینکه با عجله و سرعت انجام شد، استانداردهای فنی زیادی در آن وجود نداشت. آی تی.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حال اجرای طرح پدافندی بودیم که بحران آلودگی چشمه کوهرنگ و عدم انتقال آب رخ داد، ریسک مدیریت را پذیرفتیم و با تمام توانی که داشتیم از این خط دفاعی آب تامین کردیم.


حیدری تصریح کرد: در این شرایط توانستیم در مرحله اول حدود 90 لیتر آب در ثانیه پمپاژ و به زنجیره آب منتقل کنیم. مشکلی که پیش آمد این بود که طراحی پمپ ها به گونه ای بود که امکان انتقال آب به مخازن منظره وجود نداشت، بنابراین مخزن به عنوان واسطه در یک چاه آهکی انتخاب شد، ابتدا آب به این مخزن پمپ شد و سپس به چشم انداز، با این حجم انتقال آب تقریبا 150 لیتر در ثانیه بود.


وی بیان کرد: با طرحی که اجرا شد تمام آب را از سامان به شهرکرد منتقل کردیم تا مشکل کم آبی تا حدودی کاهش یابد و بحران حل شود اما با توجه به اینکه خط ظرفیت انتقال بیشتر آب را داشت، به دنبال این هستیم که منبع دوم وقتی به قنات عمان سامانی رسیدیم باید این کار را می کردیم.


معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و استاندار بختیاری افزود: در طرح عمان سامانی امکان انتقال تا 200 لیتر آب در ثانیه وجود داشت که می توانستیم نیمی از این آب را از سامان انتقال دهیم و این کار را انجام دادیم. به دنبال تامین نیمی دیگر از طرح عمان. این کار انجام شد و شب گذشته این کار به پایان رسید و هم اکنون 200 لیتر آب در ثانیه به شهرکرد منتقل می شود.


حیدری ادامه داد: طی بررسی های انجام شده به نقاط دیگری هم رسیدیم، اولاً از میدان شهدا تا میدان قمر بنی هاشم(ع)، فشار آب به ویژه در روزهای تعطیل همیشه کم است، دلیل آن این است که خطوط این منطقه از شهرکرد در در سالهای گذشته جاسازی شده و ظرفیت انتقال آب برای جمعیتی که در حال حاضر در این مکان هستند را ندارد.


وی گفت: بررسی اصلاح شبکه انجام شد و قبل از وقوع بحران کم آبی شهرکرد به پایان رسید و عملیات اصلاح شبکه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به نیاز به منابع دیگر آبرسانی به شهرکرد خاطرنشان کرد: طبق بررسی های انجام شده در سال های اخیر چشمه کوهرنگ گاهی گل آلود می شود اما آلودگی در حدی نیست. از ایجاد مشکلات


حیدری بیان کرد: 200 لیتر آب مورد انتظار برای انتقال از پروژه عمان به شهرکرد با استفاده از بسته های تصفیه کاملا بهداشتی و قابل شرب و سپس در اختیار مردم قرار می گیرد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید