بیشترین تعداد پرونده در محاکم تجدیدنظر مربوط به تهران است

ساعت: 21:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791623

رئیس قاضی استان تهران با بیان اینکه بیشترین تعداد پرونده در محاکم تجدیدنظر کشور مربوط به استان تهران است، گفت: بیشترین میانگین تعطیلی مربوط به شعب استان تهران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست مشترک علی القاصی رئیس کل دادگستری تهران با قضات دادگاه های تجدیدنظر امروز در دادسرای گدیر برگزار شد.

القاصی در این جلسه گفت که این اولین جلسه ای است که موفق به حضور در دادگاه تجدیدنظر در پوشش رئیس قاضی تهران شدم.

رئیس قاضی استان تهران با بیان اینکه دادگاه های تجدیدنظر استان تهران پیشتاز قوه قضائیه هستند، گفت: دادگاه های تجدیدنظر نماد قوه قضائیه در علم قضایی و تجربه قضایی این مجموعه هستند.

وی با تاکید بر تفاوت دادگاه تجدیدنظر استان تهران با سایر دادگاه های تجدیدنظر استان های دیگر گفت: دادگاه تجدیدنظر استان تهران قابل مقایسه با استان های دیگر نیست و ظاهری مشابه دارد. مجموعه تجدیدنظرهای تهران از نظر مکان و صلاحیت و اهمیت پرونده ها ویژه است.

القاصی افزود: اگر اهمیت دادگاه های تجدیدنظر تهران بیش از دیوان عالی کشور نیست، کمتر نیست و به نظر من از برخی جهات بالاتر و مهمتر از دیوان عالی کشور است و صلاحیت این دیوان عالی است. گروه نمی تواند در دیوان عالی کشور حضور داشته باشد.

رئیس قاضی استان تهران گفت: جایگاه و اهمیت کار اقوام بر هیچکس پوشیده نیست. قضات این گروه معمولاً از اعضای آموزش دیده دادگستری کشور هستند و بستگانی که در این گروه خدمت می کنند کسانی هستند که دوره های قضایی را گذرانده اند و توسط آگاه ترین و با فضیلت ترین قضات ما به صورت علمی، آموزشی و تخصصی آموزش دیده اند.

وی افزود: قضات تجدیدنظر کسانی هستند که عمر خود را در همه تنگناها، سختی ها و مشکلات گذرانده اند و امروز با افتخار پشت سر دفتر خدمات ایستاده و تصمیم می گیرند.

القاصی تاکید کرد که باید به نقش و جایگاه قضات تجدیدنظر احترام و ارزش قائل شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر در نظر گرفتن مشیت الهی در رای گیری، گفت: موضوعات مطرح شده همه مسائل نبوده و جزء موضوعات بوده است، اما این موضوعات محدود به استانداری تهران نیست؛ بلکه این مسائل تنها در اختیار استانداری تهران قرار نمی گیرد. بلکه این گرفتاری ها و مشکلات در قوه قضائیه در همه سطوح وجود دارد.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه امروز محکوم به رسیدگی به انبوه پرونده های تشکیل شده در سراسر کشور است، گفت: در استان تهران بیشترین حجم پرونده ها در مجتمع تجدیدنظر است و برخی پرونده ها خواستار رسیدگی دستگاه قضایی خود هستند.

القاصی با تاکید بر اینکه دلایل و عوامل حجم زیاد کار در قوه قضائیه ناشی از قوه قضائیه نیست، گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی که اکنون گریبانگیر مردم شده است که بخشی از آن در این موارد منعکس شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: وقتی به آمارها نگاه می کنیم هر سال نسبت به سال گذشته افزایش سهم داریم. این امر ممکن است به دلیل تسریع در رسیدگی در دادگاه های بدوی و قوه قضائیه باشد.

وی افزود: در استان تهران مجموعه ای از آثار انباشته داریم که مربوط به یک دوره حکومت نیست و مربوط به دو سه دوره اخیر حکومت است.

القاصی ادامه داد: من هم تمام نکاتی را که گفته شد شنیدم و از آن مطلع هستم و دغدغه ذهنی من و سایر مدیران همین است. اما مهم این است که تا چه حد می توانیم موانع و مشکلات را کاهش دهیم و در نهایت به نقطه قابل قبولی برسیم و چه کاری باید انجام دهیم.

رئیس قاضی استان تهران با تاکید بر اینکه دادگاه های تجدیدنظر باید در امور قضایی و اخلاقی الگو باشند، گفت: تصمیمات این دادگاه ها باید به عنوان سند قضایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات مطرح شده از سوی قضات تجدیدنظر قابل حل است، گفت: قطعا از مجموعه مدیریتی ناامید نیستیم و معتقدم مشکلی وجود ندارد که قابل حل نباشد و با پیگیری و اراده شما همه مسائل می تواند حل شود. حل شود. حل شود.»

القاصی با بیان اینکه قطعاً انتظارات مردم از ما بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است، افزود: باید به افکار عمومی مراجعه کنیم و میزان رضایت مردم را بررسی کنیم. زیرا شهرت ما به دلیل سرمایه اجتماعی است.

رئیس کل دادگستری تهران تاکید کرد: نمی توانیم نسبت به تصویر ذهنی ای که مردم و جامعه از ما دارند بی تفاوت باشیم. وقتی امروز بازدید می کنیم، متوجه می شویم که در برخی جاها سرمایه اجتماعی کاهش یافته و اعتماد کاهش یافته است.

وی گفت: کار قوه قضاییه سخت و دشوار است. کار و ماموریت راضی است.

القاصی ادامه داد: اگر کسی در این حوزه فکری برای کمک به مردم و موثر بودن برای دیگران، رسیدگی به مردم و خود را سهیم کننده در رنج مردم بداند، بدون شک خداوند او را دوست خواهد داشت. با او مهربان است و او را از مشکلات رهایی می بخشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین گفت: دولت وظیفه دارد نیاز قضات را برطرف کند. اما اینکه بخواهد یا نخواهد یا اینکه در این مسیر با موانعی روبرو می شود مهم است.

وی گفت: باید بپذیریم که کیفیت کار پایین آمده است. متوسط ​​پرونده های وارد شده به محاکم و استیناف در سال گذشته به ترتیب 209 و 226 پرونده در ماه است. در 241 شعبه حقوقی متوسط ​​درآمد ماهانه در طول سال و میانگین تعطیل شده در این شعب 237 است. در دادگاه خانواده میانگین تعداد ورودی 324 و 322 مورد تکمیل شده است.

القاصی گفت: این حجم از کار و آمار باید با تلاش مضاعف دوستان و همکاران اتفاق افتاده باشد و همکارانشان اوقات فراغت خود را صرف رسیدن به این نتایج کرده اند وگرنه این موفقیت در شرایط عادی امکان پذیر نیست.

رئیس قاضی استان تهران گفت: در حالی که به پرونده های دیگر رسیدگی می کنیم نمی توانیم رضایت مردم را جلب کنیم و کیفیت کار را حفظ کنیم.

وی گفت: وقتی با هزار نکته در پرونده مواجه هستیم چگونه می توان به صحت رای و دقت نظر توجه کرد؟ در این شرایط کیفیت کار کاهش می یابد.

القاصی گفت: تا زمانی که بتوانیم مشکل تاخیر در روند را به روز کنیم و آن را به نقطه قابل قبولی برسانیم، با این مشکلات مواجه خواهیم شد.

رئیس قاضی استان تهران ادامه داد: طبق آمار همه اقوام بیش از حد انتظار انجام داده اند. بیشترین درصد مربوط به دادگاه تجدیدنظر تهران و از نظر مختومه شدن پرونده ها بیشترین درصد مربوط به تجدیدنظرخواهی است. از نظر موجودی و معوقه، استان تهران بیشترین مانده و معوقه را دارد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش شعب گفت: روز گذشته قضات دیوان عالی کشور در نشستی با جمعی از مقامات قضایی استان تهران گزارش مختصری از بازرسی ارائه کردند و لذا نتایج را به صورت مکتوب در اختیار ما قرار دادند. “

القاصی تمدید رسیدگی در دادگاه های تهران را موضوعی جدی و اساسی دانست اما بر لزوم تناسب بین جرم و مجازات تاکید کرد و گفت: قانون همان کشتی است که ما داریم. وقتی فردی را به 10 سال محکوم می کنیم تا چه اندازه به عواقب این موضوع و به شخص و خانواده اش فکر می کنیم؟ سرنوشت یک خانواده با 10 ثانیه نوشتن ما تعیین می شود. به همین دلیل به دوستان توصیه می کنم به زندان ها سر بزنند تا مشکلات مردم را از نزدیک ببینند. این بازدید مطمئناً بر تصمیم شما تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس قاضی استان تهران با تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط در محاکمات گفت: در آرای صادره در محاکم تجدیدنظر با توجه همکاران مواجه هستیم و نگاه عطوفت و احسان اسلامی در صداها دیده می شود؛ در این راستا در دادگاه های تجدیدنظر نیز با توجه به این موضوع برخورد می شود. اما باید توجه داشت که مشکلات زندگی مردم در این شرایط سخت اقتصادی نباید با راه حل ما تشدید شود. زیرا آثار و عواقب رای ما می تواند سال ها باقی بماند.

وی افزود: وضعیت استان تهران از نظر کمبودهای حاد قوه قضائیه معضل جدی است و لازم است دو دوره در زمینه تخصیص کارآموزان قضایی به تهران اختصاص یابد.

القاصی همچنین بر لزوم توجه به «معیشت قضات جدید»، «جذب قضات استانی»، «تغییر نگرش عمومی نسبت به دادگاه‌های تجدیدنظر تهران»، «تکالیف پرونده‌ها تا پایان سال جاری» و وی تاکید کرد: حمایت از قضات و مسئولان.

رئیس قاضی استان تهران در جریان حضور در مجتمع قضایی غدیر از تعدادی از شعب این مجتمع بازدید و در جریان مهمترین چالش ها و مشکلات قرار گرفت و با تعدادی از مراجعین دیدار و دستورات آنان را صادر و دستورات لازم را صادر کرد.

رئیس قاضی استان تهران در حاشیه حضور در مجتمع قضایی غدیر در جمع خبرنگاران گفت: امروز موفق به حضور در جمع قضات محترم دادگاه های تجدیدنظر شدیم و حدود سه ساعت با این بستگان دیدار داشتیم.

رئیس قاضی استان تهران خاطرنشان کرد: قضات دادگاه های تجدیدنظر معمولاً قضات باسابقه هستند و تقریباً کل محاکمه را طی کرده اند.

وی گفت: در مجتمع بازنگری استان تهران 82 شعبه فعال داریم که ساختار ما 116 شعبه دارد. اما به دلیل کمبود قاضی نتوانستیم شعب را تکمیل کنیم.

القاصی گفت: مشکل اصلی در حال حاضر دادگستری تهران و دادگاه تجدیدنظر حجم بالای پرونده ها است.

رئیس قاضی استان تهران گفت: اکنون در جریان بررسی شعب تجدیدنظر مشخص شد که دادگاه های خانواده ما در تجدیدنظر، میانگین ورودی هر شعبه در سال گذشته 324 فقره بوده و به همین میزان نیز تعطیل است.

وی افزود: در صنایع جنایی معمولاً میانگین ورودی 216 قلم در ماه است و به همین میزان نیز بسته می شود.

القاصی بیان کرد: در شعب حقوقی میانگین دریافتی در ماه 215 فقره، میانگین در ماه و به همین میزان تعطیل است.

رئیس قاضی استان تهران گفت: همه این پرونده ها نشان می دهد که حجم بالای پرونده ها در دادگاه تجدیدنظر بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: در حالی که سهم پرونده زیاد است، همکاران زحمات و تلاش های شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل و در منزل انجام می دهند که قابل تقدیر است.

القاصی با بیان اینکه بیشترین تعداد دادگاه های تجدیدنظر کشور مربوط به استان تهران است، گفت: از نظر تعداد تعطیلی شعب، بیشترین میانگین تعطیلی مربوط به شعب تجدیدنظر استان تهران و بیشترین تراز در شعبه های تجدیدنظر استان تهران است. دادگاه استیناف. ما استان تهران را داریم.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در حال حاضر مشکل و دغدغه اصلی که در حال رسیدگی است و وزارت دادگستری روی آن تمرکز دارد بحث بررسی و انتقال معوقات و پرونده های معوقه است.

وی گفت: تلاش می کنیم با افزایش شعب و تعیین قضات در این مجموعه حجم کار را کاهش دهیم و برای افزایش سرعت تولید نیز اقداماتی انجام خواهد شد.

القاصی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی برای سرعت بخشیدن به تولید در حال تدوین است، گفت: با توافق با همکاران تلاش می کنیم سرعت تولید را افزایش دهیم تا نتیجه آن احقاق حقوق و اجرای عدالت باشد. در جامعه. .

دیدگاهتان را بنویسید