بزرگترین پروژه اقتصادی کشور به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد/ تنها بندر اقیانوسی کشور در انتظار کریدور ریلی شرق کشور


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890228

توسعه حمل‌ونقل ریلی متناسب با ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال کشورهای آسیای میانه و مرکزی به آب‌های آزاد و تسهیل و توسعه ترانزیت کالا از سواحل مکران و شهید بهشتی. بندر چابهار از مهمترین اهداف پروژه راه آهن چابهار – زاهدان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، 24 آذرماه 1388 در سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار در مراسم احداث قطعه اول خط راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد از چابهار به زاهدان به طول انجام شد. به طول 570 کیلومتر که در دومین سفر هیات دولت که از سیستان و بلوچستان آغاز شد، به تصویب رسید.

قرار بود این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و مردم جنوب شرق از نعمت راه آهن برخوردار شوند اما با گذشت سالها هنوز صدای سوت قطار در محور چابهار – زاهدان به گوش نمی رسد مردم این استان باید همچنان با مشکلات جاده‌های باریک روبرو شوند و بلیت رفت و برگشت بخرند تا بتوانند این مسیر را طی کنند، در حالی که بسیاری از مردم به مقصد نمی‌رسند.


با گذشت سه دولت و گذشت 12 سال از آغاز ساخت این پروژه عظیم عمرانی در جنوب شرق کشور، مسئولان اکنون تنها از افتتاح این خط ریلی از هش به زاهدان در هفته آینده خبر می دهند. دولت.



افتتاح پروژه خاش به زاهدان در هفته دولت


خط ریلی چابهار به زاهدان برای ایجاد کریدور ریلی در شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، حمایت از توسعه سواحل مکران با ایجاد خطوط ریلی ارتباطی کشورهای آسیای میانه و افغانستان برای گشایش آب های اقیانوس ها و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه بسیار مهم است.


این خط ریلی به طول 634 کیلومتر از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان می گذرد که با احتساب ایستگاه ها به 750 کیلومتر می رسد و در گام اول قطعات هفتم و هشتم این پروژه بین خاش و زاهدان به طول 155 کیلومتر است. با احتساب ایستگاه ها حدود 180 کیلومتر) به بهره برداری می رسد و شهر هش از زاهدان به شبکه ریلی کشور متصل می شود.


حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قطعه ریلی راه آهن هش زاهدان تقریبا آماده افتتاح است و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.


شهریاری با اشاره به اینکه رئیس جمهور آماده سازی پروژه زاهدان خاش را کافی ندانست، افزود: آقای رئیسی خواستار این است که تا دو سه سال آینده کل چابهار هر چه سریعتر به شبکه ریلی متصل شود.


وی با تاکید بر اینکه میلک زابل نیز باید به این شبکه ریلی متصل شود، گفت: با اتصال میلک به این شبکه ریلی گام موثری در راستای توسعه ترانزیت به افغانستان محقق می شود.

به گفته مسئولان کل این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و در قطعه خاش – زاهدان بیش از 98 درصد پیشرفت در هفته دولت به بهره برداری می رسد.



کمبود اعتبار راه آهن زاهدان – چابهار را متوقف کرد


معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم در گفت و گو با یکی از رسانه ها از کمبود اعتبار برای این پروژه بزرگ انتقاد کرد و گفت: خط ریلی مهمی که می تواند حلقه های گمشده ترانزیتی این منطقه را به هم متصل کند، چرا که کمبود اعتبار متوقف شده است.


وی ادامه داد: پروژه راه آهن سرحس به چابهار هم اکنون متوقف شده و کریدور جاده ای چابهار تا مرز میلک به دلیل نبود جاده مناسب برای کامیون های باری هر روز شاهد تصادفات فوتی است.


اگرچه اتصال ریلی بندر استراتژیک چابهار به شبکه ریلی زاهدان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما کارشناسان بر این باورند که امتداد آن از زاهدان به زابل، بیرجند، تربت حیدریه و در نهایت از طریق مشهد به راه آهن سرخس- سرخس در شمال شرق کشور می رسد. برای توسعه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، دریای خزر و قفقاز و همچنین ارتباط آن با افغانستان از طریق خط آهن حف هرات از اهمیت بیشتری برخوردار است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید