واردات کالاهای اساسی از تنها بندر اقیانوسی ایران ۱۳۳ درصد افزایش یافت/ چابهار، بندری بدون محدودیت برای دریافت کالا و کشتی


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۰۱
کد خبر: 1823547

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و بنادر سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون 162 هزار تن کالای اساسی از طریق بندر چابهار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 133 درصد رشد داشته است.

نقش بنادر به عنوان یکی از مهمترین ارکان رشد اقتصادی در بخش تجارت خارجی بسیار مهم و غیر قابل انکار است.

خوشبختانه کشور ما به دلیل قرار گرفتن در مناطق خاص و بهره مندی از طولانی ترین خط ساحلی و دریای منطقه و بنادر فراوان در شمال و جنوب از پتانسیل بالایی در این حوزه برخوردار است.

در ایران 11 بندر با ظرفیت های مختلف و خاستگاه های متفاوت وجود دارد که گل سرسبد این بنادر چابهار است. این بندر در جنوب سیستان و بلوچستان و در کرانه دریای مکران واقع شده و تنها بندر اقیانوسی کشور است که ایران را از طریق خلیج عدن و دریای عرب به اقیانوس هند متصل می کند.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بندر چایهار تنها بندر اقیانوسی کشور از نظر زیرساختی و ساخت و ساز است که به عنوان یکی از بنادر موجود در کشور از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. کشور و منطقه هنگام پذیرش کالا و کشتی.

وی افزود: در حال حاضر با سرمایه گذاری های انجام شده ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن به بیش از 8.5 میلیون تن در سال افزایش یافته است.

این مسئول افزود: عدم محدودیت در تردد و پهلوگیری شناورهای اقیانوس پیما و تخلیه و بارگیری تمامی گروه های کالا از نکات مهم این بندر است.

وی تاکید کرد: برای استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، اقداماتی برای تسهیل و کاهش هزینه‌های تجارت دریایی و توسعه صادرات و واردات از طریق بندر چابهار از جمله تشکیل کارگروه بازاریابی و تدوین استراتژی انجام می‌شود. تحقیق و تحلیل بازار اطلاعات مشتریان ارائه خدمات 24 ساعته، اعمال تسهیلات، تخفیف قابل توجه به سایر بنادر برای صاحبان کالا و کانتینر، انعقاد تفاهم نامه با خطوط کشتیرانی.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای سال تاکنون 162 هزار تن کالای اساسی از طریق بندر چابهار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 133 درصد افزایش داشته است. مقصدهایی را به کشور ارسال کرد.

وی عمده کالاهای این بندر استراتژیک را گندم، برنج، شکر و مواد اولیه دامی از جمله ذرت و جو ذکر کرد و ادامه داد: 11 درصد عمده کالاهای وارداتی به کشور از طریق بندر چابهار بوده که سومین بندر بزرگ کشور است. این کشور برای واردات کالاهای اساسی به بندر چابهار اختصاص دارد.

آقای چابهار گفت: بندر چابهار یکی از موثرترین راه ها برای نجات کشور از محدودیت های ناشی از تحریم های سرکوبگرانه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید