چین به خوبی اقتدار متزلزل عربستان سعودی را درک می کند/ایران باید در صحنه جهانی عمل کند


زمان: 12:30 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918861

هادی تروتی گفت: عربستان از نظر مولفه های قدرت ملی در وضعیت متزلزلی قرار دارد و از نظر اقتصادی به آمریکا وابسته است و مقامات چینی به این مشکل آگاهی کامل دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی طرفداری کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مرات؛ وی با اشاره به مواضع اخیر چین در سفرش به عربستان علیه ایران، گفت: مواضع رئیس جمهور چین در این بیانیه قطعا موضعی شخصی یا بداهه نبوده و مذاکرات و صدور بیانیه با یک کشور از قبل برنامه ریزی شده بود. شاید بتوان گفت ابهامی در نوع ترجمه یا متن آماده شده وجود دارد که باعث این مشکل شده است.

این کارشناس سیاسی همچنین افزود: رابطه ایران و چین یک رابطه راهبردی است و ممکن است اشتباهی سهوا یا عمدا از سوی کارشناسان صورت گرفته باشد. این عذرخواهی با حضور مقامات چینی در ایران و در دیدار با مقامات ایرانی صورت گرفت و نباید عجولانه و احساسی با آنها برخورد کرد، بلکه تنها مقامات ایرانی باید از آنها توضیح و اصلاح مواضع خود را بخواهند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کشور ما در منطقه عمل نکند و به دنبال تامین منافع خود نباشد و از نفت و گاز کشور به درستی استفاده نکند، قطعاً مانند دوران شاهنشاهی به بازیچه تبدیل می شود و دیگران برای ما تصمیم می گیرند. در دوره، بسیاری از منابع آن استفاده شد. ما از دست دادیم

به گفته تروتی، رابطه ایران و چین یک رابطه دو سویه و راهبردی است و منافع مشترک زیادی دارد و اگرچه ممکن است برخی از دشمنان در کشور با بیگانگان از آب تیره ماهی بگیرند و بر طبل تفرقه ایران و چین بکوبند. که باید مراقب این افراد بود.

سروتی به نقش زیرکانه عربستان در این امر اشاره کرد و افزود: عربستان ساختاری کاملا آمریکایی دارد و ممکن است رویکرد این کشور به چین ناشی از آمریکا باشد، اما همانطور که مقامات چینی اذعان کرده اند این رابطه به معنای واقعی نخواهد بود. نفی ایران، زیرا این کشور برای تامین انرژی مورد نیاز خود باید از چند کانال انرژی تامین کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چین می‌خواهد ایران را جایگزین عربستان کند، گفت: عربستان از نظر مولفه‌های قدرت ملی در وضعیت متزلزلی قرار دارد و مقامات چینی به این موضوع کاملاً آگاه هستند و از سوی دیگر در سال‌های اخیر با وجود بد رفتاری های فراوان دولت روحانی، چین همچنان با تغییر رویکرد سیاسی کشور در دولت سیزدهم، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را پذیرفت.

وی درباره اتفاقات چند ماه اخیر ایران و تاثیر آن بر روابط خارجی کشورمان نیز توضیح داد: اتفاقات کشور ما برای کشورهای دیگر حتی چین و در وقایع هنگ کنگ یا در مورد تایوان رخ داده است. یا کمربند مروارید برای امنیت یا تحریم، این موضوع در مورد کشورهای دیگر هم اعمال شده است، قطعا این تنش ها تاثیری در روابط ما با کشورهای دیگر ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید