تبلیغات شیعیان علوی از ستاد حکومت عباسی/ طرح امام رضا (ع) خنثی کردن قیام مامون عباسی


ساعت: 08:05
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878775

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی اصفهان:

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی اصفهان گفت: مأمون می خواست تلقی مردم از ائمه اهل بیت(ع) را از بین ببرد و آنها را علم خاصی مانند معارف دینی می دانست. ، امام را وارد بحث می کند، اما هیچ کس با او مخالفت نمی کند مگر اینکه به فضل خود اقرار کند و مقید به استدلالی باشد که امام علیه او ارائه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا، امام هشتم شیعیان است.

امام رضا (ع) در سال 183 هجری قمری به امامت رسید و 20 سال امام بود و دوران امامت امام رضا (ع) مصادف با خلفای هارون عباسی، محمد امین و مامون عباسی بود.

آیت الله احمد کلباسی، مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی در سالروز عزیمت امام رئوف از مدینه به خراسان به صاحب نیوز گفت: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) با آمدن ماجرا به امامت رسید. سیف هارون یکتار الدم: خون از شمشیر هارون می چکید) در این دوران سخت توانستند سیره روشن اهل بیت را بین عصمت و طهارت بین جامعه و پیوند دلهای مردم با محبت اهل بیت توسعه دهند. آنقدر در جهان اسلام گسترش یافته است که نظام دیکتاتوری و ظالمی چون بنی عباس از مقابله با آن عاجز بوده است.

وی افزود: زمانی که مامون عباسی از او دعوت کرد که به خراسان ایران بیاید و خلافت را به دست گیرد; حضرت رضا (ع) قاطعانه با این امر مخالفت کردند، اما با اصرار فراوان مامون، شرط کردند که این مسئولیت را به عهده بگیرد، مشروط بر اینکه در امور کشور دخالت نکند; چون ممکن بود قساوت بکنند و از طرف امام بنویسند و امام نمی خواست این کار انجام شود. کلباسی بیان کرد: مامون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو جلسات علمی متعددی با حضور علمای مختلف تشکیل داد که در این جلسات بحث های زیادی بین امام و دیگران صورت گرفت که عمدتاً در زمینه مسائل اعتقادی و فقهی بود.

احمد کلباسی گفت: مامون می خواست با درگیرکردن امامی در بحث، تصور عموم را نسبت به ائمه اهل بیت(ع) از بین ببرد و آنان را دارای علم خاصی مانند علم دنیوی می دانست، اما هیچکس با این امام مواجه نشد. ، جز اینکه به رحمت خود اقرار کرد و به دلیلی که امام علیه او ارائه کرد، مکلف شد.

وی ادامه داد: این نکات به تدریج برای مامون مشکل ایجاد کرده است. وقتی متوجه شد که برگزاری چنین جلساتی برایش خطرناک است، سعی کرد امام را محدود کند. به مامون خبر دادند که امام رضا (ع) نصایح کلامی را ترتیب داده است و بدین ترتیب مردم عاشق آن حضرت شدند.

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی گفت: مأمون به محمد بن عمرو طوسی دستور داد تا مردم را از مجلس این امام، حضور امام علی بن موسی الرضا(ع) بیرون کنند. در ایران از کاخ مامون عباسی موفق شدند مکتب شیعه را با جهان اسلام آشنا کنند. اگرچه در جاهایی مجبور به این کار بودند، اما با این اوصاف توانستند بسته شدن پایگاه دشمن را که هدف آن زندانی کردن او و جلوگیری از افزایش شیعیان توسط علی بن موسی الرضا(ع) بود، محدود کنند; این اقدامات که شاهد آن هستیم نشان از درایت و درایت امام رئوف دارد.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن عید سعید فطر، مامون از امام خواست که نماز عید را بخواند. مامون اصرار کرد و امام مجبور به قبول شد و فرمود: پس من به عنوان رسول خدا (ص) به نماز می روم، مامون نیز پذیرفت.

کلباسی ادامه داد: مردم انتظار داشتند که امام رضا(ع) به عنوان خلیفه با آداب و رسوم خاصی از خانه خارج شود اما ایشان را دیدند که در حال تکبیر با پای برهنه راه می رود. شاهزادگان که با لباس های رسمی و معمولی آمده بودند، با دیدن این وضعیت، ناگهان پیاده شدند و کفش های خود را درآوردند و با فریاد و تکبیر به دنبال امام رفتند.

احمد کلباسی گفت: اما فضل به مامون گفت: اگر رضا (ع) را داشته باشم از این راه به مسجد برسم، مردم فریب او را می خورند، بهتر است از او بخواهیم برگردد و مامون شخصی را فرستاد و از امام خواست که برگردد. امام کفش هایش را پوشید و مرکب را گرفت و برگشت.

وی افزود: پس می فهمیم که مامون عباسی که اینقدر تظاهر می کرد که امام را دوست دارد و او را پسر عمو خطاب می کرد، کاری کرده که دیگر نمی تواند زیر نقاب پنهان کند و هویت واقعی خود را نشان دهد.

کلباسی بیان می کند: می گویند وقتی امام وارد خراسان شد، مامون دستور داد تا دیگی غذای پیچیده برای امام بیاورند و هدفش این بود که به مردم بگوید بنی هاشم شعار زهد و تقوا را می دانستند در حالی که دستشان دور است. قدرت، اما حالا که به قدرت رسیده اند، فقط به فکر خودشان هستند و دیگر به فقرا اهمیت نمی دهند.

مدیر حوزه علمیه رکن الملک و مرکز تخصصی علامه کلباسی گفت: امام هشتم وقتی این غذای مفصل را دیدند، فرمودند: آیا این غذا در اختیار من است؟» مردی که غذای پیامبر را آورده بود، گفت: بله. امام به منادی دستور داد که مردم را آگاه کند که هر کس امروز غذا ندارد و گرسنه است به خانه ما بیاید و غذا بیاورد و امام رئوف همه غذا را به کسانی که به خانه آمده بودند داد و من رضا (ع) را دارم. ) خودشان غذا نمی خواستند و این جریان سه روز طول کشید و سنت حسنه ای بود که در خراسان برقرار شد.

وی گفت: امام رئوف توانست بخشی از مشکلات اقتصادی مستضعفان جامعه را حل کند و در جهان تشیع به ویژه در ایران بر تفکر شیعی علوی تاکید شد و ورود پیامبر به ایران موجب خیر و برکت برای ایرانیان شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید