بزرگترین بندر اقیانوسی کشور رکورددار حاشیه نشینی است/ اسکان 1000 واحدی چند درصد حاشیه نشینی را حل می کند؟


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921227

زندگی 70 هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی چابهار

از نظر جمعیت، چابهار بزرگترین نقطه حاشیه نشین کشور است و حدود 70 هزار نفر در تنها بندر اقیانوسی کشور در نبود شرایط اولیه زندگی و مراقبت های اجتماعی زندگی می کنند که به گفته مسئولان؛ با ساخت 1000 واحد مسکونی برای مستضعفان در مرادآباد بخشی از حاشیه نشینی و محرومیت مردم این منطقه کاهش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون چابهار، با 120 هزار نفر جمعیت به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، 63 درصد ساکنان حاشیه ای دارد که در سکونتگاه های غیررسمی و مناطق بدون برق، آب، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات رفاهی زندگی می کنند.

این پارچه ها مساحتی بیش از 1200 هکتار را در قالب 14 ناحیه تشکیل می دهند و بیش از 70 هزار نفر را در مناطقی مانند جنگلک، کمب، مرادآباد، رامین، عثمان آباد، میرآباد و نوک آباد در خود جای می دهند.

عوامل موثر بر حاشیه نشینی

به گفته کارشناسان؛ دلایل شکل گیری پدیده حاشیه نشینی متنوع و متعدد، پایین بودن درآمد در روستاها و نبود فرصت شغلی، کمبود مسکن در شهرها، تفاوت های نژادی که باعث تخلیه مردم می شود، قیمت نامتعارف زمین در کلانشهرها است. نگاه متمرکز دولت و افزایش بیشتر امکانات مادی و اقتصادی در شهرهای بزرگ، افزایش شکاف طبقاتی و بی توجهی دولت ها در نواحی صنعتی به اسکان کارگران ساده از مهمترین این علل است.

جمعیت زیادی از جویندگان کار از شهرها و روستاهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به امید کار و زندگی بهتر به چابهار نقل مکان کرده و در مناطق مختلف حاشیه شهر ساکن شده اند و بیشتر این افراد کارگر هستند. اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه که توان مالی خرید زمین در شهر و ساخت مسکن دائمی را ندارند.

پروژه مسکن 1000 واحدی مستضعفان در مرادآباد چابهار در زمینی به مساحت 36 هکتار با همکاری شرکت نوسازی شهری ایران به عنوان کارفرما و سازمان بسیج به عنوان پیمانکار در حال ساخت است. واحدهای این پروژه 60 هزار متر مربع است و در ماه های آینده آماده بهره برداری می شود.

هزاران نفر در چابهار از نبود شرایط اولیه مسکن و امکانات رفاهی رنج می برند

یکی از برنامه های در دستور کار ساماندهی، ساخت و تکمیل شهر 1000 واحدی چابهار است که پدر کریم بلوچ معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری چابهار در این باره گفت: احداث شهر 1000 نفری. واحدهای چابهار با همت بسیج بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم تعدادی از این واحدها به زودی تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه حدود 70 هزار نفر در چابهار از نبود امکانات اولیه از جمله برق، مسکن دائم، آب، مدرسه و سایر امکانات رفاهی و زندگی رنج می برند، افزود: مردم حاشیه شهر واقعا نیازمند کمک هستند و مسئولان باید اقدام کنند. در اسرع وقت راهکارهایی به نفع مردم ارائه شود.

به گفته وی از 3 سال پیش تاکنون شهری 1000 مسکنی به نفع برخی از حاشیه نشینان چابهار در حال ساخت است که بر اساس آخرین آمار 250 واحد مسکونی با پیشرفت 95 درصدی و 450 واحد در حال ساخت است. با پیشرفت 70 درصدی کار می کنند و 300 واحد باقی مانده تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته اند.


راه اندازی محله های جدید مشکل حاشیه نشینی را حل می کند

سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: مقام معظم رهبری بر حل مشکلات حاشیه شهرها و یا آسیب های اجتماعی در محلات تاکید زیادی دارند. تصمیم گرفتیم در 1100 محله مختلف کشور در این زمینه بررسی هایی انجام دهیم که معتقدیم می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه چابهار ظرفیت بی بدیلی برای توسعه دارد، تصریح کرد: چابهار اگرچه ظرفیت توسعه ناپذیری دارد، اما حاشیه نشینی وجود دارد که با بررسی و همکاری شرکت بازآفرینی و شهرسازی راه ها درصدد رفع آن هستیم و از این رو مساحت زمین است. بالغ بر 36 هکتار دیده شده است.

وی افزود: توسعه این گونه شهرک های مسکونی برای هم افزایی بوده و خط اعتباری و سودی وجود ندارد، ساخت مسکن از وزارت راه و تامین آب و برق از وزارت نیرو و کمکی است. همچنین برای احداث مسجد، درمانگاه و سایر امکانات در این شهرستان توسط بنیاد مستضعفان خدمات ارائه می شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه باید برای حل مشکلات حاشیه نشینی با هم تلاش کرد، گفت: 1.87 محله در کشور بررسی شده است که از این 325 محله آسیب دیده است و می توان پیش بینی کرد که تا 60 محله درگیر هستند. به خوبی قرار گرفته است

افتتاح ۷۰۰ پروژه مسکن محروم مرادآباد تا پایان سال

سرهنگ پاسدار گلمرضا ملایی مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز گفت: 700 پروژه مسکن مهر مستضعفان «مرادآباد» تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی با اشاره به اینکه پروژه 1000 واحدی مسکن مستضعفان توسط سازمان جهاد سازندگی بسیج در مرادآباد چابهار در حال اجراست، گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال 700 واحد از این پروژه را افتتاح و به بهره برداری خواهیم رساند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید