تاخیر در پرداخت کسورات مستمری بگیران به دلیل کمبود اعتبار


ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913427

در حالی که یکی از خدماتی که برای بازنشستگان در نظر گرفته شده پرداخت حق بیمه از طریق کسر از حقوق است تا نگران نباشند و به بانک مراجعه کنند، اما تاخیر در پرداخت این کسورات توسط دولت و صندوق بازنشستگی نیز وجود دارد. منجر به جریمه تاخیر می شود بازنشستگان اصرار دارند که این مشکل به نارضایتی آنها منجر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقبازنشستگان یکی از بخش‌های جامعه هستند که وضعیت کنونی کشور و پیشرفت‌های حاصله به‌ویژه عبور از بحران نظامی و پیروزی در دفاع مقدس. این امر مرهون تلاش و خدمت خالصانه ایشان است که مقام معظم رهبری فرمودند: بازنشستگان مایه افتخار نظام اسلامی هستند که بیش از 30 سال از عمر خود را در خدمت به کشور گذرانده اند.

نکته مهم این است که پس از اتمام دوران خدمت و افتخار بازنشستگی; بازنشستگان را نباید تنها گذاشت، بلکه تکریم مستمری بگیران و رفع مشکلات و مشکلات خانواده آنها وظیفه خطیر و مهم مدیران است که باید به آن توجه ویژه داشته باشند. در واقع یک سازمان باید به حل مشکلات کارکنان خود توجه داشته باشد و همچنین به بازنشستگان مرتبط با سازمان که در دوران بازنشستگی با مشکلات بیشتری مواجه هستند نیز توجه داشته باشد.

یکی از مشکلات کنونی مستمری بگیران خراسان جنوبی و البته مستمری بگیران در کشور تاخیر در پرداخت کسورات از حقوق آنان است که مشکلات و هزینه هایی را برای این افراد ایجاد کرده است که در قالب این مقاله به بررسی این مشکل خواهیم پرداخت. .


اعمال جریمه تاخیر در پرداخت اقساط وام علیرغم کسر از حقوق

بشیری یکی از مستمری بگیران آموزش و پرورش بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: مستمری بگیر آموزش و پرورش هستم و با توجه به نیازم در سال 1396 مبلغ 35 میلیون تومان به مدت 5 سال با سود 18 درصد دریافت کردم.

و افزود: در همین راستا برای اینکه استرس پرداخت قسط و درگیری با بانک نداشته باشم، درخواست کردم که مبلغ قسط وام از حقوقم کسر و پرداخت شود.

وی بیان کرد: اکنون که در سال آخر تسویه وام هستم مشکل دارم که چقدر از اقساطم باقی مانده است چراکه طبق اظهارنامه و آموزش حقوقی مبلغ 4 میلیون تومان و طبق صورت حساب بانکی است. ; مبلغ 7 میلیون تومان به اضافه حدود 900 هزار تومان به عنوان جریمه دیرکرد باقی می ماند.

این مستمری بگیر توضیح می دهد: اعمال جریمه دیرکرد زمانی است که پیش از پرداخت حقوق، حق الزحمه بانکی از مبلغ حقوق کسر می شود و جریمه معنایی ندارد.

وی گفت: متأسفانه پرداخت جرایم بانکی در صورت کاهش مبلغ حق بیمه قبل از دریافت حقوق هم اکنون مورد اعتراض بسیاری از مستمری بگیران است و این موضوع به نوعی ظالمانه و ناعادلانه است.


افزایش سود وام از 18 به 30 درصد

بشیری اضافه کرد: در این زمینه بانک می گوید ما بی ارزش هستیم و سازمان بازنشستگی مقصر است زیرا آموزش و پرورش حق بیمه را به سازمان بازنشستگی می پردازد و به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی این سازمان، آورده ها شامل جریمه می شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که با توجه به پایین بودن حقوق بازنشستگان و گرانی پرداخت حق بیمه از محل کسر حقوق، دیگر زحمتی برای کاهش حقوق برای پرداخت حق بیمه بانکی نخواهند داشت اما با این روال و تاخیر در با پرداخت حق بیمه از سوی سازمان بازنشستگی، وضعیت برای بازنشستگان بدتر شده و جریمه دیرکرد آنها شده است.

این مستمری بگیر با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مستمری بگیران درگیر این مشکل هستند، گفت: این چه دستوری است؟ با این وضعیت؛ سود 18 درصدی تسهیلات به بیش از 30 درصد می رسد. در حالی که این موضوع در سطح کل ایالت مورد بحث قرار می گیرد، به طور کلی هزینه های زیادی را تحمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از او خواستم از این پس اقساط را خودش پرداخت کند، گفت: البته خود بانک در این زمینه کوتاهی کرده است زیرا ما مشتری بانک هستیم و بانک باید به ما اطلاع دهد که پرداخت اقساط ما تمام شده است. تا به امروز در مواجهه با تاخیرها و جریمه هایی که خودمان می پردازیم.


حداقل 2 میلیون تومان جریمه دیرکرد اقساط

علی پوریکی یکی دیگر از مستمری بگیران آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: تاخیر در پرداخت خودکار اقساط وام بازنشستگان از محل کسر حقوق باعث نگرانی و اعتراض بسیاری از مستمری بگیران شده و این موضوع به دغدغه همه مستمری بگیران تبدیل شده است.

وی افزود: در حالی که حق بیمه از حقوق مستمری بگیران کسر می شود به موقع در بانک پرداخت نمی شود. متأسفانه وزارتخانه تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نگرانی بسیاری از کارمندان و به ویژه مستمری بگیران، ممکن است اداره کل آموزش و پرورش استان در این زمینه به این وزارتخانه فشار بیاورد، گفت: متاسفانه اکنون پرداخت اقساط با تاخیر 2 تا 3 ماهه است باعث شده است وام 50 میلیون تومانی حداقل 2-3 میلیون تومان دیر اعمال شود.


تاخیر در پرداخت کسورات مستمری بگیران به دلیل کمبود اعتبار

محمد باقری نژاد مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی در این خصوص به خبرنگار خاورستان گفت: وی گفت: به دلیل کمبود اعتبارات; کسورات بازنشستگان با چند ماه تأخیر پرداخت می شود، یعنی; مشکل استانی نیست. این یک کشور است.

وی با اشاره به اینکه اگر مستمری بگیران سهم خود را پرداخت می کردند، دیگر این مشکل وجود نداشت، افزود: این موضوع شامل همه مستمری بگیران کشور می شود و باید آن را حل کنیم. مشکل باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری شود.


پرداخت حق بیمه به ضرر مستمری بگیران از دستمزد کسر می شود

در همین رابطه علیرضا کرباسچی معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان از صندوق بازنشستگی پرداخت می شود نه از آموزش و پرورش؛ به خبرنگار خاورستان؛ وی گفت: متاسفانه صندوق بازنشستگی کسور بازنشستگان را با تاخیر و همیشه یکی دو ماه تاخیر پرداخت می کند و اکنون هر سه ماه یکبار به حساب بانکی واریز می شود و در نتیجه جریمه دیرکرد بازنشستگان را در پی دارد.

وی بیان کرد: در این راستا آموزش و پرورش; وی در خصوص کسورات بازنشستگی به صندوق بازنشستگی اعلام می کند که حق الزحمه ها از دستمزد کسر می شود اما حق بیمه با تاخیر به استان ارسال می شود. در واقع صندوق بازنشستگی این پول را می خواهد، اما دولت تا سقف حقوق پرداختی اعتبار می دهد نه اینکه آن را کامل بدهد. بر این اساس میزان کسورات تضمینی نیست و صندوق نمی تواند این پول را برای پرداخت کسور بازنشستگان به استان ها بدهد. در نهایت بازنشسته متحمل ضرر می شود.

معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: اگرچه می خواهیم با پرداخت اقساط از کسر حقوق به مستمری بگیران خدمت کنیم، اما چون سازوکار مناسبی وجود ندارد باعث ضرر و زیان بازنشستگان می شود.


حقوق بازنشستگان را خود پرداخت می کنند

کرباسکی تصریح کرد: برای جلوگیری از جریمه دیرکرد و ضرر به مستمری بگیران اعلام می شود که یا خود اقساط را پرداخت کنند و یا در صورت تمایل خود باید ظرف یک ماه اقساط را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فعلاً کسورات شهریور ماه را پرداخت کرده و پرداختی های مهر و آبان باقی مانده است.


افزایش سود وام در صورت تاخیر در پرداخت اقساط

معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این موضوع یک معضل ملی و برای همه مستمری بگیران است، گفت: سود تسهیلات ارائه شده 18 درصد است که با هر ماه تاخیر 6 درصد اضافه می شود. یعنی الان که دو ماه عقب پرداخت شده سودش به 30 درصد رسیده است.

کرباسکی یادآور شد: در این راستا صندوق بازنشستگی با بانک ها درخواست بخشودگی جرایم کرده و بانک ها بر اساس اختیارات خود در این خصوص تصمیم گیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در مورد همکاران شاغل در آموزش و پرورش نیز صدق می کند، گفت: اما مشکل کارمندان کمتر است. از آنجایی که حقوق کارمندان در دست ماست و قبل از ورود حقوق به حساب آنها کسر می شود، اما برای بازنشستگان چون دو سازمان مدیریتی و بازنشستگی درگیر هستند، پرداخت با تاخیر انجام می شود.


قطع پرداخت اقساط موجب جریمه دیرکرد می شود

ناصح رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی نیز گفت: هر روز که پرونده و اطلاعات پرداخت اقساط به بانک می رسد، اقساط در همان روز توسط بانک پرداخت می شود.

وی افزود: به دلیل وقفه و تاخیر در ارسال پرونده حقوق و اطلاعات به بانک، اقساط نیز با تاخیر پرداخت می شود. این باعث جریمه تاخیری می شود که در دراز مدت رخ داده است.

ناصح درباره تفاوت فیش های پرداخت بانک و دفتر نیز گفت: در این زمینه ممکن است گزارش دفتری مانده پرداخت و اقساط مربوط به قبلی باشد، اما مشتریان می توانند با گرفتن مقایسه ای نیز ابهام را برطرف کنند. فایل پرداخت با پرداخت .Bank اجازه دهید ببینند مشکل از کجاست. زیرا سیستم و نرم افزار بانک صحیح است و ارقام را طبق فرمول صحیح محاسبه می کند.

وی یادآور شد: اخیرا نامه ای از سازمان بازنشستگی در خصوص بخشودگی جرایم تسهیلات بازنشستگان دریافت و به بانک ها ارسال شده و بانک سپه تاکنون این موضوع را پذیرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید