آیا کنترل اعتراضات در اصفهان با قانون منع رفت و آمد/تصمیمات نظامی وزارت کشور اوضاع را آرام می کند؟

آیا کنترل اعتراضات در اصفهان با قانون منع رفت و آمد/تصمیمات نظامی وزارت کشور اوضاع را آرام می کند؟

روزنو: اعتراضات اصفهان با استقرار نیروهای امنیتی و نظامی خاتمه یافت و درخواست تجمع روز جمعه با حضور همین نیروها نادیده گرفته شد و برای اولین بار پس از انقلاب منع رفت و آمد برقرار شد.

کمتر کسی معتقد است که نگاه دستگاه امنیتی به اعتراضات مردم اصفهان تا این حد متفاوت و متناقض باشد. سه هفته پیش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های اصولگرا تیترهای خود را به پوشش زنده اعتراضات اصفهان اختصاص دادند و اعتراضات را موجه خواندند و اعتراضات را در ناکارآمدی دولت قبل بی‌اثر دانستند. از منابع آب اما با مطرح شدن موضوع آتش زدن چادرهای مزرعه و تشدید اعتراضات، همه این رسانه ها موضع خود را تغییر دادند و این بار معترضان را «اپورتونیست خشن»، «اراذل رانت خوار» و «اراذل و اوباش» و… نامیدند. گزارش داد که کشاورزان در اعتراضات مردمی شرکت نکردند و به عنوان معترضان ضدانقلاب معرفی شدند، اجازه سرکوب آنها صادر شد. اعتراضات به خشونت آبان یا آذر 96 نبود، هرچند برخی منابع خبری از زخمی شدن تعدادی از معترضان خبر دادند.

راهپیمایی 13 آبان در اصفهان یک پدیده بی نظیر در تاریخ اعتراضات جمهوری اسلامی است. چون کاملاً رایج بود و از روستایی و شهری، طبقات مختلف اجتماعی، سیاسی و غیرسیاسی، کشاورز و کارمند و در یک کلام زن و مرد، پیر و جوان می آمد تا صدای خود را به قدرت برسانند. این اعتراض به آب چه بود مایع زندگی

در ابتدای اعتراضات به نظر می رسید رسانه های حامی دولت هم فهمیدند که در ماجرای زاینده رود چاقو به استخوان مردم رسیده و معیشت مردم استان اصفهان به جریان آب در زاینده رود بستگی دارد. اما اکنون درگیری با معترضان متفاوت است. هفته گذشته درگیری های زیادی در این شهر رخ داد که تلفات زیادی داشت و البته شایعاتی مبنی بر تلفات جانی که هنوز از سوی هیچ منبع رسمی تایید نشده است.

روز جمعه 12 آذر در شبکه های اجتماعی فراخوانی منتشر شد که از مردم خواسته بود در بستر خشک زاینده رود برای باریدن باران دعا کنند. نیروی انتظامی بلافاصله در گفت و گو با سیمای اصفهان اعلام کرد که نه تنها تجمعی برگزار نمی شود، بلکه در حاشیه زاینده رود جاده های منتهی به پل خواجو به روی ترافیک بسته و از ساعت 5 صبح متوقف می شود. از شرق خواجو محدوده پل غضیر شمال و جنوب تا پل خواجو و از ضلع غرب میدان انقلاب و هتل پل تا پل خواجو تردد خیابان ها و کوچه های فرعی منتهی به زاینده رود از شمال و جنوب ممنوع است.

این محدودیت از ساعت 5 صبح روز جمعه اعمال شد و اعلام شد که تحت هیچ شرایطی تردد موتورسیکلت ممنوع است و اگر خودرویی از قبل در محل پارک شده باشد، خودروی خود را جابجا می کند در غیر این صورت اقدامات لازم انجام می شود. به یدک کشی ماشین با یدک .. جالب اینکه صداوسیما همزمان با روز امنیت در اصفهان به این موضوع اشاره ای نکرد و گزارشی از جشنی در چهارباگ اصفهان پخش کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای استان اصفهان نیز در اطلاعیه ای با هشدار به جمع آوری هیچ کس، آسیب رساندن به شهروندان عادی و ماموران حراست گفت: هرگونه اطلاع از عاملان و عوامل خارجی مرتبط را به مقامات اطلاعاتی و امنیتی اطلاع دهید. “

منابع خبری به رویداد۲۴ گفتند که اطراف زاینده رود صبح روز جمعه به شدت حفاظت شده و مملو از گروه های ضد شورش، پلیس، بسیج و البته حضور لباس های شخصی برجسته بود. پیش از این خودروهای زرهی در مناطق پشتیبانی مستقر شدند و شهر اصفهان را به پادگان نظامی و رژه امنیتی در روز جمعه تبدیل کردند.

ظاهراً برنامه نیروی انتظامی ترساندن معترضان با حضور نیروها و وسایل نظامی برای مبارزه با شورشیان بود که البته موفق هم شد و این حضور پررنگ مانع از تظاهرات اعتراضی شد و اصفهان امنیت اما جمعه آرامی را تجربه نکرد.

تجربه این دیدار در سال های پس از انقلاب بی سابقه است. حتی در سال 1988 که رهبران جنبش سبز اعلام کردند در فلان میدان تجمع خواهند کرد، ممنوعیتی به طور رسمی اعلام نشد و اگرچه اقداماتی مانند توقف نکردن قطارهای مترو برای جلوگیری از افزایش جمعیت انجام شد، اما این ممنوعیت ها شامل توقف برخی خیابان ها نمی شد. اما در اصفهان با حضور یک فرمانده نظامی در معاونت سیاسی استانداری و یک فرمانده نظامی در استان اصفهان تصمیمات متفاوتی در حال اتخاذ است.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی و جمعی از مردم اصفهان این اقدام نیروهای امنیتی را یک حکم نظامی خواندند; یعنی وضعیتی در اصفهان پیش آمده که برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی به حالت تعلیق درآمده و مردم معمولاً هر روز قبل از ساعت مشخصی مجبور به بازگشت به خانه می شوند. بعید است این تصمیم بلندمدت باشد و احتمالا یک یا دو روز بیشتر طول نکشید و گزارش ها از اصفهان حاکی از آن است که در حال حاضر این دستور به صورت جدی اجرا نمی شود و مردم در تردد روزانه مشکلی نداشته اند و اکنون این مصوبه حائز اهمیت است. چون بعد از انقلاب چنین حکمی صادر نشد و حتی در بحبوحه اعتراضات سال 96 و حتی 90 هیچ مسئولی منع رفت و آمد صادر نکرد. کشور به سردار احمد واحدی واگذار شد. مقابله با معترضان به گونه ای خواهد بود که سردار واحدی نیز بخش قابل توجهی از استان ها و استانداری ها را به همرزمان خود واگذار کرد. کوچکترین ریسکی نکنید

اگرچه اعتراضات در اصفهان تقریباً به پایان رسیده است، اما باید توجه داشت که برخورد اجباری با معترضان ممکن است کوتاه مدت باشد و بتواند فضا را کنترل کند، اما حقیقت این است که در صورت عدم توجه به نیازها و خواسته های شهروندان و اساسی ترین آنها نیازها نادیده گرفته می شوند ، وضعیت قطعا تغییر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید