رویارویی متزلزل امام جواد (ع) با نفاق و نفاق / مشی مامون در ازدواج امام جواد (ع) با امفاضل چه بود؟


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879763

کارشناس مذهبی با اشاره به مقابله بی قرار امام محمدتکی (ع) با نفاق و نفاق، علت اصرار مامون بر ازدواج این امام همام با ام فضل را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید حسن شفیعی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، با اشاره به سیره، فضایل و فعالیت های امام محمدتکی (ع) گفت: شرایط این امام زمان بسیار خاص بود و در بحث های تاریخی تحلیل هایی وجود دارد که هر یک از آنها امامان معصوم بر اساس رسالتی که در زمان خود داشتند، جامعه را به گونه ای در آغوش گرفتند که حرکت اهل بیت علیهم السلام مانند یک انسان بود.

وی افزود: شخصی که اعضا و جوارح او در زمان معینی به وظایف خود عمل می کند، بنابراین در سیره اهل بیت علیهم السلام تفاوتی ندارد که اگر در زمان یک امام، امام دیگری بود. فعالیت دیگری انجام ندهد

این کارشناس مذهبی گفت: به عنوان مثال در زمان امام حسین(ع) اگر امام حسین(ع) ذوق داشت، همان مسیر امام حسین(ع) را طی می کرد و بالعکس.

شافعی یادآور شد: به عنوان مثال در سیره اهل بیت علیهم السلام سایر ائمه علیهم السلام فعالیت های انجام شده توسط امام حسن علیه السلام را تایید می کنند به طوری که در دوره های مختلف بدن ائمه علیهم السلام ایالت ها و ایالت های مختلفی داشت.


شرایط مشابه در زمان امامت سه امام اخیر شیعه

وی خاطرنشان کرد: در زمان امام حسین (ع) شرایط قیام و انقلاب فراهم شد و در زمان امام محمد باکر (علیه السلام) و جعفر صادق (علیه السلام) فضا را برای تغییر و تغییر حکومت و جابجایی و ضعف مهیا کردند. بنی امیه، روی کار آمدن عباسیان، یک ایدئولوژی در آن زمان به اوج خود رسید، زیرا باید ایدئولوژی اسلام در آن زمان ایجاد می شد.

این کارشناس مذهبی گفت: در دوران امامت سه ائمه همام یعنی امام محمدتکی، امام علی النکی و امام حسن عسکری علیهماالسلام نیز شرایط مشابهی را شاهد هستیم زیرا این امامان همام در تبعید خاص و دور از شهر بودند. آنها تحت نظارت و کنترل شدید قرار داشتند.

استاد حوزه علمیه افزود: حتی من محمدتکی را دارم، علی النکی را دارم و حسن عسکری(ع) با شیعیان و اعضای خانواده ارتباط سختی داشت و بیشتر در غربت بود.

شافعی تشابه ائمه ائمه محمدتکی، امام علی النکی و امام حسن عسکری علیهماالسلام را مبارزه عقیدتی و عقیدتی این ائمه و ایجاد مباحث علمی که در دوران ائمه پیشین ایجاد شده است، بیان می کند. دشمنان و بروز اختلافات بر سر احسن در زمان امام جواد علیه السلام تثبیت، بلوغ و بلوغ شد.

وی بیان می کند: در تاریخ آمده است که امام محمدتکی (ع) با پیروان فرقه های مختلف از جمله واقفیه مناظرات مختلفی داشته است و مباحثی که امام جواد (ع) مطرح کرده است، بحث حفظ عقاید شیعه و نفی غلات است. “. “.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: غلات کسانی هستند که در مقام اهل بیت علیهم السلام غلو می کنند و باعث انحراف از دین می شوند و رد غلات در مباحث عقیدتی از سوی اهل بیت علیهم السلام در فرقه های کمتر

شافعی ها خاطرنشان کردند: امام صادق (ع) و امام محمد تکی (ع) شیعیان را از معاشرت و معاشرت و نماز با غلات نهی می کردند زیرا این پیروان این فرقه به نام اهل بیت علیهم السلام و … شیعه باعث انحراف شیعه شد و امروز هم مردم به عبادت می گویند و احیای شعائر حسینی باعث انحراف در دین می شود.

مقابله امام محمدتکی (ع) با نفاق و نفاق

وی افزود: این افراد در حال تبدیل شدن به قیچی تندروی شیعه هستند که سر دیگر آن افراط گرایی سلفی است که باعث انحراف و اختلاف دین مبین اسلام می شود لذا امام جواد(ع) با این گونه افکار مقابله می کند.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد تشابه در دوران امامت امام محمدتکی، امام علی النکی و امام حسن عسکری(ع) سختی کار این ائمه در زمان خلیفه بنی عباس و حضور خلفای مقتدر و سیاسی در این دوران به ویژه امام جواد (علیه السلام) را داشته اند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام جواد علیه السلام باید با خلیفه زیرکی به نام مامون روبرو می شد، مامونی که در واقع با نفاق و نفاق امام محمد تکی علیه السلام مواجه شد.

شافعی ها تصریح کردند: در زبان مورخان هارون الرشید و مامون (لعنت الله علیهم) به شیعیان امام کوش معروف هستند، زیرا این افراد به اهل بیت (علیهم السلام) شناخت کامل داشتند و به حق ائمه اطهار(ع) این کمال اهل بیت علیهم السلام است.

وی ادامه داد: با همه این صفات، هارون الرشید و مامون (لعنت الله علیهم) خون امامان معصوم (ع) را لمس کردند و این امامان همام را کشتند.

این استاد حوزه تاکید کرد: از این رو امام محمدتکی (ع) با مومنی مواجه است که از یک سو مردی اهل علم و دانش و آشنا به مباحث علمی است و در جلسات علمی با پیروان سایر ادیان از اهل بیت شرکت کرده است. زمان رضا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مامون با نفاق و اعمال خباثت آمیز در مقابل امام محمد تکی (ع) ایستاد و کار را به جایی رساند که دخترش ام فضل را به عقد امام محمد تکی (ع) درآورد و بدین ترتیب قصد فریب شیعیان و قرار دادن خود را داشت. در میان شیعیان.برنده شوید.

شافعی گفت: این حرکت راهبردی مامون برای ازدواج دخترش به امام محمد تکی (ع) است و با این سیاست می خواهد امام را محدود و زیر نظر بگیرد و از این طریق شیعیان را فریب دهد.

وی گفت: از این رو شرایط زمان امام محمدتکی (ع) بسیار سخت است و این امام همام که از کوچکترین ائمه (ع) بودند سخت زندگی کردند و زمان این امام بسیار خفقان بود. “

این استاد حوزه تصریح کرد: امام محمدتکی (ع) در زمان مامون و معتصم عباسی دو حاکم دانا و فهیم بودند و معتصم عباسی نسبت به امام محمدتکی (ع) بسیار خونخوار و سختگیر بود.


توجیه وقوع از طریق تشکیلات وکلا

شافعیان فرقه هایی از زمان امام محمد تکی (ع) را «حدیث»، «وقف»، «زیدیه» و «عریان» توصیف می کردند: «وقف» فرقه ای بود که حتی در امامت امام محمدتکی نیز تردید داشتند. ) و حتی امام رضا (ع) را مقصر می داند بچه دار نشدند و حتی در زمان ولادت امام محمدتکی (ع) ایشان را نسب شناس نشان دادند تا زمینه ساز تولد امام بعد از امام رضا (ع) شود.

وی تصریح کرد: نسب شناس در این مراسم بیان کرد که امام رضا(ع) پدر امام محمد تکی(ع) است و عده ای به نزد احمد بن موسی(شاهچراگ) می روند و ایشان پیروان ادیان را به درگاه امام محمدتکی هدایت می کند. (علیه السلام) و می گوید که من دارم آنها هستند (من جواد).

این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی امام محمدتکی (ع) به شاگردان تدریس می کرد و نظارت این امام همام در زمان معتصم عباسی و مامون به گونه ای بود که در 17 سالگی از امام جواد (ع) تنها 250 حدیث باقی مانده بود. د) با همه این شرایط، امام شبکه وکلا را تقویت می کند.

شافعی یادآور شد: بنابراین این وجه شباهت دوران امام محمدتکی (ع) را با دوران امامان محمدتکی، امام علی الناکی و امام حسن عسکری (ع) نشان می دهد. داشتند حمام درست می کردند.

وی تاکید کرد: محمدتکی (ع) نیز با تقویت شبکه وکلا، سازماندهی شیعیان و توانمندسازی زمینه ظهور را فراهم کرد و شاگردان امام جواد (علیه السلام) می توانند از بزرگان احادیث از جمله احمد بن محمد بن ابی باشند. نصر بزنطی، صفوان بن عیسی بیا صابری، عبدالعظیم حسینی.

این کارشناس مذهبی افزود: امام محمد تکی (ع) شادترین فرزند شیعیان بود زیرا فشار زیادی به امام رضا (ع) وارد شد تا ایشان را به بی فرزندی متهم کنند و امام را قطع کنند و زمانی که من محمد تکی را دارم ایشان ایشان متولد شد، شادی بزرگی برای شیعیان است. اتفاق بزرگی برای شیعیان در حال رخ دادن است.

این مدرس حوزه تشریح کرد: امام محمدتکی (ع) در سن 9 سالگی (قبل از بلوغ) به امام رسید و یکی از بهانه های رد امام جواد (علیه السلام) بلوغ بود و منکران به انکار امام اظهار داشتند. امام محمدتکی علیه السلام که امام به امام نرسیده است.

شافعی ها بیان کردند: من مخالف امام رضا (ع) با اشاره به نبوت و نبوت حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (علیه السلام) در کودکی هستم، بنابراین دارم که محمد تکی (ع) مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. و از بدو تولد دشمن بود و در جوانی خاری در چشم دشمنان بود.

وی افزود: امام جواد علیه السلام تا زمان شهادت با نفاق و نفاق مبارزه کرد و برای حفظ مذهب شیعه به مناظره علمی و تقویت شبکه وکلا و نوابی پرداخت تا امانت الهی به ائمه بعدی و امام مهدی (عج) رسید.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید