کلانشهر کرمانشاه هنوز تصفیه خانه ندارد / 3000 لیتر فاضلاب در ثانیه وارد رودخانه کاراسو می شود

ساعت: 20:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793717

بچمن هدادادیان گفت: در حال حاضر 3 هزار لیتر فاضلاب در ثانیه وارد رودخانه کاراسو می شود و زمین های پایین دست را آلوده می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بچمن هدادادیان در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی و بهداشتی کرمانشاه مانند نبود تصفیه خانه فاضلاب، گفت: ایجاد و وارد مزارع سبزی شد.

کارشناس محیط زیست مرکز بهداشت کرمانشاه افزود: جای تعجب است که یک شهر یک میلیونی حدود 25 سال است که فاز دوم و سوم تصفیه خانه ندارد و فاز اول آن ناقص است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سه هزار لیتر فاضلاب در ثانیه وارد رودخانه کاراسو شده و زمین های پایین دست را آلوده می کند.

هدادیان گفت: با توجه به کم آبی و خشکسالی، پساب تصفیه شده سرمایه عظیمی است و می تواند به عنوان منبع خوبی برای فضای سبز و آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته اجازه نمی دهند یک درصد پساب از بین برود، حجم زیادی از پساب را برای کشاورزی مصرف می کنند و حتی از پساب برای تولید کود استفاده می کنند.

کارشناس محیط زیست مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: اگر بخواهیم این 3000 لیتر در ثانیه را تصفیه کنیم می توانند حدود 2.5 مترمکعب آب در ثانیه تولید کنند که می توان از آن در کشاورزی استفاده کرد و این یعنی سد گاوشان دیگری برای ما ایجاد می شود. زمین های پایین دست کاراسو را بسازید.

وی گفت: با این میزان آب می توانیم ده ها هزار هکتار از اراضی منطقه درود فرامان را به قطرات باران مجهز کنیم.

هدادیان خاطرنشان کرد: اگر فاضلاب را تصفیه کنیم می توان از آن برای شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز، استفاده در صنعت و … استفاده کرد اما متاسفانه به عنوان تهدیدی برای محیط زیست این ثروت را می فشاریم و به نوعی می توانیم. بگو که ما رودخانه کاراسو را نابود کردیم.

هدادیان گفت: باید موضوع تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه را به عنوان درخواست از طریق نمایندگان مجلس و استاندار برای تکمیل این پروژه ناتمام در کرمانشاه جدی بگیریم.

وی همچنین آبیاری محصولاتی مانند شلغم، ترب، پیاز، هویج و به ویژه سیب زمینی حاوی فلزات بسیار سنگین با فاضلاب آلوده به آب را برای سلامتی مضر دانست و گفت: مصرف آنها باعث ایجاد بیماری هایی مانند سرطان و عوامل بیماری زا می شود. وبا، تب حصبه و انگل ها در زنجیره غذایی.

هدادیان افزود: امسال 15 هکتار از اراضی آلوده استان تخریب شد و کشاورزان با دریافت اخطاریه از کشت و کار خودداری کردند.

وی گفت: باید بحث های پالایشگاه کرمانشاه را با جدیت رصد کنیم و حتی از وزیر نیرو دعوت کنیم که برای حل این مشکل به کرمانشاه سفر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید