بیش از 70 نفر وارد وزارت صمت شدند که به صورت خانوادگی مرتب شده بودند. حتی سابقه یک ساعت کار در اداره را هم ندارند

بیش از 70 نفر وارد وزارت صمت شدند که به صورت خانوادگی مرتب شده بودند.  حتی سابقه یک ساعت کار در اداره را هم ندارند

روز جدید صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون سازندگی مجلس به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: عدم توجه به شایسته سالاری در این وزارتخانه و ورود بیش از 70 نفر حتی یک ساعت کارآموزی نداشته باشند حضور اعضای خانواده و کسانی که راهنمایی شده اند در این وزارتخانه قابل قبول نیست.

نایب رئیس کمیسیون ساخت و ساز شورای اسلامی تاکید کرد: وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو و به هم ریختن این صنعت پس از 14 ماه مدیریت این وزارتخانه توسط آقای فاطمی امین نشان می دهد. که درک درستی از واقعیت های صنعت وجود دارد ما خودرو نداریم و نیازمند رویکردی جدید با عزم جدی در این زمینه هستیم.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز شورای اسلامی به عنوان یکی از نامزدهای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه را نیز فراهم می کند. برای اجرای برنامه های وزرا. من قصد دارم سوالاتی را در مورد تعاملاتی که در 14 ماه گذشته در بازار خودرو رخ داده است، مطرح کنم.

وی ادامه داد: سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه های خود برای اصلاح تخلفات در صنعت خودرو رونمایی کرد. همه با آقای فاطمی امین موافق بودیم چرا که باید تولید خودرو افزایش یابد و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود اما امروز پس از 14 ماه به کجا رسیده ایم؟

نایب رئیس کمیسیون ساخت و ساز مجلس شورای اسلامی نیز گفت: میزان عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضا در بازار خودرو نیست. تحویل 200 هزار خودروی پارک شده در پارکینگ خودروسازان به بهانه افزایش قیمت به معنای افزایش تولید نیست. هنوز هم روی پاشنه های سابق بازار خودرو کار می کند. یکی دیگر از وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت خودروها بود که یکی از دغدغه های نمایندگان مجلس و رهبر انقلاب است.

بدری ادامه داد: رهبر انقلاب در این زمینه تاکید کردند که با وجود حمایت های فراوانی که از خودروسازی صورت گرفته، کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی هستند. سالانه 17 هزار نفر از هموطنانمان در جاده ها جان خود را از دست می دهند و 360 هزار نفر نیز در تصادفات رانندگی دچار جراحات مختلف می شوند. اکنون از نمایندگان مردم می پرسم کیفیت خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نماینده مردم اردبیل در شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو قرعه کشی خودرو است که بارها قول آن را داده بودند اما با فرا رسیدن سال جدید جایگاه وزارت صنعت 180 درجه تغییر کرده و ناگهان اعلام کردند که قرعه کشی یک شبه لغو نمی شود. یکی دیگر از وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزان شدن خودرو است. اتفاقاتی که در بازار خودرو می گذرد کم کم شبیه اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: حرکت مثبتی در تسخیر بازار و خروج دلالان وجود ندارد. یکی از وعده های بزرگ وزیر برای پر کردن شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابتی بین خودروسازان، بحث واردات خودرو بود که هنوز محقق نشده است. بحث های جدی در خصوص واردات شرکت های واردکننده و برندهای وارداتی وجود دارد که کدام شرکت ها و چه افرادی واجد شرایط واردات خودرو بودند؟ همین خودروسازان در لیست شرکت های واردکننده قرار گرفتند، این وضعیت غیرقابل قبول است.

بدری در ادامه تاکید کرد: عدم اجرای برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو نشان می دهد که وزیر واقعیت های بازار خودرو را به درستی درک نکرده و قابل توجیه نیست. عدم کاهش قیمت خودرو، کاهش سرعت واردات در بازار خودرو موجب بلاتکلیفی بازار شده است و امروز ساماندهی بازار خودرو نیازمند رویکردی جدید و عزم جدی است.

وی ادامه داد: نادیده گرفتن شایسته سالاری در این وزارتخانه و ورود بیش از 70 نفری که حتی یک ساعت سابقه کار ندارند و به صورت خانوادگی و راهنمایی به این وزارتخانه آمده اند قابل قبول نیست. قیمت افسارگسیخته اجناس مختلف قابل قبول نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات متعددی گزارش‌های نظارتی بر بازار ارائه کرد که هیچ ارتباطی با قیمت‌های واقعی در مردم و مغازه‌ها نداشت. افزایش چند صد درصدی قیمت مایحتاج اولیه مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست. قرار است نمایندگان مردم به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای دهند.

دیدگاهتان را بنویسید