تشییع جنازه جیزد برای چندین هزار سال تحت الشعاع بی توجهی مسئولان قرار گرفت


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810682

به وعده 16 ساله میراث فرهنگی پس از زلزله ویرانگر رشتار پرداخته شد.

شهر هزار ساله جیزد در حوالی روستای اکبرآباد رشتار که در اثر زلزله مهیب مدفون شده بود، همچنان با بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی در حال تخریب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; روستای اکبرآباد رشتار یکی از معروف ترین و مشهورترین روستاهای تاریخی کشور است که آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از معروف ترین این آثار تپه های تاریخی و شهری با قدمت چند هزار ساله به نام جیزد در دل این روستای تاریخی است که سال ها بر اثر زلزله مهیب در گذشته مدفون بوده و امروز 16 سال است. بعدها، روستا شروع به بازسازی آب انبار تاریخی کرد.

رسیدگی به آثار تاریخی و توجه به مرمت، بازسازی و احیای این بناها کمک شایانی به بقا و شناخت این آثار در بین علاقمندان و آینده سازان خواهد کرد که باید به ویژه در دستور کار قرار گیرد.

491fbf6b 2cd9 47c8 82b7 14b49aac9f47 خبر خاکستری

آب انبار تاریخی روستای اکبرآباد رشتار مرمت و بازسازی می شود.

کاظم کامیاب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشت در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به آغاز روند مرمت و ساماندهی آب انبار تاریخی روستای اکبرآباد گفت: در حال انجام است از جمله: آواربرداری. و آوار مخزن، آوار و پله ها، مقاوم سازی دروازه ورودی، بهسازی پله های ورودی، نصب پنجره های مخزن و آجرکاری در محوطه مخزن و آوار از دیگر عملیات اجرایی در مرمت آب انبار تاریخی اکبرآباد است.


304d6bb0 c03d 4d44 bce9 cf50e8bbe109 خبر خاکستری

کامیاب با اشاره به اینکه بازسازی و ساماندهی کامل آب انبار تاریخی اکبرآباد بیش از دو ماه به طول می انجامد، افزود: این بنا در دوره قاجاریه به دستور ذوالفقار خان کرایی ساخته شده است.

وی همچنین یادآور شد: روستای تاریخی اکبرآباد در 16 کیلومتری محور اصلی رشتار به حف و آب انبار اکبرآباد در ضلع جنوب غربی روستای اکبرآباد به قطر 10 متر با میز آجری و دو خوابگاه واقع شده است.

افزایش اقامتگاه های بوم گردی در اکبرآباد رشتار

وی خاطرنشان کرد: روستای اکبرآباد یکی از روستاهای تاریخی رشتار است که دارای 3 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور از جمله: شهر تاریخی جیزد، آب انبار تاریخی اکبرآباد و یک قلعه تاریخی و 2 اثر تاریخی در انبار غلات و مسجد تاریخی صف ثبت نام. وی به عنوان یکی از سکونتگاه های هدف گردشگری این شهرستان افزود: با توجه به جاذبه های گردشگری و حضور گردشگران در این روستای تاریخی، در حال حاضر اقامتگاه بوم گردی جیزد در این روستای تاریخی فعال است و در آینده نزدیک اجازه داده می شود تا ایجاد اقامتگاه بوم گردی دیگر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی صادر می شود.

گفتنی است شهرستان رشتار در 200 کیلومتری جنوب مشهد واقع شده و دارای 270 جاذبه گردشگری است که از این تعداد 32 اثر در فهرست آثار ملی و 6 اثر دیگر به ثبت رسیده است.

دیگر آثار تاریخی روستای اکبرآباد رشتار در انتظار توجه مسئولان است

علی نبوی دهیار روستای اکبرآباد رشتار در خصوص موضوع آب انبار تاریخی روستای اکبرآباد گفت: این اثر مربوط به دوره قاجاریه و به دستور ذوالفقارخان کرایی ساخته شده است.

b5e08dc7 1eb1 4a44 b678 c8aab902c788 خبر خاکستری



دهیار اکبرآباد نیز تایید کرد: روستای اکبرآباد از سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بهره مند شده است که شامل شهر تاریخی جیزد، آب انبار تاریخی اکبرآباد و قلعه تاریخی این روستا می شود. همچنین دو اثر تاریخی انبار گاله و مسجد جامع تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی از نیازهای فرهنگی و سرمایه گذاری در این حوزه و نیاز مبرم جامعه امروز و حمایت از نسل فردا است، گفت: دهیاری و شورای اسلامی شهر با مساعدت مرکز منطقه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، مرمت آب انبارهای تاریخی شامل: استحکام بخشی، مرمت پله های ورودی، زیباسازی، نورپردازی و نورپردازی و ساخت این مجموعه که از اوایل بهمن ماه آغاز شده و تا اواسط اسفند به پایان می رسد.

31fbdc47 06df 4a00 8eb6 9b22b7192742 خبر خاکستری

نبوی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه روستای نود اکبرآباد هر آنچه در ایران بزرگ فرهنگی و تاریخی وجود دارد در بافت باستانی خود الگو قرار داده است و اگر امروز برای حفظ و ساماندهی سایر آثار تاریخی (قلعه جیزد، قلعه تاریخی “اگر وجود داشته باشد” نه انبار غله، یک مسجد تاریخی است، هیچ اقدامی انجام نخواهد شد که لطمه جبران ناپذیری به فرهنگ و هویت ما وارد کند.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید