تنها بندر اقیانوسی؛ نماد عزم ایران برای توسعه اقتصادی است


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890775

بندر چابهار به دلیل موقعیت ممتاز خود در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر اصلی کشتیرانی آفریقا، آسیا و اروپا قرار دارد و علیرغم ارتباط با دو بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران. ، با موقعیت استراتژیک و مهم خود، توانایی تبدیل به دروازه ورود به شاهراه اقتصادی آسیای مرکزی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اشرامون، امروزه مردم چابهار را با عنوان پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران می شناسند که حتی تحریم های ظالمانه دشمن نیز نتوانست آسیبی به آن وارد کند، زیرا این بندر با موقعیت استراتژیک چابهار و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشورها باعث شده است که دشمن عملا نتواند این بندر استراتژیک را تحریم کند و این فرصتی خدادادی برای استفاده درست از ظرفیت منطقه آزاد چابهار تلقی می شود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دنیا نمی تواند از جایگاه لجستیکی چشم پوشی کند. چابهار.


تخلیه 800 هزار تن کالاهای اساسی در بندر چابهار


800 هزار تن کالای اساسی از ابتدای سال جاری توسط 27 کشتی ورودی به بندر چابهار تخلیه شده است که نویدبخش رونق حمل و نقل و توسعه ترانزیت کالا است.


بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به مبادله کالا و تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساخت های بنادر ایران در جنوب به ویژه چابهار خواهد بود. بندر، و از ارمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا استفاده کنید.



افزایش 40 درصدی تخلیه و بارگیری از بندر چابهار


نصیر روانبخش سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد افزایش داشت.


روان بخش افزود: بیشترین سهم عمده واردات کالایی از بندر چابهار در این مدت متعلق به گندم و برنج است و تخلیه گندم از ابتدای سال جاری نسبت به سال قبل بیش از 2 برابر شده است.


وی بیان کرد: افزایش مستمر عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در سال های اخیر و اوایل امسال از طریق بندر چابهار اتفاق افتاد و بهار امسال نسبت به سال گذشته 74 درصد افزایش داشت.



کشف نیروگاه بخار سیکل ترکیبی


سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: همزمان با گسترش جمعیت چابهار و استقرار صنایع در این منطقه و افزایش نیاز به استفاده از انرژی، واحد بخار سیکل ترکیبی چابهار افتتاح شد. در منطقه راهبردی سواحل مکران با حضور رئیس بنیاد مصطفان.


روان بخش خاطرنشان کرد: این واحد بخار که با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد تومانی بنیاد مصطفان به بهره برداری رسید، ظرفیت تولید 160 مگاوات برق در کشور را افزایش داد و تولید برق این نیروگاه به 575 رسید. مگاوات


بر اساس این خبر راه اندازی این مولد بخار در ابتدای فصل گرما و اوج مصرف برق به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی تاثیر بسزایی در تامین نیازهای خانگی و صنعتی کشور دارد.

وی گفت: احداث این واحد بخار در منطقه راهبردی و عقب مانده چابهار علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور، برای حدود 490 نیروی بومی و متخصص در این منطقه اشتغال ایجاد کرده است.



بندر چابهار رابط توسعه ایران و ارمنستان است


سفیر جمهوری ارمنستان در ایران گفت: ارمنستان مسیر ترانزیت کالا به دریا است و ایجاد همکاری بین ارمنستان، ایران و هند از طریق چابهار برای ما ایجاد علاقه کرده است و این بندر توسعه دهنده است. ارتباط بین سه کشور.”


سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به تجارت و مبادله کالا با کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و هند فرصت خوبی است. استفاده از زیرساخت های بندری ایران در جنوب به ویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.


روان بخش با اشاره به زیرساخت های بندری ایجاد شده برای پذیرش انواع کشتی ها بدون محدودیت و امکان تخلیه و بارگیری انواع کالاها و فعالیت شرکت های کشتیرانی به ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابجایی کالا از طریق دریا به مقاصد کشورهای حاشیه خلیج فارس و بنادر هند وجود دارد و در این زمینه ایجاد تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل و نقل زمینی ترانزیتی از مرزهای زمینی دو کشور جهت انتقال صادرات ضروری است. و واردات و ترانزیت کالا.


وی خاطرنشان کرد: اداره بندر چابهار تلاش خواهد کرد تا هزینه و زمان انتقال کالا را برای تمامی گروه های کالایی کاهش دهد.



تحقق 210 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار

وی افزود: تحقق سرمایه گذاری 210 میلیارد تومانی بخش خصوصی و وضعیت مطلوب پروژه های سرمایه گذاری در بزرگترین بندر ایران نشانه رونق و توسعه است.

منطقه آزادی با وسعت 82 هزار کیلومتر مربع در نوار ساحلی ماکورانا و آب‌های اقیانوسی از چنان ظرفیتی برخوردار است که امروزه تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور مشغول ساخت مجهزترین مجتمع فولادی در این منطقه هستند.


البته مدیریت صحیح ظرفیت ها و مزیت های چابهار در حوزه کشاورزی، ماهیگیری، تجارت و ترانزیت می تواند ضمن کاهش سطح بیکاری و اشتغال پایدار جوانان به بستری برای توسعه شرق کشور تبدیل شود. مردم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید