تاریخ طولانی و غم انگیز بزرگترین سد شمال کشور/ یک دهه انتظار برای تکمیل سد هراز

زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797041

تنها سد هراز می تواند معادل 8 سد بزرگ و کوچک مازندران و 100 سد فعلی استان آب ذخیره کند، اما متاسفانه به دلیل محدودیت های مالی و بودجه به کندی در حال رشد است و هم اکنون حدود 42 درصد پیشرفت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ سد هراز در اواخر دهه 60 به عنوان یکی از پروژه های مهم شمال کشور مطرح شد و حتی بودجه ملی نیز مورد توجه قرار گرفت، اما عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شد که متأسفانه به دلیل محدودیت های مالی و بودجه به کندی رشد کرد. در حوزه اجرایی حدود 42 درصد پیشرفت داشته است.

اگرچه ساخت سد از نظر بیولوژیکی به محیط زیست آسیب وارد می کند، اما باید کنترل آب های سطحی را تضمین کرد، با ساخت این سد 650 میلیون مترمکعبی، بزرگترین سد مازندران و چهارمین سد بزرگ کشور است که می تواند از 110000 منبع آب کشاورزی محافظت کند. رؤسای زمین های کشاورزی و آب آشامیدنی بیش از یک میلیون مشترک در 14 شهر و 500 روستا و بخش و همچنین نیروگاه 25 مگابایتی تضمین می شود.

تنها سد هراز می تواند معادل هشت سد بزرگ و کوچک مازندران و 100 سد فعلی استان آب ذخیره کند و بخش مهمی از تنش آبی منطقه را از بین ببرد.

حدود 9 کیلومتر از جاده هراز زیر آب سد است که به موازات عملیات اجرایی سد هراز، مسیر جایگزین این پروژه تکمیل شد.
مسیر جایگزین برای تکمیل سد هراز و انتقال زباله از محل دفن زباله در منطقه عمارت بالادست سد تکمیل می شود. این سد ظرفیت نهایی حدود 650 میلیون متر مکعب در سال دارد و تنها 14 درصد از آب های سطحی مازندران را ارتقا و کنترل می کند.

علی نق زاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سد هراز پروژه ملی بزرگ ترین سد مازندران گفت: با اشاره به طول پروژه گفت: این سد حتما باید ساخته شده باشد. به دلیل زمان انجام پروژه، خیلی بیشتر تکمیل شد.

وی با بیان افزایش سقف بودجه این پروژه گفت: در بازدید از این سد با توجه به درخواست مدیریت شرکت آب منطقه ای مازندران، افزایش سقف بودجه این پروژه مورد توجه وزارت کشور قرار می گیرد. انرژی و مجلس شورای اسلامی.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، نق زاد گفت: با توجه به دو پروژه جایگزین و پروژه راه زباله، معمولاً بودجه سد هراز برای حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته می شود. با ارسال نامه ای به وزارت کشور در خصوص تخصیص اعتبارات از این طریق، امیدواریم ستاد مدیریت بحران این بودجه را اجرایی کند.

وی ادامه داد: مجلس تمام توان خود را برای تکمیل این دو پروژه انجام خواهد داد. اجرای این طرح در تصویب لایحه بودجه سال آینده مشخص شد و پروژه راه و پسماند از محل بودجه فوریتی تامین می شود.

نق زاد پسماند آمل را از دیگر پروژه های این شهرستان عنوان کرد و افزود: ابتدا در زمینه پسماند کاری را که دنیا برای پسماند کشور انجام داده است یعنی ساخت زباله سوز و کمپوست انجام خواهیم داد. کارخانه هایی که هزار تن زباله در هر تن تولید می کنند.

وی با تاکید بر حل مشکل پسماند خاطرنشان کرد: سازمان شهرداری ها و دهیاری ها باید در هر دو حوزه با اعطای 4 درصد تسهیلات شهرداری برای حل معضل پسماند وارد حوزه کمک بلاعوض شود و مجلس نیز قول پیگیری این موضوعات را می دهد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: پل روی خزر سنگر از پیمانکاران خواسته است تا با تکمیل وجه و پرداخت سریع بخشی از بدهی های خود، پروژه تا 22 بهمن ماه آماده بهره برداری و تکمیل شود.

رضا حاجی پور گفت: جاده هراز و پل روگذر خزر سنگر در این بازدیدها مورد کاوش قرار گرفت و قول هایی برای تکمیل بخشی از پروژه ها داده شد.

وی با بیان اینکه پل هزار سنگر تا 22 بهمن ماه تکمیل می شود، افزود: پل هزار سنگر روی پل از پیمانکاران خواسته است که پول را تکمیل و بخشی از بدهی خود را به سرعت پرداخت کنند و تا 22 بهمن ماه پروژه آماده بهره برداری می شود. وکتور و پایانی.

نماینده مردم آمل با اشاره به پروژه های راهداری در بالادست گفت: مقرر شد بلافاصله با رئیس راهداری کشور، رئیس ایمنی راه ها جلسه ای تشکیل شود و این مشکل حل شود و شاهد باشیم. هر چه زودتر این جاده را بازگشایی کنید.

وی ادامه داد: تمامی موانع برداشته شده، خطوط، سرعت گیر و علائم ایمنی نصب شده است، اما متاسفانه نسبت به شیب اعتراض کردند، جاده های زیادی را شاهد هستیم.

حاجی پور تصریح کرد: این بار برای رفع بار ترافیکی 2 تا 3 ساعت باز است و این بار دیگر از آن استفاده نمی شود، البته تمام تلاش خود را برای بازگشایی مجدد آن برای عید انجام می دهیم.

به گفته کارشناسان با بهره برداری از سد هراز، کمبود آب در بیش از 100 هزار هکتار از اراضی پایین سد و شهرهای آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر رفع شده و بیش از یک میلیون نفر به آب شرب نیاز خواهند داشت. این مناطق ارائه خواهد شد.

همچنین سد هراز به تنهایی توانایی کنترل حدود 14 درصد از آب های سطحی استان را دارد که از رودخانه هراز سرچشمه می گیرد و می تواند بخش کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار دهد.

اما علیرغم اینکه میانگین ساخت یک سد در کشور حدود 10 سال است، اما سد هراز با گذشت سه دهه از آماده سازی و بیش از یک دهه از آغاز اجرا هنوز به نصف نرسیده است و این پروژه طولانی و طولانی است. داستان غم انگیز چهره توسعه استان شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید