تحویل سومین نفتکش ایرانی تا پایان سال آینده


ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855816

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: سومین نفتکش ایرانی تا پایان سال آینده آماده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آقای علی زارای مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به سوالات زیر پاسخ داد.

نام نفتکش افرامکسی که دیروز به ونزوئلا تحویل داده شد چیست؟

آقای زارعی: نام کشتی را کشور سفارش دهنده تعیین می کند و ونزوئلا یکی از فرماندهان خود را روی این نفتکش منصوب کرده است.

چند دستگاه نفتکش افرامکس در ایران قابل ساخت است؟ در مورد منطقه چطور؟

آقای زارای: ما چندین مجتمع بزرگ کشتی سازی در ایران داریم که فرصت های خوبی دارند، اما تنها شرکتی که در حال حاضر می تواند چنین نفتکش هایی بسازد، شرکت صنایع دریایی ایران است. در منطقه تنها ایران فناوری و توانایی ساخت نفتکش های افرامکس را دارد.

صدرا یکی از زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) است که در زمینه فعالیت های دریایی فعالیت می کند. دو کارخانه تولیدی در بندر امیرآباد در شمال و جزیره صنعتی صدرا در استان بوشهر داریم.

بیشتر میادین نفت و گاز دریایی و بیش از 60 درصد سکوهای پارس جنوبی در جزیره صنعتی صدرا ساخته شده است. ساخت همزمان 10 سکو برای میدان پارس جنوبی باعث شد از نظر برداشت از این میدان از کشور همسایه پیشی بگیریم. صنعت کشتی سازی دارای فناوری بالایی است و از تمام تخصص های فنی از جوشکاری ساده گرفته تا الکترونیک و سیستم های کنترل ابزار استفاده می کند.

چگونه استانداردهای بین المللی برای ساخت تانکرها را دریافت کنیم؟

آقای زارعی: ما استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را داریم که باید رعایت شود. مقامات طبقه بندی نیز کشتی را از مراحل اولیه ساخت تا مرحله نهایی زیر نظر دارند. بدون این مجوزها، کشتی مجاز به سفر نخواهد بود.

چند نفر برای ساخت یک نفتکش استخدام می شوند و چقدر طول می کشد؟

آقای زارعی: نفتکش های مختلف متفاوت هستند. ساخت تانکر کلاس افرامکس به طور مستقیم حدود 1000 تا 1500 شغل ایجاد می کند. به طور غیرمستقیم، از آنجایی که صنایع مختلف را در بر می گیرد، تخمین زده می شود که 10000 نفر شاغل باشند. هیچ خارجی در ساخت این نفتکش نقش نداشته است.

ساخت Aframax 2 حدود 2 سال و 3 ماه به طول انجامید. برای ساخت 4 فروند از این کشتی ها با یک کارفرمای خارجی قرارداد داریم و از سومین فروند ساخت آن آغاز شده است و پیش بینی می شود پس از انجام آزمایشات تا پایان سال آینده بتوانیم آن را تحویل دهیم.

هزینه قرارداد با ونزوئلا چقدر بود و آیا هزینه آن پرداخت شد؟

آقای زارعی: برای هر کشتی 60 میلیون یورو قرارداد داریم و قیمت دو کشتی تحویلی گرفته شده است.

آیا غیر از ونزوئلا مشتریان خارجی دیگری هم داریم؟

آقای زارعی: مذاکراتی با چند کشور انجام شده که از زمان بازدید از کشتی سازی موفقیت آمیز بوده است و در صورت توافق اعلام خواهیم کرد.

در زمان ساخت کشتی اول بیشتر ورق ها و تجهیزات خارجی بودند، اما با امکانات داخلی به دست آمده در ساخت کشتی دوم از ورق ها و تجهیزات ساخت خانه استفاده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید