نظام و قانون اساسی ما ظرفیت زیادی برای اصلاح و اصلاح دارد. باید اینگونه به اعتراضات نگاه کنیم/به آزادی و حریم مردم بیشتر توجه کنیم/تقسیم تاریخ کشور به قبل و بعد از اعتراضات تقسیم بندی درستی نیست.

نظام و قانون اساسی ما ظرفیت زیادی برای اصلاح و اصلاح دارد.  باید اینگونه به اعتراضات نگاه کنیم/به آزادی و حریم مردم بیشتر توجه کنیم/تقسیم تاریخ کشور به قبل و بعد از اعتراضات تقسیم بندی درستی نیست.

روز جدید محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره برنامه مسئولان پس از اعتراضات گفت: ممکن است ما سهل انگاری و ایراداتی داشته باشیم یا به ما تحمیل شده باشد که هیچ کدام قابل انکار نیست. از سوی دیگر گفتمان انقلاب، نظام و قانون اساسی ما به نام سازمان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد. به نظر من ما باید به اعتراضات اینگونه نگاه کنیم.

محمود عباس زاده، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره طرح پسابرجام از سوی مسئولان گفت: «اول اینکه تاریخ کشور را به پیش اعتراضی و پسا اعتراضی تقسیم کنیم، درست نیست. چرا که ما در تاریخ کشور نقاط عطف مهم و اساسی زیادی داریم مانند قانون اساسی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، 9 روزه و …. اعتراض یک مشکل طبیعی در جامعه است و به عنوان یک درد در بدن باقی می ماند. درد نعمتی برای سلامتی انسان است و نقش مهمی دارد. هنگامی که در بدن خود احساس درد کردید، بلافاصله برای درمان به متخصص مراجعه کنید. اعتراض در جامعه مانند درد در بدن است. «دولت این اعتراضات را ریشه‌یابی، تحلیل و درمان می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار انتق ادامه داد: برای جامعه پویا و نظام سیاسی مقتدری مانند جمهوری اسلامی، اعتراض مایه خیر و برکت است زیرا در گفتمان جمهوری اسلامی و در مکتب متعالی شیعه بحث امر به معروف و نهی از منکر است. نهی از منکر یکی از مفاهیم است، خیلی خوب است که هم از ملت به حاکم است و هم از حاکمیت به مردم. برخورد ملا علی (ع) در برخورد با اعتراضات را می بینید. بالاخره نظام جمهوری اسلامی هم یک نظام علوی الهام گرفته از این مکتب است. فکر می کنم این اعتراضات نشان دهنده ظرفیت و پویایی کشور است».

عباس زاده با بیان اینکه باید این اتفاقات را به فرصت تبدیل کنیم، تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی مانند سایر نظام های سیاسی دارای نکات مثبت و دستاوردهایی است. گاهی اوقات ممکن است شلختگی، بی احتیاطی و اشتباه باشد که طبیعی است چون ما معصوم نیستیم و مردم عادی هستیم و دولت ها هم ممکن است اشتباه کنند. گاهی ممکن است تصمیمات اشتباهی گرفته باشیم یا آنها را به زور به ما تحمیل کرده باشند. اما ما تحت شدیدترین فشارهای شرق و غرب از زمان انقلاب قرار گرفتیم. غرب با همه امکاناتش 40 سال است که ما را تحت فشار قرار داده است. ممکن است ما خلأها و نقص هایی داشته باشیم یا بر ما تحمیل شود که هیچ کدام را نمی توان انکار کرد. اما از سوی دیگر گفتمان انقلاب، نظام و قانون اساسی ما به نام سازمان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت زیادی برای ترمیم و اصلاح دارد. به نظر من ما باید به اعتراضات اینگونه نگاه کنیم».

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جامعه ای که مردم در آن اعتراض نکنند منفعل است و جامعه ای که مردم نتوانند اعتراض کنند مانند عربستان به دیکتاتوری تبدیل می شود که در منطقه یا قبل از انقلاب با آن مواجه بوده ایم. این اعتراضات نشان از مدنیت، پویایی، ظرفیت و مردمی بودن نظام دارد. دیگران از آن سوء استفاده می کنند. بالاخره لیبرال دموکراسی غربی که 50 سال است با ما پیوند خورده است و نمی خواهد عنصر معترض به سمت اصلاحات برود. اعتراض انتقاد است و انتقاد فرآیند بهبود است. غرب نمی خواهد ما از آن استفاده کنیم و با غول های رسانه ای خود شروع به سوار شدن، منحرف کردن و تشویق خشونت در جریان اعتراضات مردمی می کند. ما این چیزها را درک می کنیم و جلوی آنها را می گیریم.

وی با تاکید بر ماهیت سازنده انتقاد مردم از اصلاحات پس از اعتراضات، گفت: ما باید چندین کار را در کشور انجام دهیم. ما در زمینه هایی مانند عزت کشور، قدرت ملی به ویژه در برخی زمینه ها، استقلال و خودکفایی کشور خوب عمل کرده ایم و در کنار موج غول پیکر لیبرال دموکراسی غربی ایستاده ایم و کشوری مستقل هستیم. اما یک سری موارد به نظر من جای نقد دارد. قوانین، مقررات و رویه های مربوط به استخدام، استخدام، عدالت و نظام اداری باید تغییر کند و رفتار ما نباید الیگارشی های جزئی را تقویت کند. نباید به گونه ای پیش رفت که خدای ناکرده اجاره بها تبدیل به قانون شود. همچنین برای تحقق کامل اصل سوم قانون اساسی، یعنی حقوق مردم، باید بیشتر تلاش کنیم. به آزادی ها و حریم خصوصی افراد چه در قانون گذاری و چه در کارهای اجرایی توجه بیشتری داشته باشید. جایی که حق مردم است طبق قانون پیگیری کنیم. زیرا دولت ها در مفاهیم کلاسیک چندین وظیفه اساسی دارند، از جمله تامین رفاه و امنیت مردم و حفاظت از آزادی های مردم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: مفاهیمی مانند عدالت، آزادی و رفاه هنوز در متون ما از هزاران سال پیش باقی مانده است. این تاریخ بسیار درخشان و متمدن کشور ما است. طبیعتاً فشارها زیاد است، اما به خواست خدا با توکل به خداوند متعال و دعای خیر شهدای بی شمارمان بر همه این مشکلات فائق خواهیم آمد. جمهوری اسلامی به درخت تنومندی تبدیل شده که ریشه در دل مردم دارد. جمهوری اسلامی بزرگترین نظام دموکراتیک مبتنی بر اندیشه اسلامی در جهان و منطقه است و دشمنانی دارد. به نظر من با لطف خداوند و با کمک همه مردم و با خواست خدا بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.»

دیدگاهتان را بنویسید