متخلفان در صدور پروانه کسب تحت پیگرد قانونی قرار گیرند


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911277

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با دانا:

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در مورد علت اجرایی نشدن قانون تسهیل در صدور پروانه کسب گفت: وزارت اقتصاد متولی اجرای قانون تسهیل در صدور پروانه کسب و کار است. مجوزها و هماهنگی لازم بین مؤسسات مختلف و هر مؤسسه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در پرتال ملی صدور مجوز کسب و کار باید بارگذاری شود تا افراد بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این درگاه دریافت کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا : وزارت اقتصاد متولی اجرای قانون تسهیل صدور پروانه کسب و کار و هماهنگی لازم بین دستگاه های مختلف باید تشویق شود که اطلاعات خود را در پرتال ملی صدور مجوز کسب و کار ایجاد و بارگذاری کند تا مردم از طریق این درگاه اطلاعات لازم را کسب کنند.

محمد واحدی همچنین گفت: این قانون برای متخلفان و کسانی که از اجرای این قانون خودداری می کنند مجازات تعیین کرده است و مجلس بر اجرای این قانون قاطعانه می ایستد.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد به طور مداوم برای اجرای این قانون تلاش می کند و روند لازم را برای اجرای قانون برای تسهیل صدور پروانه کسب طی می کند. اما برخی ارگان ها به دلیل رانت ها و طلا امضاهایی که در گذشته داشته اند اصرار دارند این رانت و امضای طلایی را برای خود نگه دارند و به همین دلیل از اجرای قانون برای تسهیل در صدور پروانه کسب تبعیت نمی کنند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اجرای این روند قانونی با توجه به پیگیری های صورت گرفته از سوی مجلس موشکافی وزیر اقتصاد در مجلس مطرح شد و به وزیر اقتصاد نیز تذکر دادم که چرا صدور مجوزهای ثبت نام باید انجام شود. صادر شده توسط مرجع مربوطه تنها با بارگذاری مدارک همچنان پابرجاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مجلس، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی را که اجرای قانون تسهیل صدور پروانه کسب را رعایت نکرده‌اند، مشخص می‌کند.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: برخی از وزارتخانه ها احساس می کنند هویت آنها این است که مراجعانشان به دنبال مجوز هستند و به همین دلیل مخالف هستند که این اختیارات را از خودشان سلب کنند و به پورتال ملی مجوز بدهند. مقاومت می کند

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس با جدیت به دنبال اجرای قانون برای تسهیل در صدور پروانه کسب است. هرچند مجلس شروع خوبی در اجرای قانون برای تسهیل صدور پروانه کسب داشته است، اما میزان رضایت از اجرای این قانون چندان مطلوب نیست و به تصویب مجلس نرسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه برخی نهادها همچنان در برابر اجرای قانون برای تسهیل صدور پروانه کسب مقاومت می کنند، ادامه داد: باید انحصار فضای کسب و کار را برداریم تا رقابت در انتخاب شغل در درون خود مردم باشد.

وحیدی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد فضای کسب و کار را تحریک می کند و فرصت هایی ایجاد می کند تا برخی از مقاومت ها در برابر اجرای این قانون به دلیل تضاد منافع به حداقل برسد.

وی در ادامه توضیح داد: تعارض منافع به گونه ای حل می شود که مردم گول دریافت مجوز را نخورند زیرا تحت تاثیر این تضاد منافع قرار می گیرند. با اجرای قانون تسهیل در صدور مجوز، افراد واجد شرایط وارد کشور می شوند و رقابت جدی در فضای کسب و کار ایجاد می شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: البته هدف مجلس این نیست که تحت هیچ شرایطی مجوزی به افراد بدهد، اما اگر نظام شایسته سالاری در اشتغال ایجاد شود قطعاً شاهد تغییراتی در این حوزه خواهیم بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در کشور ما هر خانواده ای باید وکیل داشته باشد، اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده است چرا که هزینه های بالای حقوقی باعث می شود مردم نتوانند هزینه های خود را تامین کنند.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: باید با اجرای قانون برای تسهیل صدور پروانه کسب و ایجاد نظام شایسته سالاری در آن ها انحصار را در برخی سازمان ها رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید