عوامل افزایش خسارت سیل شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. بیشتر ساخت و سازهای امامزاده داود قبل از انقلاب و در حریم انجام شده است.


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886487

رئیس انجمن کارشناسان پزشکی قانونی کشور با اشاره به حضور سریع کارشناسان و بازپرسان ویژه گفت: مستندات لازم تهیه شده و تا کمتر از دو هفته دیگر بررسی ها برای مشخص شدن خسارات وارده و شناسایی مقصران احتمالی برای جبران خسارت انجام می شود. فداکاری های جانی و خسارات مالی از بیت المال یا سایر منابع».

رضا علیپور رئیس مرکز کارشناسان دادگستری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص ارزیابی خسارات مالی و جانی سیل اخیر، شناسایی عوامل و عوامل احتمالی و نحوه جبران خسارت حادثه دیدگان، تصریح کرد: در چنین حوادثی کارشناسان این مرکز به سرعت در محل حادثه حاضر می شوند. در ساعات اولیه هر کارشناس با توجه به تخصص خود، کارشناسی دقیق تهیه می کند و در این زمینه برای استفاده در مراحل بعدی این گزارش ها آماده می شود.


کارشناسان بررسی خسارات وارده را آغاز کرده اند

وی تصریح کرد: در رابطه با سیل امامزاده داوود در ساعات اولیه شخصا از 6 نفر از کارشناسان در زمینه های مختلف این حادثه دعوت و به همراه آنها مدارک لازم برای گزارش نکات لازم با توجه به محرمانه بودن موجود تهیه شد تا بازپرسان قوه قضائیه پس از ورود به پرونده می توانند تحقیقات در این زمینه را آغاز کنند.

وی با اشاره به حضور دو بازپرس قضایی در ساعات اولیه وقوع سیل امامزاده داوود به همراه کارشناسان گفت: در صورت همکاری همه جانبه حادثه دیدگان و خانواده های عزیزان متوفی، تمامی گزارشات به مراجع ذیربط ارسال می شود. کمتر از دو هفته دیگر در مورد مقصران احتمالی تصمیم گیری و هرگونه نقص و یا جبران مال از دست رفته انجام خواهد شد.


عاملان احتمالی خسارات شدید سیل شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت

وی در خصوص روندی که حادثه دیدگان باید طی کنند، گفت: بازپرسان ویژه برای بررسی این حادثه تعیین شده اند که تیم تحقیقاتی برای شناسایی قربانیان تشکیل داده اند. پس از ارزیابی خسارات آنها تصمیمات لازم در خصوص جبران صدمات بدنی و بخشی از خسارات مالی از بیت المال یا سایر منابع اخذ می شود و یا در صورت احراز، اشخاص یا سازمان هایی که مقصر تشدید حادثه هستند ملزم به جبران خسارت می باشند.

وی تاکید کرد: البته در چنین حوادثی عده ای خسارتی به عنوان غرامت دریافت می کنند که جدا از وام بلاعوض و کم بهره و تخفیف پرداختی از سوی دولت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
حضور گروه های جهادی و بسیج در امدادرسانی به سیل زدگان امامزاده داود (ع)

توجه کاربران فضای مجازی به حضور نیروهای مردمی جهادگر در سیل امامزاده داود (ع)

وی به سوال خبرنگار پاسخ داد راه عاقلانه; وی در خصوص جبران خسارات وارده به مستاجران املاک تجاری و مسکونی تخریب شده در اثر سیل گفت: در چنین حوادثی معمولاً مالک مسئولیتی ندارد و مقصر محسوب نمی شود و این اقوام نیز هستند. در میان مصدومان و خسارات آنها نیز بر اساس همین روند بررسی خواهد شد.


بیشتر املاک آسیب دیده قبل از انقلاب و در حریم ساخته شده است

علیپور ادامه داد: در سیل امامزاده داوود با توجه به اینکه بیشتر املاک قبل از انقلاب اسلامی ساخته شده است، تمامی املاک در زمره املاک حرم محسوب می شود و عوامل مختلفی در تصمیم گیری و تصمیم گیری در نظر گرفته می شود. در این حوزه ساده نیست و اینکه دهیاری و در چه شرایطی و به چه کسانی اجازه ساخت و ساز در حریم را داده و چه کسانی مسئول این تخلفات احتمالی هستند و درصد تقصیر آنها در این حادثه مشخص خواهد شد.

وی درباره نقش بیمه در جبران خسارت آسیب دیدگان گفت: اگر روند بیمه قبل از حادثه دنبال شود بیمه می تواند کمک زیادی به این دسته از آسیب دیدگان کند اما اگر این روند رعایت نشود بیمه کمکی به جبران خسارت نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید