تاریخچه سنگ زنی متفاوت است. سنگی بر جنازه بود و اینجا سنگی بر عزا


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887242

«چک چککو» یکی از آداب و رسوم مردم هرمزگان است که در آن دو قطعه سنگ یا چوب را که به شکل مربع یا گرد هستند به نشانه برخورد شمشیرها در روز عاشورا و عزاداری در کنار هم می اندازند. این سنت به عنوان میراث معنوی و ناملموس هرمزگان به ثبت رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هرمز؛ آداب و رسوم هر جامعه ای بیانگر خاستگاه و محتوای تاریخی آن است; سنت هایی که مبتنی بر اعتقادات نیاکان بوده و نسل به نسل منتقل شده است.


ایران اسلامی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، آداب و رسوم خاص و ویژه‌ای دارد که نحوه انجام آن در نقاط مختلف کشورمان متفاوت است، اما محتوا، پیام و ریشه همه آنها یکی است.


با آغاز ماه محرم در گوشه و کنار کشور عزیزمان شاهد آداب و رسوم خاص و ویژه ای هستیم که مضمون همه آنها داشتن قیام امام حسین (ع) و آموختن عبرت های بزرگ از فرهنگ عاشورا است.


پرچم های عزای امام حسین (ع) و یاران بزرگوارش در اقصی نقاط کشور ما و حتی در سراسر جهان برافراشته شده است و شور و شعور حسینی در جهان طنین انداز است.


12972481 bab2 45a8 b424 1cef47ea49a0 خبر خاکستری


همدردی شیعه و سنی برای عزاداری ماه محرم


استان هرمزگان در جنوبی ترین نقطه کشور واقع شده است. تاریخی کهن و غنی دارد و در مناسبت‌های مختلف سنت‌های خاص و ویژه‌ای دارد و برای ماه محرم نیز آداب و رسوم خاصی دارد که با همدلی شیعه و سنی در این منطقه خلیج فارس برگزار می‌شود.


مردم هرمزگانی با نصب پرچم های عزا بر درب منازل و کوچه ها، مساجد و تکایا و آماده سازی محافل خود برای برگزاری دو ماه عزاداری و عزاداری سالار شهیدان، غم خود را نشان می دهند.


پرستاری (واحد)، دعاخوانی، شکستن، دعاخوانی، سنگسار (چک چک)، تابوت گردانی، چرخش علم، رقص حجله یا رقص حجله، حنابندان، توزیع نذورات و مراسم ویژه تاسوعا و عاشورا از جمله آیین های معمولی جنوبی است. این مکان زیباترین مکان کشور محسوب می شود.


4d959c50 b516 4684 8365 d79fb6ef4cd8 خبر خاکستری


حضور هیجان انگیز نوجوانان و جوانان در مراسم سنتی جمهوری چک


سنت چک چک یکی از آداب و رسوم مردم هرمزگان است که در روز عاشورا دو قطعه سنگ یا چوب را که به شکل مربع یا گرد هستند به هم می اندازند تا درگیری شمشیرها را نشان دهند.


هنگامی که خواننده نوحه می خواند، عزاداران ابتدا سنگ های بالای سر خود را تکان می دهند و سپس خم می شوند و سنگ ها را بین پاهای خود تکان می دهند.


در دسته‌ها و مانند اینها، عزاداران به صورت دایره‌ای دور می‌گردند و سنت چک را اجرا می‌کنند. حضور نوجوانان و جوانان در این سنت هیجان انگیز و هوشمندانه است.


گروهی دیگر در آغاز ماه محرم علم ترتیب می دهند و با بزرگان محله یا روستا به درب خانه ها می روند و با فرهنگ عاشورایی در محله ها عزاداری می کنند و با نوحه خوانی و اجرای چک سنتی عزاداری می کنند. سنت چککو


صاحبان خانه ها با شنیدن صدای تفتیش بیرون آمدند و هیئت های مذهبی را به زیارت خانه دعوت کردند و بر این باور بودند که با نصب پرچم عزای امام حسین (ع) در خانه هایشان هفتاد بلا برطرف می شود.


e2783c62 3780 4f6d a869 aba71724a28d خبر خاکستری


مراسم چک چک یکی از میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است


سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمزگان ضمن تسلیت به مناسبت حلول ماه عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: استان هرمزگان نیز مانند سایرین. در نقاطی از کشور آداب و رسومی در ماه های محرم و صفر وجود دارد که خاص هستند.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: چک چکو (کوبیدن دو سنگ به یکدیگر) یکی از آیین های سنتی دهه محرم در هرمزگان است که از کلمه چکاچک و صدای درگیری شمشیرها گرفته شده است. و نقطه شروع عزاداری در این استان در نظر گرفته شده است.


بناوند با اشاره به اینکه آیین چک چک با دو تکه سنگ یا چوب انجام می شود، گفت: عزاداران امام حسین (ع) لباس سیاه می پوشند و دور یکدیگر حلقه می زنند و سنگ ها را با نوای مداحی هماهنگ می کنند. و بعد از اینکه بالای سر همدیگر را می زنند و گاهی خم می شوند و بین پاهای همدیگر می کوبند..


وی افزود: در برخی مناطق هرمزگان ذاکران اهل بیت خانه به خانه رفته و با نوحه خوانی و اجرای آیین چک چک به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) می پردازند..


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان تصریح کرد: مراسم چک چکو یکی از میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است که شماره گذاری شده است. 1029 به ثبت ملی کشور رسیده است.


بناوند تصریح کرد: تا کنون آیین های چک چکو، علم شست و شو، سینه زنی در حالت نشسته، علم گرداندن، روضه خوانی و پخت حلیم جام هرمزگان در فهرست آثار معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسیده است. کشور


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید