تسریع در استفاده از هوش مصنوعی در زمینه ژئوماتیک بسیار مهم است


ساعت: 14:45
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910346

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ژئوماتیک را بسیار مهم و گسترده دانست و گفت: با راه اندازی اندیشکده هوش فضایی، هدف ما تسریع در استفاده از هوش مصنوعی در رشته ژئوماتیک.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست تخصصی رویداد ایران ژئو با حضور رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق حمایت از تحقیقات و فناوری و توسعه فناوری دفاعی و پژوهشگران، فرهنگیان و دانش بنیان برگزار شد. شرکت های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.

در این جلسه امیر مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از حضور و استقبال دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و زحمات پژوهشگاه آموزشی و پژوهشی وزارت دفاع، گروه ژئوماتیک تشکر و قدردانی کرد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق حمایت از نوآوری تصریح کرد: نیازهای سازمان از نظر جغرافیایی متنوع و گسترده است که امیدواریم با همکاری شرکت های دانش بنیان بخشی از این نیازها برطرف شود.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تولید تجهیزات مورد نیاز این سازمان تصریح کرد: اقدامات خوبی در زمینه تولید تجهیزات انجام شده اما همچنان مشکلات و موانع وجود دارد و باید سعی کنید فناوری های موجود در این زمینه را به طور کامل بهبود بخشید

وی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ژئوماتیک را بسیار مهم و گسترده دانست و گفت: با ایجاد اتاق فکر هوش فضایی، هدف ما تسریع در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ژئوماتیک است. مفهوم رصدخانه جغرافیایی را پیشنهاد کرده و از آن پیروی کنید. به عنوان یکی از راهکارهای مهم ارتقای کیفیت مدیریت بلایای طبیعی و ارائه خدمات در زمینه اطلاعات مکانی، هم افزایی و همسویی و تشکیل و تقویت پایگاه جامع اطلاعات مکانی در کشور، بر این باوریم که سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از نظر دسترسی به انواع اطلاعات و همچنین همکاری با سایر سازمان ها می توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

امیر فخری افزود: ما به لحاظ رسالتی موظف به تحلیل داده های جغرافیایی کشور هستیم و نتایج این تحلیل را به سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور منتقل می کنیم. در ضمن امیدواریم با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به مکان یابی دست یابیم تا هر کارمندی که برای تصمیم گیری نیاز به اطلاعات مکانی دقیق دارد بتواند در کمترین زمان ممکن این اطلاعات را دریافت کند.

در این جلسه یاسر ابراهیمیان رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: ژئوماتیک مانند سایر رشته ها مورد توجه قرار نگرفته است اما خوشبختانه با تلاش هایی که از آن زمان تاکنون صورت گرفته است. دی ماه 1396 گروهی از متخصصان فعالیت خود را آغاز کردند که در این زمینه شروع کرد و در این مدت توانست جایگاه خود را به خوبی در کشور ارائه کند و به دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه دست یابد. در نظر داریم نمایشگاه ایران ژئو را در بهمن ماه برگزار کنیم و محصولات دانش بنیان در حوزه ژئوماتیک را معرفی کنیم.

ابراهیمیان با ارزیابی اقدامات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در ژئوسفر گفت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح یکی از سازمان های پیشرو در ژئوماتیک است که اولین شتاب دهنده تخصصی و اولین مرکز نوآوری را با این سازمان راه اندازی کرد. یکی از برنامه های معاونت علمی ریاست جمهوری تامین نیازهای علمی و فناوری کشور است و در این راستا حمایت های گسترده ای از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است و در نظر داریم با استفاده از شرکت ها به دانش بنیان بودن سازمان ها پی ببریم. دانش بنیان و همکاری با مراکز علمی و تخصصی.

دیدگاهتان را بنویسید