تاخیر در پرداخت مستمری و مصاحبه «همتی»!

تاخیر در پرداخت مستمری و مصاحبه

روهر نه اسناد آفتاب نیوز حاکی از آن است که دولت دوازدهم به منظور اداره امور کشور و پرداخت به موقع حقوق و دستمزدها و تکمیل پروژه های زیربنایی و عمرانی با اشتغال حدود دو میلیون نفر، پیشنهاد داده است که به جای واریز 5 درصد از درآمدهای نفت و گاز به صندوق توسعه ملی، تعریف شده است. در اساسنامه جدید صندوق مطابق با شرایط غیرتحریمی، با تصویب شورای عالی اقتصادی سه قوه و رهبر معظم انقلاب به شرط سپرده گذاری، سهم صندوق 5 درصد در نظر گرفته می شود. 5 درصد کاهش یافت.

تاخیر در پرداخت دستمزد دسته جمعی به مستمری بگیران در اسفند ماه با واکنش منفی منجر به گسترش نارضایتی و انتقادات به ویژه در فضای مجازی شد. اگرچه همه می دانستیم که پرداخت ها قطعاً انجام خواهد شد، اما اعتراض ها و انتقاداتی به این موضوع وارد شد. چرا تاخیر در عمل رخ داد که بنا به دلایلی اجتناب ناپذیر است؟ به خصوص پس از تاخیر زمانی که مقامات دولتی از افزایش چند برابری درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت صحبت کردند.

معترضان می گویند در شرایطی که درآمدها به مراتب بدتر است و وضعیت مالی دولت روحانی دشوارتر است، در دولت قبل بلافاصله پرداخت ها انجام می شود؟ حتی در مواقع نامشخص بودن منابع سازمان هدف، یارانه ها در روزهای دهم و بیستم هر ماه به طور منظم به خانوارها پرداخت می شد.

پاسخ این پرسش ها را – از منظر خوش بینانه – باید در اولویت بندی نادرست مدیران مربوطه جست و جو کرد. در این راستا اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی مصداق بارز عدم شناخت اولویت هاست که متاسفانه بر مردم و ذی نفعان تحمیل می شود.

همتی در گفت‌وگویی اخیر، درآمد ارزی دولت از صادرات نفت و گاز در سال اول و دوم را به ترتیب ۲ و ۲ میلیارد دلار یا به‌طور میانگین ۲ میلیارد دلار در سال اعلام کرد. دلار؛ یعنی درآمد ارزی دولت از فروش نفت و گاز یک چهارم کاهش یافت و در این دو سال درآمد خزانه داری به ترتیب 2 و 5 میلیارد دلار بود. بنابراین خزانه در سالهای 1 و 2 تنها معادل 3 میلیارد دلار ریال مدیریت شده است. همتی در این گفت و گو اعلام کرد که این درآمدها در شش ماهه اول سال تنها یک میلیارد دلار بوده است!

اسناد آفتاب نیوز حاکی از آن است که دولت دوازدهم به منظور مدیریت امور کشور و پرداخت به موقع حقوق و دستمزدها و تکمیل پروژه های زیربنایی و عمرانی با اشتغال حدود دو میلیون نفر، به جای واریز 5 درصد از درآمدهای نفت و گاز، توسعه ملی را پیشنهاد داده است. در اساسنامه جدید صندوق به تناسب شرایط غیرمجاز، باید به تأمین سهم سه درصدی صندوق که به تصویب شورای عالی اقتصادی سه قوه و رهبر معظم انقلاب رسیده است، ادامه دهد. حساب بدهی دولت که به تصویب دولت و تصویب شورای عالی اقتصاد رسیده است.

اگرچه دولت قبل امسال از مجوز استفاده نکرد، اما در سالی که شرایط اقتصادی سخت‌تر بود و درآمدهای ارزی به دلیل شدت آن کاهش یافت، علیرغم کاهش 4 درصدی سپرده‌ها که حدود 2.7 میلیارد دلار در سال بود. از تحریم ها .به ناچار از آن استفاده شد.

همتی در مصاحبه خود به صراحت اعلام کرد که با این تصمیم مخالف و با اجرای آن مخالف است چرا که ارز مورد نظر در آن زمان موجود نبود! به نظر می رسد عمق درک و میزان مسئولیت مدیران استراتژیک در این امر قابل ارزیابی باشد.

در شرایطی که قدرت های بزرگ خارجی برای تحمیل سیاست های خود بر ایران، استرداد مقامات عالی رتبه را از طریق فشار اقتصادی بر مردم و اعمال تحریم های نفتی در دستور کار خود قرار داده اند و با وجود همه تنگناها، نفت در حال انجام است. صادر و فروخته می شود و ارز آن به حساب بانک مرکزی واریز می شود و راه عبور کشور از تحریم ها در جنگ اقتصادی برای پرداخت های غیرقابل اجتناب از جمله حقوق کارکنان – که به دلیل تورم 2 درصدی و 2 درصدی با کمبود جدی مواجه هستند چیست. سال 1 و 2 – و آیا پرداخت های غیر قابل اجتناب وجود دارد؟ استقراض از بانک مرکزی به این معنا که آقای همتی در مصاحبه ای از چاپ پول بدون وثیقه یا استفاده از منابع واقعی ارزی حاصل از صادرات و فروش نفت و گاز می گوید که با اعمال همه تحریم ها و محاصره اقتصادی محقق شده است. ? با توجه به این موضوع، از آنجایی که ارز موجود نیست و خرید آن توسط بانک مرکزی باعث افزایش پایه پولی می شود، آیا می توان از آن برای رفع نیاز مردم و جامعه استفاده کرد؟

یقیناً انتظار یک مدیر راهبردی و مسئولیت پذیر از جامعه و مردم این است که به جای مخالفت با تنها پیشنهاد و راه برون رفت از مشکلات موجود، سیاست های مشروط از جمله پیش فروش ارز در حساب بانکی خارجی یا صدور اسناد خاص را خنثی کند. حمایت از تأثیر خرید پول بر اساس پول و راه های دیگری که انتظار می رود در شرایط سخت و بحرانی از یک مدیر مبتکر و ریسک پذیر بسازد.

حتی در بدبینانه ترین شرایط که هیچ راه عملی برای ارز بانک مرکزی وجود ندارد، تامین مطالبات قانونی و اجتناب ناپذیر مردم و کشور بر آثار منفی افزایش پایه پولی ارجحیت دارد. به ویژه با فراهم کردن شرایط لازم برای فروش ارز، می توان نقدینگی را افزایش داد و پایه پولی را کاهش داد.

حتی در شرایط بحرانی و خاص، از آنجایی که وضعیت کشور با روش های کاغذی معمولی قابل مدیریت نیست، برای مدیران فهیم و مسئولیت پذیر، مدیریت اقتضایی همیشه انتخاب بین خوب و بهتر نیست. اینجاست که مدیران استراتژیک و ریسک گریز باید جسورانه مسئولیت انتخاب های بدتر را بر عهده بگیرند تا بتوانند از بحران عبور کنند.

دیدگاهتان را بنویسید