بودجه رتبه بندی معلمان با حقوق و مزایا تناسبی ندارد

بودجه رتبه بندی معلمان با حقوق و مزایا تناسبی ندارد

شهرام جمالی با اشاره به اختصاص 25 هزار میلیارد تن برای اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال آینده، گفت: ردیف بودجه رتبه بندی در جدول 9 قسمت اعتبارات متفرقه درج شده است و همچنان نگرانی در مورد چگونگی این بودجه وجود دارد. اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: اگر این ردیف از جدول اعتبارات مختلف مجلس حذف نشود و اعتبار آن به ردیف بودجه اصلی دستگاه های اجرایی استان اضافه نشود، به این معناست که موضوع رتبه بندی همچنان برای اجرا در سال آینده اولویت ندارد و آن می تواند به بهانه عدم تامین باشد.» بودجه دائماً اجرای آن را به تأخیر می اندازد یا رتبه بندی را به صورت ناقص و مرحله ای اجرا می کند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت دوازدهم در سال گذشته توصیه به تامین اعتبار در تبصره 2 لایحه بودجه سال 1400 به نام بند “وای” کرد، گفت: در سال 1380، در سال 1395 در دستور کار قرار گرفت. وی گفت: منابع این بند غیرقابل اعتماد است و «اما» و «اما» زیادی برای همه دولت ها وجود دارد که آنها را اجرا کنند.

به گفته وی، شایان ذکر است که کمیسیون تلفیق بودجه 1400 نیز همین بند «وای» را برای تامین رتبه بندی بودجه تصویب کرد و اکنون دولت سیزدهم با وجود کمبود اعتبار برای اجرای این بند، دلیل عدم اجرای این بند است. -انطباق رتبه بندی معلمان در سال جاری، اما همچنان به دنبال منابع مالی برای رتبه بندی خارج از خط اصلی بودجه حقوق و دستمزد است.

جمالی ادامه داد: به عبارت دیگر، دولت ماهیت رتبه بندی بودجه و نحوه توزیع آن را مانند بودجه هایی مانند تربیت معلم یا پاداش بازنشستگی دیده است، یعنی هر زمان که بودجه تامین شود، پرداخت می کند. بودجه رتبه بندی باید ماهانه همراه با حقوق و مزایای پرداخت شود، به نظر می رسد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بررسی بودجه آموزش و پرورش نسبت به رفع ابهام و تعیین تکلیف این موضوع اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگر برای رتبه بندی بودجه زمان اجرای آن است که با شرایط مصوب مجلس و در صورت تصویب در هیات امنا دولت موظف به اجرای این قانون مورخ 31 شهریور 1400 خواهد بود، گفت: این قانون در 31 شهریور 1400 اجرا می شود. 1500 میلیارد فولاد در نیمه دوم امسال به این معناست که دولت باید به طور متوسط ​​ماهانه بیش از 2000 میلیارد تن برای اجرای رتبه بندی اختصاص دهد که در خوشبینانه ترین حالت و اگر فرض کنیم تا پایان آذرماه تمام مراحل قانونی انجام شود. برای تصویب رتبه (تصویب شورا) در صورت ابلاغ قانون به آموزش و پرورش و تنظیم اجرائیه و ابلاغ به استان ها و ابلاغ کتبی مصوبات، دولت موظف است رتبه بندی فصلی را پرداخت کند. معوقات با حقوق ماهانه معلمان.

در این صورت دولت در پایان این ماه باید حدود 8.3 هزار میلیارد تن علاوه بر حقوق جاری معلمان پرداخت کند. بدیهی است شرایط این پرداخت در ماه‌های پایانی سال برای دولت سخت‌تر خواهد بود و این شواهد حاکی از آن است که توانایی رسیدن به رتبه امسال را باید بسیار ضعیف و تقریباً منتفی دانست و اگر دولت برای هر دلیل عدم اعطای تومان به بودجه نیمه دوم سال جاری، بر اساس مصوبه مجلس و تا قبل از پایان سال جاری، مجلس باید موظف به بهره برداری از این وام در قالب بدهی و در سال آینده باشد. بودجه بیش از وام

جمالی از سوی دیگر، تعیین بودجه 12 هزار و 500 میلیارد تنی برای اجرای رتبه بندی در اواسط سال جاری را به معنای نیاز به بیش از 25 هزار میلیارد تن اعتبار برای سال آینده دانست. رتبه استثنایی، قطعا بودجه بیشتری نیاز است و مشخص نیست وام 25 هزار میلیارد تنی بر چه اساسی تعیین می شود.

وی افزود: نحوه بودجه ریزی در حساب های بودجه کشور همواره به گونه ای بوده که محدودیت بودجه و کسری بودجه از چنگ آموزش و پرورش خارج نشده است. این امر در بودجه ریزی این وزارتخانه به یک سنت تبدیل شده و البته در این میان نباید از ضعف ساختاری بودجه در ایجاد فرصت برای چانه زنی بین دستگاه های به اصطلاح عالی و نحوه برخورد نمایندگان مجلس با این موضوع غافل شد. . .

معلم و کارشناس آموزشی تاکید کردند در صورت تایید نهایی رتبه بندی برای ارزیابی دقیقتر این طرح باید منتظر اعلام جزئیات آن در آیین نامه بود. در مورد معیارها و شاخص های رتبه بندی و نحوه کسب امتیازات مورد نظر و اعمال آن اطلاعات دقیقی وجود ندارد. این معیارها چقدر عینی و قابل دستیابی هستند یا اینکه معلمان باید چه شرایطی را از قبل رعایت کنند، فرآیند ارزیابی شایستگی های عمومی و حرفه ای معلمان چگونه و توسط چه کسانی انجام می شود و چگونه این افراد برای مشاوره حسابرسی یا هر عنوان دیگری انتخاب می شوند. یا اولویت های تحصیلی چگونه در این طرح لحاظ می شود؟ این یکی از ابهاماتی است که تا زمان انتشار رتبه بندی باقی خواهد ماند.

وی در پایان گفت که قوانین رتبه بندی نباید تحت تأثیر محدودیت های بودجه ای قرار گیرد. ، بلند کردن

دیدگاهتان را بنویسید