23 آبان آغاز هویت بخشی به فرهنگ مازندران/تثبیت هویت تاریخی در سرزمین علوی اصیل.


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908585

یاد شهر ما مازندران همیشه و سرزمینش آباد باد.

مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخی خواهند ساخت که همواره در زمینه های مختلف خلقت و خلاقیت انسان از فرهنگ، ادب، هنر و صحنه های مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در موقعیت ممتازی قرار داشته و نقش خود را به عنوان یک ملت ایفا کرده است. ملت پیشرو و سازنده در داستان بازی کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، زبان، ادبیات، دین، تاریخ و جغرافیا از پایه های هویت جوامع بشری است و از دیرباز عنصر دین در استان مازندران نقش عمده و تأثیرگذارتری نسبت به سایر عناصر هویتی داشته است. از آنجایی که این استان دارای سابقه تاریخی طولانی و کهن است، از فرهنگ و هویت برتر نیز برخوردار است.

نگاهی به سوابق درخشان تاریخی و فرهنگی استان مازندران نشان می دهد که در سفر یاران امام اول شیعیان حضرت علی (علیه السلام) به این منطقه، مردم مازندران آنها را ملائکه و ملائکه الهی می نامیدند. فرهنگ مقاومت و ایثار در این سرزمین ریشه دوانده است.

مردم استان مازندران به دلیل عدم پذیرش اسلام عباسی و اموی و مرکز نشر و ترویج اسلام شیعه و اهل بیت علیهم السلام به عنوان مهد حکومت و وفاداری فرزندان پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله معتقد بود.

14 نوامبر 243 هجری قمری برابر با 25 رمضان 250 هجری قمری است این روزی است که مردم طبرستان با حسن بن زید علوی در رویان بیعت کردند و این بیعت سرآغاز تأسیس و تأسیس حکومت علوی در طبرستان بود و از این رو شورای فرهنگ عمومی مازندران این روز را «روز مازندران» نامگذاری کرد.

زن و مرد، پیر و جوان، دهقانان و شهرنشینان این دیار حکومت علوی را با آغوش باز پذیرفتند و با حسن بن زید بیعت کردند، از این رو 14 آبان نقطه عطفی برای اندیشه و فرهنگ سرزمین مازندران به شمار می رود. مطابق با اسلام و تشیع پیوند ناگسستنی و محکمی دارند.

با توجه به جایگاه مازندران به عنوان اولین محل اجتماع تشیع در ایران اسلامی و تأسیس حکومت علوی، احداث موزه تشیع در این کشور بسیار ضروری است و همچنین لازم است برنامه هایی برای گرامیداشت هر چه بیشتر این روز انجام شود. ، تا حد ممکن.

به نظر می رسد مازندران به دلیل قدمت دیرینه ای که دارد، در مناسبت های مختلف و در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و… به این سرزمین توجه کند. مناطقی که ارزش مانایی برای نسل های آینده به یادگار بماند.

حفظ و آداب و رسوم هر قومی باید در طول سال به یادگار بماند و با افتخار و شکوه به نسل های آینده جامعه منتقل شود و مایه مباهات این سرزمین و مردم آن باشد.

توجه به جامعه شناسان، مردم شناسان، اهالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حتی رسانه ها در گرامیداشت روز مازندران نه تنها ضروری بلکه حیاتی است.

* اقدام ارزشمند ثبت تاریخ ملی تأسیس حکومت علوی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: ثبت تاریخ ملی تأسیس حکومت علوی در 14 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر در حال فرسایش هستیم، گفت: در سال 1384 کل بودجه حوزه کتاب 250 میلیارد تومان بود که این وزارتخانه 80 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از حوزه کتاب داشت. بخش انتشارات

اسماعیلی با بیان اینکه در بودجه 1402 باید بودجه جداگانه ای برای تقویت انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان ها در نظر گرفته شود، افزود: باید در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری کنیم تا شاهد اشتیاق اهالی فرهنگ و هنر برای خلق باشیم. کارهای عالی کار می کنند

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی با بیان اینکه باید راه و نگرش را در حوزه فرهنگ تغییر دهیم، گفت: باید به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در کشور توجه ویژه داشته باشیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اگر بخواهیم حوزه فرهنگ و هنر نقش خود را در کشور ایجاد کند باید فضا را برای ارتقای آن تعریف کنیم، گفت: مشکلات خبرنگاران در قالب لایحه جامع خبرنگاری حل می شود. دارای بیش از 60 ماده مهم است و موضوعات مرتبط با امنیت شغلی نیز در این لایحه به چشم می خورد که به زودی تقدیم شورای اسلامی می شود.

* نقش و هویت مازندران تبیین شد

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با اشاره به تلاش‌های گذشته برای نام‌گذاری روز ۲۳ آبان به‌عنوان روز مازندران در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، گفت: تلاش‌های دولت سیزدهم به نتیجه رسیده و روز مازندران در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.


روح اله سلاگی به سوابق مذهبی، فرهنگی، علمی، ورزشی و مبارزات مردم این دیار با منافقین اشاره کرد و گفت: از وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی و استاندار مازندران برای ثبت روز مازندران در تقویم قدردانی می کنیم. .


سلاقی با اشاره به پیشینه شکل گیری اولین حکومت علوی در استان مازندران ادامه داد: اندیشمندانی که سیر تحول تاریخ و شکل گیری نظام های سیاسی را مطالعه کرده اند به درستی دریافته اند که چه کار بزرگی در مازندران و مردم این شهر انجام شده است. منطقه کشور در طول سال چه قدم ارزشمندی در سال 250 هجری قمری برای تشکیل دولت تشییع جنازه برداشتند.


وی با بیان اینکه نهال مستحکم تشیع که محور مقاومت است در مازندران کاشته شد و این مناسبت باید در مازندران به نحو شایسته برگزار شود. برای همه توضیح دهید.


سلاقی با بیان اینکه مردم مازندران نقش مهم و اساسی در وحدت ایرانیان داشتند، ادامه داد: علمای ممتاز این کشور در روشنگری ملت ایران بر هیچکس پوشیده نیستند.


وی به تاریخچه لشکر 25 کربلا اشاره کرد و گفت: نقش مازندران به عنوان تمدن آفرین نیز باید بازنگری شود.


سلگی با بیان اینکه روز مازندران باید بهانه ای شود تا علما، نام آوران، دانشمندان، تاریخ سازان و… نقش و هویت مازندران را برای همگان تبیین کنند، گفت: هویت مازندرانی به دلیل کاهش شدید جمعیت در معرض تهدید جدی قرار دارد.


وی با بیان اینکه مهاجرت گسترده گروه های مختلف به مازندران هویت این منطقه از شمال کشور را تهدید می کند ادامه داد: باید به افرادی که مسئولیت حفظ تاریخ و هویت مازندران را بر عهده دارند کمک کنیم.

ارائه 128 برنامه در هفته فرهنگی مازندران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین از اجرای 128 برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت هفته فرهنگی مازندران در 22 شهرستان خبر داد و گفت: این برنامه ها به مناسبت ثبت روز مازندران در تقویم جمهوری اسلامی تدارک دیده شده است. ایران

حسین جوادی ضمن تحسین از نگاه وزیر ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ دیار علویان، بابیان اینکه غرب استان مازندران چهره های بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر به خود دیده است، گفت: هفته فرهنگی مازندران باید برگزار شود. عذرخواهی از آوردن فرهنگ و هنر به مردم مازندران. این زمین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به اجرای 128 عنوان برنامه فرهنگی و هنری در هفته فرهنگی مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: جشنواره کی پلا، همایش عشایر، همایش همنام های مازندران، کشتی لوچو، نمایشگاه توانمندی مازندران، نمایشگاه عشق. خوشنویسی با محوریت مزار سردار شهید دفن رحیم کابلی و… از جمله این برنامه هاست.

وی به تلاش وزیر فرهنگ و رهبری برای ثبت مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تاریخ مازندران و نقش مردم این خطه را بررسی، ارائه و تبیین کنیم. از شمال کشور در زمینه های مختلف.

به مناسبت روزی که با فعالیت سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی گامی اساسی در جهت تقویت هویت فرهنگی مازندران در کنار مسئولین برداشته شد و اجرای برنامه های مختلف رونق گرفت.

حتی مردم علوی الاصل نیز در اجرای این برنامه های متنوع برای اعتلای فرهنگ و تمدن مازندران در شهرهای مختلف استان حضور پرشور داشته اند.

23 آبان به عنوان جشن ملی مازندران می تواند آغازی باشد برای اثبات فرهنگی و هنری مردم این استان.

مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخی خواهند ساخت که همواره در زمینه های مختلف خلقت و خلاقیت انسان از فرهنگ، ادب، هنر و صحنه های مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در موقعیت ممتازی قرار داشته و نقش خود را به عنوان یک ملت ایفا کرده است. ملت پیشرو و سازنده در داستان بازی کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید