آیا شرایط بهبود می یابد؟ / تظاهرات انگیزه ای برای دولت بود تا اوضاع را متزلزل کند / نظارت احتیاطی به کشور آسیب می زند.

آیا شرایط بهبود می یابد؟  / تظاهرات انگیزه ای برای دولت بود تا اوضاع را متزلزل کند / نظارت احتیاطی به کشور آسیب می زند.

خبرآنلاین در گفت و گو با سبحانی نیا (بنیادگرا) و جلالی زاده (اصلاح طلب) به دوران پسا اعتراض پرداخته است. نکته این است که سبحانی نیا نسبت به تحولات آینده مثبت است، در حالی که جلالی زاده معتقد است هنوز نشانه روشنی از تغییر در نظام سیاسی نمی بیند.

مهرشاد ایمانی: یکی از مهم ترین سوالاتی که این روزها در دنیای سیاست می تواند زیر سوال برود این است که پس از فروکش شدن این دور از اعتراضات مردمی فضای سیاسی به چه سمتی خواهد رفت. به عبارت دیگر، اگر دولت تسلیم خواسته های معترضان شود، کدام یک از مطالبات را می پذیرد؟ و همچنین کدام یک از نیروهای سیاسی داخل و خارج حکومت سیاسی دست برتر را خواهند داشت؟ آیا دولت به سمت استفاده از نیروهای میانه رو و احتمالاً باز کردن فضا برای حضور آنها در عرصه هایی مانند انتخابات پیش خواهد رفت یا نیروهای رادیکال بار دیگر مانند چند سال گذشته عرصه انتخابات را در اختیار خواهند گرفت؟

اعتراضات اخیر انگیزه ای برای مسئولان برای شنیدن مطالبات مردم بود

حسین سبحانی نیا نماینده دوره های سوم، چهارم، هفتم، هشتم و نهم مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که شرایط پسابرجام چگونه خواهد بود به خبرآنلاین گفت: من تصور کنید که این وضعیت وضعیت سیاسی را بهبود می بخشد، کارمندان. آنها سعی خواهند کرد تا حد امکان صلح سیاسی را افزایش دهند. واقعیت این است که تحریکات دو ماه اخیر انگیزه ای برای گوش دادن به مطالبات مردم بود، حضور مردم در خیابان نشانه اعتراض آنها بود، هرچند برخی تلاش کردند اعتراضات را به اغتشاش تبدیل کنند. . تأثیر تجربه دو ماه اخیر این است که دولتمردان تلاش می کنند بستر مناسبی برای پاسخگویی به مطالبات مردم ایجاد کنند. مجلس الان چه می کند و دولت این توانایی را دارد که به اعتراضات مردم گوش فرا دهد و برای اجرای آن تلاش کند. اعتراضات و مطالبات در حوزه های مختلف؛ از اقتصادی و معیشتی گرفته تا سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. باید برای جوانان امید به آینده ایجاد کرد و این یک ضرورت مسلم است.»

افراط و تفریط دیگر جوابگو نیست

این فعال سیاسی همچنین با بیان اینکه کدام نیروها بعد از آن فضای وسیع تری خواهند داشت، گفت: طبیعتاً شرایط برای بهره برداری از فضای اعتدال فراهم می شود. تجربه نیز نشان می‌دهد که افراط‌گرایی دیگر راه‌حل نیست و باید با اعتدال با مشکلات برخورد کرد. افراط و تفریط هر دو راه به جایی نمی برد و باید اعتدال را رعایت کرد. اگر این قوانین موجود رعایت شود، حالت اعتدال ایجاد می شود. من فکر می‌کنم که تندروهای هر دو جناح سیاسی کارآمدی لازم را ندارند و افراط‌گرایی به حاشیه می‌رود، اما اینطور نیست که از صحنه سیاسی حذف شوند. در هر صورت آنها نظر خود را خواهند گفت، اما سوال اینجاست که آیا به سخنان رادیکال آنها توجه می شود یا خیر. امروز بهترین زمان برای جلوگیری از هر گونه افراط و تفریط است.

بستری برای ایرادات قانونی فراهم شود

وی درباره تصمیم‌گیری برای پاسخگویی به مطالبات عمومی در شرایط معتدل گفت: همانطور که گفته شد باید از تصمیم‌گیری‌های افراطی پرهیز کنیم و از سوی دیگر زمینه مناسبی برای اعتراض فراهم کنیم. هم مجلس و هم دولت تلاش می‌کنند تا زمینه اعتراض مشروع را فراهم کنند و دولت هم قول داده است که مکان‌های اعتراض در نظر گرفته شود تا مردم بیایند و نظر خود را بیان کنند. آقای رئیسی هم نشان داد که آماده شنیدن حرف ها و مطالبات مردم است.

میزان مشارکت در انتخابات 1402 بستگی به عملکرد دولت دارد

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در چنین فضایی می تواند اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات 1402 جلب کند، اظهار داشت: تمایل مردم برای حضور در انتخابات منوط به عملکرد دولت و تحقق خواسته ها است. وعده های داده شده است.” از سوی دیگر باید از احزاب و گروه های سیاسی استفاده و فعال شود. اگر دولت بتواند مشکلات مردم را حل کند، وضعیت اقتصادی را سامان دهد و به گونه ای رفتار کند که مردم صدای خود را احساس کنند، امید اجتماعی ایجاد می شود و طبیعتاً میزان مشارکت در انتخابات سال آینده قابل قبول خواهد بود.

اعتراضات نیز تا رسیدن به خواسته های مردم ادامه دارد

جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص تاثیر اعتراضات اخیر بر آینده فضای سیاسی کشور گفت: این اعتراضات به دولت این تجربه را داد که آینده مثبتی را برای کشور رقم بزند. با نگاه تیزبین و نگاه امنیتی نمی توان به نظام سیاسی دست یافت.» hit از سوی دیگر، اعتراضات دو ماه اخیر نشان داد که مردم مخالف سیاست های دولت هستند و دولت در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شکست خورده است. این تظاهرات انگیزه ای برای دولت برای متزلزل کردن اوضاع و تلاش برای جلب رضایت مردم بوده است، اگر حزب یا جناحی بخواهد با مخالفان خود رابطه حذفی و قهری داشته باشد و هر کس را که دیدگاه دیگری دارد حذف کند، در نهایت به پایان می رسد. به ضرر خودش است زیرا رقیب و اپوزیسیون همواره ضعف نشان می دهند و دولت های کشورهای توسعه یافته سعی می کنند از انتقاد وا. دوختن رقبا برای اصلاح عیوب؛ بنابراین رقبا، منتقدان و مخالفان برای هر حکومتی نعمت است، اما در ایران اینگونه نیست و رقبا منزوی هستند. اکنون این اعتراضات به تصمیم گیرندگان ثابت کرده است که اتحاد مراجع و نهادها و به حاشیه راندن منتقدان در نهایت به نظام آسیب می زند. اگر دولت فکر می کند که اعتراضات تمام شده و مردم دیگر اعتراضی ندارند، گام اشتباهی برداشته است. ضمناً باید فرض شود که اعتراض تا برآورده شدن مطالبات مردم و بازنگری در سیاست ها ادامه خواهد داشت. امروز بیش از هر زمان دیگری شنیده شدن صدای مردم برای رسیدن به آرامش سیاسی در بستر تحقق مطالبات عمومی ضروری است.

ما اراده ای برای گشایش فضای سیاسی نمی بینیم

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران پسابرجام فضای سیاسی برای نیروهای میانه رو باز می شود و آنها می توانند دست بالا را در دنیای سیاست ایران داشته باشند، گفت: تاکنون اراده ای در این زمینه وجود داشته است. دولت فضای سیاسی را باز کند. نه. ببینید. وقتی به عرصه نگاه می کنیم، می بینیم که روز به روز نیروهای انقلابی و دلسوزان واقعی نظام در حال سقوط هستند و این یک ضعف بزرگ برای نظام سیاسی ایران است. متاسفانه. نیروهایی که تخصص لازم برای مسئولیت محوله را ندارند و سابقه ندارند، امروز باید عدالت به معنای واقعی جامعه برقرار شود، مردم احساس تبعیض نکنند و اگر حرفی زدند پاسخ خشونت آمیز دریافت نکنند. حتی به قانون اساسی توجه کنید و این وضعیت عجیبی است که مسئولان یک نظام به قانون اساسی نظام که در آن کار می کنند وفادار نیستند. امیدوارم همه کارمندان شرایط فعلی را درک کنند. و آنها می دانند که این یک وضعیت بحرانی است و تنها راه برای متقاعد کردن مردم و اجرای عدالت، تحقق خواسته های مردم است. این افراد افراد شریفی هستند. مردمی که هشت سال جنگ را تحمل کردند و کاری جز حمایت از رژیم نکردند. نادیده گرفتن خواسته این افراد اکنون که جنگ نیست و امنیت وجود دارد قابل قبول نیست.»

تداوم نظارت احتیاطی به کشور آسیب خواهد رساند

جلالی زاده در پایان گفت: شرایط پس از اعتراضات تا انتخابات چگونه است و آیا می توان در این میان اعتماد مردم را برای رای دادن جلب کرد و از سوی دیگر شاهد حضور طیف های مختلف نیروهای سیاسی در انتخابات 1402 یا نه، وی گفت: انحصار در انتخابات های مختلف در طول این سال ها و حذف نیروهای اعتدالی و اصلاح طلب از انتخابات به کمک ابزار نظارت بر انتخابات باعث کاهش اعتماد عمومی به انتخابات شده است. از طرفی مردم از شعار خسته شده اند و به شعار رای نمی دهند و اگر به خواسته هایشان نرسد و صدایشان شنیده نشود به انتخابات اعتماد نخواهند کرد. شورای نگهبان نیز باید بداند که تداوم و اصرار بر نظارت اختیاری به کشور آسیب می زند و برای احیای سیاست ایران باید از نظارت اختیاری صرف نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید