تجمعات اعتراضی حق معلمان است

تجمعات اعتراضی حق معلمان است

تاریخ دانان اگر روزی بخواهند تاریخ این روزهای آموزش و پرورش را بنویسند با موضوعی عجیب و مفصل به نام رتبه بندی معلمان مواجه می شوند که بیش از یک دهه ادامه دارد و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. شاید مورخان بنویسند که معلمان در ایران برای دستیابی به بدیهی ترین حقوق خود مجبور به تجمع، اعتراض و اعتصاب بودند تا شاید دولت و مجلس با چنین اقداماتی به تعهدات خود عمل کنند.

داستان غم انگیز رتبه بندی معلمان هنوز به پایان مشخصی نرسیده است و ترکیبی از ژانر کمدی و تراژیک وجود دارد. کمدین بودن به این دلیل است که با وجود اینکه یک بار در مورد نمودار نظر داده می شود و رسانه ها آن را منتشر می کنند و حتی برای بازدید بیشتر تیترهای جنجالی منتشر می کنند و اخبار مربوط به این موضوع را بازنشر می کنند، اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد. وقتی یکی از مهم ترین اقشار جامعه که وظیفه خطیر تربیت نسل های آینده را برعهده دارد، نمی تواند حتی بدیهی ترین حقوق را دریافت کند، اینها کمتر از فجایع شناخته شده نیست. فقط امیدواریم به خیر و خوشی تمام شود و مانند تراژدی های معروف به مرگ ختم نشود.

اما معلمان نیز در این جریان بیکار نبودند و الگو و همیشه فعال بودند. چند ماهی است که تجمعات معلمان در سراسر کشور در حال برگزاری است و معلمان در اعتراض به وضعیت موجود و به ویژه عدم اجرای طرح رتبه بندی و همسان سازی بازنشستگان معلمان بدون حاشیه تجمع می کنند. اعتراض می کنند.

این تجمع روز پنجشنبه با تشکیل شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد و معلمان تهران و البرز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و معلمان شهرهای دیگر نیز مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

همانطور که گفته شد اعتراض معلمان به صراحت به دو مقوله رتبه بندی و مقایسه اشاره دارد. لایحه «تناسبی مستمری های لشکری، کشوری و تامین اجتماعی» اواخر شهریور 1400 ابلاغ شد اما هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. لایحه رتبه بندی فرهنگیان اواخر اسفند به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و در اواسط خرداد 1400 کلیات آن به تصویب رسید، اما جزئیات هنوز در مجلس و دولت نهایی نشده است. باقی مانده است و نتیجه نهایی هنوز مشخص نیست و اعتراض معلمان نیز همین است.

معلمان در اعتراضات خود به جای رتبه بندی از کلمه «به هم ریختگی» استفاده کردند و این عبارت به این موضوع اشاره دارد که طولانی شدن مراحل تصویب منجر به تصویب نهایی لایحه ای درهم و برهم شده است که همه الزامات معلمان را برآورده نمی کند.

معلمان با اشاره به اینکه اگر جلوی فساد گرفته شود امروز کسری بودجه نمی شود، تاکید می کنند که اگر بودجه نباشد برای همه نیست و نمی توان به برخی از کارمندان دولت حقوق های نجومی داد. استانداردهای جهانی، عقلانی و قانونی داشته باشد.

سالانه 25 هزار میلیارد برای رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است
در همین راستا به سراغ محمد وحیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات رفتیم تا نظر وی را درباره اعتراضات معلمان جویا شویم و آخرین اخبار رتبه بندی در مجلس را از او بشنویم. واحدی در ابتدا از تلاش برای ارتقای رتبه معلمان و جلوگیری از تاخیر گفت و تاکید کرد که محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس، رویکرد بسیار مثبتی به لایحه رتبه بندی داشته است.

واحدی در خصوص بودجه رتبه بندی به صراحت گفت که دولت سالانه 25 هزار میلیارد دریافت کرده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس در حال کار بر روی جزئیاتی است که می تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند و روند تصویب در هیات امنا را مختل کند. واحدی بار دیگر تاکید کرد که تامین 25 هزار میلیارد مشکلی ندارد.

واحدی در خصوص لحظه اجرای این قانون خاطرنشان کرد: با نهایی شدن قانون و ابلاغ آیین نامه آن، اجرای آن برای نیمه دوم سال 1400 خواهد بود. وی گفت: حتی در صورت تصویب و نهایی شدن آن در پایان سال، اجرای آن از ابتدای مهرماه بررسی می شود.

تجمع حق معلمان است

یکی از اعضای کمیسیون آموزشی مجلس در خصوص اعتراضات معلمان نیز خاطرنشان کرد: فرهنگیان همواره ثابت کرده اند که در تحقق مطالبات خود به قانون احترام می گذارند. وی در ادامه با بیان اینکه نباید تعارضی بین معلمان و نظام وجود داشته باشد و این اعتراض و تجمع حقوق معلمان است، گفت.

وی به تجمعات معلمان اشاره کرد که عمدتاً در داخل مجموعه مدرسه برگزار می شود و ادارات آموزشی بیشتر محل تجمع معترضان است. واحدی همچنین به اعتراضات نیروهای آموزش و پرورش غیررسمی اشاره کرد و گفت: «تکلیف» مشکل اصلی این گروه است. وی خاطرنشان کرد: مجلس طرح هایی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی تهیه کرده است که با کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس تنظیم و سپس به تصویب مجلس می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید