به یاد جلال و رفعت؛ بدون تو دوبله نیست…


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907136

پیکر استاد جلال مغی روز گذشته در اثر هنرمند بهش زهرا تشییع شد. جلال بیش از این طاقت دوری همسر هنرمندش را نداشت و در کمتر از یک سال از هجرتش به ریفتش رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بدن استاد شکوه زهرا دیروز در کار هنرمندان بهش آرام گرفت. جلال بیش از این طاقت دوری همسر هنرمندش را نداشت و در کمتر از یک سال از هجرتش به ریفتش رسید.

جلال مغی، بازیگر، مجری، دوبلور و مدیر دوبلاژ سال ها در سینما، رادیو و تلویزیون ایران با بانو رفعت هاشم پور همسر هنرمندش درخشید و خاطراتی ماندگار برای دوستداران هنر هفتم به یادگار گذاشت.

استاد مگی با نگاهی آرام و چهره ای افسرده از ابتدای دهه 60 و بیش از یک دهه از شبکه دوم سیما با برنامه پرمخاطب «ددنیخا» به خانه های مردم سر زد که با بیشترین شور و اشتیاق پای برنامه او نشستند. و برای یک ساعت هر چند کوتاه اما لذت بردند.

بی شک صدای جادویی جلال به قدری برای فیلم های ایرانی و خارجی خوشایند بود که تماشای نسخه اصلی این فیلم ها معمولاً خوشایند نبود و به نظر کم بود، گویی فیلم ها بدون صدای این محبوب ها ناقص بودند. هنوز تماشای «بر بدرفتح» بدون صدای جلال و رفعت دیدنی نیست. در فیلم جاودانه ویکتور فلمینگ، همه چیز آنقدر به هم گره خورده است که ایده ایفای نقش اسکارلت بدون صدای رفعت واقعاً به جایی نرسید! همانطور که نقش اشلی ویلکس بدون صدای جلال معنا ندارد.


خبر خاکستری

بینندگان تلویزیون بارها صدای جلال و رفعت را در نقش های مختلف شنیده اند و آنها را به یاد می آورند. جلال بارها به جای رابین ویلیامز در نقش های مختلف جادو کرده است، به جای سمیر در سریال «کبرا آلرت 11»، به جای برند در سریال «ارتش مخفی»، به جای هاستینگز در سریال «پوآرو» به جای رابینسون در سریال «رابینسون ها»، صدای او همچنان در گوش مخاطب است. همانطور که صدای رفعت در نقش هایی مانند اسکارلت اوهارا در «باربدت» به جای بازیگر نقش هند در «محمد رسول الله» یا به جای شخصیت صفیه در فیلم «بازمانده» جاودانه شده است. شاید یکی از به یاد ماندنی ترین صداپیشگی های خانم هاشم پور نقش هتی کینگ در سریال داستان های جزیره باشد. سریالی که او علاوه بر گویندگی، دوبله آن را نیز بر عهده داشت.


خبر خاکستری

رفعت هاشم پور پس از سال ها دوکوری در 15 اسفند 1379 درگذشت و در کار این هنرمند آرام گرفت. درست مانند همسرش جلال مگامی که در 14 آبان ماه پس از درد و رنج ناشی از بیماری و سکته ای که چند سال پیش متحمل شد درگذشت و چند روز بعد به خاک سپرده شد تا با عشق جان به خاک سپرده شود.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید