پدیده مهاجرت به اردکان فرهنگ و هویت بومی این شهر را تحت الشعاع قرار داد


ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1896979

سبزواری گفت: امروز یکی از اصلی ترین و جدی ترین دغدغه های مسئولان شهرستان اردکان بحث مهاجران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین سبزواری فرماندار اردکان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: از 216 شهر کشور مهاجرانی ساکن اردکان داریم که بیشتر آنها در صنعت و از قشر کارگری هستند.

وی افزود: صنایع در اردکان نیاز به نیروی انسانی دارند و برای تامین نیروی انسانی خود نه تنها از مردم شهرهای مختلف استان یزد بلکه از بسیاری از شهرستان های دیگر نیروی کار جذب کرده اند.

فرماندار اردکان تصریح کرد: برخی از این افراد حتی در اردکان مستقر نیستند و روزانه تردد می کنند اما تعداد کسانی که با خانواده و فرزندان خود مستقر هستند از 216 شهرستان هستند که آموزش و پرورش ما کد ملی دانش آموزی 216 دارد. شهری در ایران

سبزواری افزود: بدیهی است وقتی در یک شهر کوچک خرده فرهنگ های زیادی وجود داشته باشد پیامدهای متفاوتی دارد و در این شرایط دیگر فرهنگ بومی در شهر اردکان حاکم نیست.

وی بیان کرد: علاوه بر تنوع فرهنگی، مهاجران نیز تعداد قابل توجهی از جمعیت شهر را تشکیل می دهند و امروز این یکی از اصلی ترین و جدی ترین دغدغه های مسئولان شهرستان است.

فرماندار اردکان تاکید کرد: به نظر می رسد یکی از مهم ترین کارهایی که در مواجهه با این پدیده باید انجام شود ارتقای سطح دانش مهاجران است و در این راستا از صنایع نیز خواسته شد تلاش کنند تا کارگران را به ارتقای سطح دانش و ارتقای سطح علمی خود تشویق کنند. از دیگر مراکز دانشگاهی نیز خواسته شد در این زمینه همکاری کنند.

سبزواری تصریح کرد: زمانی که شهری حتی کوچک دچار چنین مشکلی می شود رعایت و تاکید بر قانون اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع یکی از عوامل تعیین کننده در مدیریت هر جامعه ای به ویژه در شهرهای کوچک، عرف حاکم بر جامعه است، اما وقتی شاهد حضور خرده فرهنگ های متعدد در یک شهر هستیم، دیگر عرف کارایی ندارد و اینجا اهمیت قانون دو چندان می شود

وی ادامه داد: به عنوان مثال در کلانشهر تهران که شاهد خرده فرهنگ های متنوع بسیاری از سراسر کشور هستیم، این امر تابع قانون است و در شهر اردکان با توجه به شرایط ایجاد شده باید تمرکز اصلی بر روی قانون.

فرماندار اردکان یادآور شد: از سوی دیگر باید در جهت افزایش سطح دانش و فرهنگ مردم به ویژه مهاجران برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش شود. همچنین باید از توسعه صنایعی که تعداد مهاجران را افزایش می دهند، جلوگیری کرد و تنها صنایعی که نیاز به نیروی کار غیربومی ندارند توسعه یابد و به سمت صنایع با فناوری پیشرفته و دانش بنیان معطوف شود.

سبزواری گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری مردان در شهرستان اردکان صفر است و مشکل بیکاری در این شهرستان وجود ندارد اما صنایع با کمبود نیروی کار مواجه هستند و این امر باعث افزایش مهاجران شده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که زیرساخت های شهرستان اردکان برای چنین جمعیتی پایدار نیست و نیازمند توسعه زیرساخت های شهرستان در حوزه های مختلف هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید