تظاهرات بی سابقه ضد دولتی در چین ادامه دارد/ موانع خیابانی بر سر راه تظاهرات در شانگهای برپا شد/ دانشجویان در پکن در مخالفت با سانسور لوح های سفید در دست داشتند.

تظاهرات بی سابقه ضد دولتی در چین ادامه دارد/ موانع خیابانی بر سر راه تظاهرات در شانگهای برپا شد/ دانشجویان در پکن در مخالفت با سانسور لوح های سفید در دست داشتند.

پس از اعتراضات بی سابقه در چین، مسیر اعتراضات در شانگهای با موانع آبی محدود شد. تصاویر منتشر شده توسط شهر نشان از آرامش در خیابان ها دارد. روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای چنگدو و شیان و همچنین در ووهان نیز تظاهرات برگزار شد.

پس از اعتراضات بی سابقه در چین، مسیر اعتراضات در شانگهای با موانع آبی محدود شد. تصاویر منتشر شده توسط شهر نشان از آرامش در خیابان ها دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، اعتراضات در آن شهر علیه سیاست های شی جین پینگ برای مقابله با شیوع ویروس کووید باعث نگرانی بیشتر بازارهای مالی در آسیا شده است.

اداره ملی آمار چین گزارش داد که در ده ماهه اول سال جاری، درآمد نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش یافته است.

روز یکشنبه، علاوه بر شانگهای، در شهرهای چنگدو و شیان و همچنین در ووهان نیز تظاهرات برگزار شد.

ووهان شهری است که تقریباً سه سال پیش برای اولین بار ویروس کرونا در آن کشف و گسترش یافت.

در پایتخت پکن، صدها نفر در حاشیه رودخانه تجمع کردند و سرود ملی را خواندند.

علاوه بر این، دانشجویان تظاهراتی را در پکن و نانجینگ سازماندهی کردند. گروهی از دانشجویان کاغذهای خالی در دست داشتند، اقدامی نمادین که به اعتراضی علیه سانسور در چین تبدیل شده است. آنها در حمایت از آزادی و دموکراسی سرودند.

اعتراضات در چین پس از کشته شدن 10 نفر در آتش سوزی در یک بلوک آپارتمانی در شهر ارومچی چین تشدید شد. شهروندان معترض مرگ این افراد در آتش سوزی را به محدودیت های اعمال شده بر ساختمان های مسکونی نسبت دادند. مقامات چینی این موضوع را رد کرده اند.

بازارهای مالی آسیایی نگران پیامدهای اعتراضات و سیاست های دولت در چین هستند.

یانجون هوانگ، کارشناس سیاست بهداشتی چین در شورای روابط خارجی گفت: اعتراضات دو روز گذشته در چین نقطه عطفی در مخالفت داخلی با سیاست دولت در برابر همه گیری کرونا بود.

آقای هوانگ گفت هیچ نشانه ای وجود ندارد که دولت کمونیستی چین آماده تغییر سیاست صفراوی کووید باشد. مقامات چینی روزانه حدود 25000 مورد جدید کووید را گزارش می کنند.

این رقم با وجود استراتژی صفر کووید دولت بسیار بالا است.

سیاست “صفر کووید” یکی از برنامه های شی جین پینگ است که شی جین پینگ نیز قول داد از آن عدول نکند.

چنین اعتراضات و شعارهایی در چین یک منظره غیرعادی است. در این کشور انتقاد مستقیم از دولت و رئیس جمهور می تواند منجر به مجازات شدید شود.

ناظران می گویند که تحلیلگران می گویند که به نظر می رسد دولت نارضایتی فزاینده نسبت به سیاست های سختگیرانه کووید را به شدت دست کم گرفته است.

یکی از معترضان در شانگهای گفت که از دیدن مردم در خیابان ها “شکه شده و کمی هیجان زده” است، اولین بار است که چنین تظاهرات گسترده ای را در این کشور می بیند.

دیدگاهتان را بنویسید